Boktips: Shamansk runmagi Kort introduktion
Jörgen I. Erikssons bok "Shamansk runmagi, kort introduktion" är utgiven av norrshaman, www.norrshaman.net
Som antyds är det en kort bok, men späckad med information i korta kapitel.
I kapitlet Inledning presenteras boken, och Jörgen avslutar inledningen med:
"Hela kosmos befinner sig i en kontinuerlig och dynamisk utveckling och det gäller även runorna. Den här texten är ett försök att fånga vad runmagi kan och bör vara i det 21:a århundradet. Även om den har sin grund i en traditionell runmagi så har jag arbetat in perspektiv från många nyare kunskapsfält som djupekologi och ekosofi, djuppsykologi, alkemi och kvantfysik liksom från andra andliga tradition som judisk och kristen mystik. Allt ryms i utharken."
I kapitlet Ursprunget går Jörgen in på utharkens ursprung och runornas kosmiska och individuella innebörder. Utharken kan betraktas som en "mandala, där helheten är det väsentliga och även återspeglas i varje runa".
De resterande kapitlena heter "Utan början och slut", "När, var, hur", "Innebörder". "Divination", "Jordisk och kosmisk magi" samt "Appendix: Hjälpsamma frågor".
Boken finns att köpa på www.norrshaman.net samt Bokus, Adlibris och fler ställen. Jag vet inte om den går att låna på bibliotek, men det kan vara värt att kolla för den intresserade.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2026-04-27 19:57 av NeferNefer
Har läst andra böcker av honom och de är väldigt intressanta. Det är säkert den här också!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, det är den verkligen! Mycket läsvärd.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon