Annons:
Etikettursprungsfolk
Läst 402 ggr
Tarotstollan
10/2/19, 10:25 PM

Lakotas väktare.

En intressant dokumentär om Lakota indianer som går just nu på tv på Kunskapskanalen.
Det går i repris i morgon på Kunskapskanalen igen kl. 21. 50 och heter Lakotas väktare.

https://www.tv.nu/p/1IfL9V-N-7ogJ

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
10/2/19, 10:27 PM
#1

Tack för tipset! ☺🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
wildfire
10/16/19, 5:22 PM
#3

Det här är en stark dokumentär som förhoppningsvis kan ta udden av den romantiserade bild som många har om våra indianer. Jag känner så väl igen hela situationen från Navajo och även från Pine Ridge reservation som jag besökt några gånger men inte alls lika många gånger som Navajo men likheterna är slående i så många reservat som jag besökt.

Så här ska våra ursprungsfolk inte ha det och jag har fått flera besked om självmord från Navajo '   personer som jag aldrig kunnat tro skulle ta sina liv 😕 men dom har gjort och det är människor som jag känt i många år och som för mig betytt så mycket men än mer för deras familjer och barn som blivit lämnade det gör mig så ont i hjärtat att jag inte kan beskriva det i ord 😢

Det är lätt att romantisera indianerna och ta deras kultur från dom och sno deras tro och livsstil i tron om att det där var nåt harmoniskt bra som så många new age vill få oss att tro men verkligheten den har dom inte mött hur det är att leva i deras vardag och det är den  vi måste ta till oss och förstå för deras överlevnad  ❤️

NiklasTyreso
10/17/19, 11:56 PM
#4

Det var en stark dokumentär! Intressant med deras kamp för nykterhet. Livet handlar både om att välja bort det destruktiva och att aktivt välja att bygga goda sammanhang, men hur det kan göras i en urfolkskontext, det kan bara de förverkliga.

wildfire
10/26/19, 6:01 PM
#5

#4 Nu har jag suttit och sugit på dom här orden några dagar.

Livet handlar både om att välja bort det destruktiva och att aktivt välja att bygga goda sammanhang, men hur det kan göras i en urfolkskontext, det kan bara de förverkliga.

Jag vet inte om jag förstår dig rätt här Niklas för din text är väldigt kryptisk. Menar du att ursprungsfolk inte ska få hjälp ? att dom själva står ansvariga för alkoholens inflytande i reservaten ?

Jag ser det här på plats några gånger om året och vi talar om ett folk som inte accepteras av USA en minoritet fast dom är så många så försvinner dom i USA-s politik så hur ska dom kunna ta ansvar för sitt när den vite mannen konstant haglar över dom droger och möjligheter till ett bättre liv i fångenskap av droger som styr ?

Att ta ansvar för vår alkohol i Sverige går inte att jämföra med det som finns i reservaten för vi talar om en helt annan kultur och påverkan av USA-s politik som inte kan jämföras med vår.

Just nu sitter jag i Navajo reservatet när jag skriver detta och det gör mig så ont att förståelsen är så låg 😕 för vad dom här människorna behöver är frihet att vara sig själva i alla avseenden  ❤️

wildfire
11/2/19, 5:42 PM
#6

#4 Det var en stark dokumentär!

Intressant med deras kamp för nykterhet.

Livet handlar både om att välja bort det destruktiva och att aktivt välja att bygga goda sammanhang, men hur det kan göras i en urfolkskontext, det kan bara de förverkliga.

Jag skulle önska att du kom och svarade på min fundering  kring det här Niklas 🙂 missförstår jag dig när du säger att dom kort och gott får skylla sig själva ?

Annons:
wildfire
11/6/19, 5:50 PM
#7

Jag skulle önska att du kom och svarade på min fundering  kring det här Niklas  missförstår jag dig när du säger att dom kort och gott får skylla sig själva ? 

Ok jag har gett det några dagar så jag får nog lägga ihop summan att ursprungsfolk får skylla sig själva för sin misär 😕 

Då har du ingen aning om livet hos andra kulturer speciellt  Indianerna som får kämpa dygnet runt . Jag blir djupt ledsen 😕❤️

wildfire
11/8/19, 5:48 PM
#8

Det känns så starkt i hjärtat att jag inte ska ge upp den här tråden inte innan förståelsen finns för vårt ursprungsfolk för det är dom som banat vägen för oss en väg vi borde ha lyssnat på och inte vikt av från  ❤️

Den som säger att dom får skylla sig själva för jag utgår från att så är det menat  den borde slå följe med mig på min nästa resa som blir i Januari och se själv hur det faktiskt förhåller sig i en verklighet som är deras vardag så långt främmande fån vår och den  skulle inte hålla en dag ens med tanke på den misär som där  existerar.

Upp till toppen
Annons: