Annons:
Etikettmoder-jord
Läst 183 ggr
Huygens
12/9/18, 10:53 AM

180 miljoner år gammal hud ?!

Forskare vid Lunds Universitet påstår att dom har hittat mjuk hud i ett 180 miljoner år gammalt fossil, en ichtyosaur. Normalt sett ska all den ursprungliga vävnaden vara ersatt av bergarter efter så många miljoner år.

Jag har svårt att förstå det.

Är fossilet verkligen 180 miljoner år? Det rör sej om fossilet av en fisködla som var mer däggdjur än ödla. SVT

Under lagret av 180 miljoner år mjuk hud, hittade forskarna även ett späcklager som på en delfin. Fisködlan saknade fjäll. Dessutom hittades rester av pigment, blod och organeller (!), dom små delar som är cellens "inre organ".

Forskaren gör en direkt jämförelse med filmen Jurassic Park, men då hade jag förväntat mej en kommentar till.

Lite förbryllande nämns inget om ifall DNA hittats eller ej hittats. Jag hade åtminstone förväntat mej en kommentar om DNA:t. Frågan är hur gammal jorden är och om tidsdateringen av fisködlan stämmer?

Vad är det vi ser och hur giltiga är upptäckterna?

Vad döljer jorden och kommer forskare nu att återuppta undersökningen av alla andra fossil? Det finns ju en del ganska stora skelett som är utställda på museer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: