Annons:
Etikettövrigt
Läst 254 ggr
wildfire
2018-11-08 17:51

Shaman, Stötande anser myndigheten

Knappast snarare är det väl stötande att inte få ha ordet Shaman på sin registreringsskylt . Hmm undrar hur ordet kan vara stötande 🤔

Tycker det hade vart både roligt och fränt att se en sån registreringsskylt 😎

Artikeln är ett par år men ändå konstigt att inte få ha det ordet.

Typiskt myndigheter att ha så mycket dumt för sig.

Annons:
[NeferNefer]
2018-11-08 18:01
#1

Det enda problemet jag ser med en sån regskylt är att alla shamaner skulle vilja ha en sån, och då blir det orättvist eftersom bara en kan  få den.

Magi-cat
2018-11-08 18:52
#2

Märkligt. Så mycket konstiga skyltar man ser borde shaman kunna passera, tycker man.

Nefer, man kanske kan ha Shaman1, nästa shaman2 osv så alla får? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-11-08 18:58
#3

Ahaaa… det var en vis lösning, Katten! ☝️

Vi får hoppas att den tidigare nämnda myndigheten ändrar sig.

wildfire
2018-11-09 15:59
#4

Håller med en bra lösning Katten 👍 men ordet shaman kan jag inte tycka är stötande men andra kanske gör.

Vem vet kanske folk tycker att alla shamaner är stötande, är det så då blir jag stött 😃

Magi-cat
2018-11-09 16:24
#5

Klart det inte är stötande och jag kan verkligen inte förstå hur de kan få till det till det. 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2018-11-10 23:36
#6

Shaman uppfattar nog de flesta positivt, men om vi vidgar perspektivet; skulle det vara ok om folk hade regskyltar där det stod präst eller imam? Vissa skulle störa sig på präst, för de avsky kyrkan och många avskyr allt det imamerna står för. Får man ha reg-skylten shaman är rimligt att godkänna andra religiösa termer andra som kan vara provocerande. Sätt en egen banner eller ett klistermärke på bilen istället för att dra in myndigheterna med reg-nummret.

Annons:
[NeferNefer]
2018-11-11 05:45
#7

Nja, jag tycker ändå inte att det är riktigt samma sak även om jag förstår dina tankegångar, Niklas. Präster och imamer tillhör organiserade religioner med enorm makt över väldigt många människor. Shamaner arbetar för sig själva (eller tillsammans) och de arbetar för att bota och hjälpa (i bästa fall). Det finns ingen shamanistisk världsreligion som sätter upp regler för hur folk ska leva.

wildfire
2018-11-11 07:57
#8

#6 Säger som Nefer att jag förstår dit tänk här men att det är inte samma sak som med religioner. Shamanism är inte en religion det är en livsfilosofi ett sätt att leva och förhålla sig till allt levande på jorden och i hela universum från det minsta sandkorn till det största berg,varje liten blomma grässtrå,myra allt  så anser shamanen att allt är levande och allt har en ande och därmed lika värde.

Shamanismen är inte dogmatisk, den fördömer inte och som skrivs ovan kan den utövas i grupp eller solitärt vilket jag valde. Shamanen har inga bestämda tempel eller kyrkor men kraftplatser finns som shamanen har en oerhörd vördnad för men den domderar inte över någon församling eller grupp av människor och där har vi en stor skillnad men samtidigt vet jag att många tror shamanism är en religion och det är väl inte så konstigt och så kan ju myndigheterna ha sett det när dom gav avslag på ansökan om registreringsskylten.

Ser vi på världens religioner handlar det om makt,det är ofta stark hierarki där prästen,imamen med flera anser sig högre än sin församling så är det inte inom shamanism och skulle nån möta det inom shamanskt så backa och sök din egen väg för då är det nåt som inte alls står rätt till och handlar om maktbegär medan shamanism helt går ut på att alla är lika oavsett man utövar det i grupp eller solitärt.

Medicinmän/kvinnor ja där kan man lätt  tänka att dom skulle vara högre/bättre än sina stammedlemmar vilket är en stor västerländsk missuppfattning för vi är vana att så ser det ut i samhället och religioner. Det handlar om olika gåvor från andarna och dessutom gåvor som förs vidare i generationer så Medicinmän/kvinnor sitter inte på någon form av hierarki tvärtom dom delar med sig av sitt i hopp om att andra ska kunna göra gott för alla och alla har sina uppgifter medan mycket av världens religioner speglar hierarki så är shamanism till för alla och ingen är förmer än någon annan.

Det är alltid andarna som ger oss gåvor det medicinmän/kvinnor gör är förmedlar sina kunskaper men dom kan inte ge andra andliga gåvor det kommer helt från andarna inte människan.

Hade den som sökt om skylten redogjort vad ordet shaman står för kanske beslutet kunnat vara nåt annat men nu kan det vara så också att personen faktiskt förklarat men att myndigheten ser religion i allt som har med andar,gud,universum,andevärld med mera att göra och här måste vi föra ut ordet att shamanism inte är religiöst eller en bunden religion och att det är helt tvärtom en frihet helt utan hierarki och få bort stämpeln religion.

Magi-cat
2018-11-11 08:42
#9

Transportstyrelsens regler är ganska kortfattade:

"Skylten får inte ha en beteckning som väcker anstöt eller medför olägenhet."
Man får verkligen säga att det är bra att inte allt går igenom, när man läser om vilka förslag som kommer…😕

"– Stötande är ord som anspelar på droger, sex, svordomar, religion, kriminalitet och sjukdomar. Vi diskuterar och söker via internet på den sökta beteckningen. Anspelar ordet på något av kriterierna som anges ovan så avslås ansökan, säger Eva Isaksen, utredare på Transportstyrelsen, till Metro."

Ändå kan man inte dra det där för långt med att "godkänner vi detta måste vi även…" utan ta varje beslut för sig.

Schamanism är ju ingen religion direkt och kan knappast verka stötande. Men det kanske de inte visste som tog beslutet?
(Man får förstå att de är ganska less när man läser vilka förslag de får in…😕)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2018-11-11 08:58
#10

#9 Oj 😮 det var flera ord där jag inte alls begriper vad dom menar och jag googlade ett av dom. Hade aldrig ens tänkt tanken att vända på siffror och bokstäver så här, har folk sån snuskig fantasi så allt går ut på snusk 😮 för mig var det bara en kombination och hade jag inte  fått tag på videon nedan hade jag fattat nada.

https://www.expressen.se/gt/regskylten-stoppades--ser-du-anledningen/

Jo man får nog faktiskt förstå dom att mycket nekas, nu ska jag kika på några ord till som inte säger mig ett enda dugg,fetta vad tusan är det ? det går inte så bra att hitta så det där får jag väl inget svar på.

Nä helt klart måste dom ge avslag för vem vill se en bil med ord som fuckyou,raceme mf. Billigt lågt beteende att vilja ha såna skyltar och man kan undra vad är det för folk som vill ha nåt sånt.Jag blir helt chockad  och äcklad 😮

Magi-cat
2018-11-11 09:00
#11

#10 Jag blev också både bestört och bedrövad. 😕

Tänk t.ex. när de ringer bilverkstaden och när de blir ombedda att uppge registreringsnummer skulle de säga det där…Inte klokt. 😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2018-11-11 16:12
#12

Man tycker en sån situation skulle vara pinsam till tusen att uppge registreringsnummer eller på bensinmacken, ute i trafiken med men såna brukar skratta åt sig själva och tycka dom är förfärligt roliga  och så är det bara lågt.Nu när jag kikat lite mer förstår jag att det hela måste stramas åt hårt.

Herregud  tocke  fölk hä finns 😡

Upp till toppen
Annons: