Annons:
Etikettövrigt
Läst 271 ggr
[Vargmor]
2018-08-29 17:29

Övning 30/8

Ni får övningen idag för jag har blivit vadå ?

Annons:
[Vargmor]
2018-08-29 17:30
#1

Blev bortbjuden upp till en fäbodvall och kommer inte hem fören i morgon eftermiddag så därför får ni övningen nu.

Grattis ni som känner rätt 😎

[NeferNefer]
2018-08-29 17:39
#2

Bortbjuden. Vad spännande det låter med fäbodvallen! Kan du berätta sen om besöket? 🙂

Loris M
2018-08-29 19:35
#3

Bortbjuden trodde jag med. Ha det så trevligt i morgon! 🌺

[Vargmor]
2018-08-30 16:31
#4

Grattis Nefer och Loris 🍸🌺🎈

#2 Det finns inte så mycket att berätta mer än att vi vart ute i Yxbodarna men där är det inget levande fäbodliv vilket en vän drev tidigare utanför Rättvik men han flyttade upp till Älvdalen med sina djur och det vi var ute på blir mer som en vanlig sommarstuga men mysigt är det i den miljön med alla gamla fäbodar som finns kvar.

Däremot finns Skallskog här utanför Leksand som drivs av Landalice men henne känner jag inte personligen men vill man uppleva äkta levande fäbodliv rekommenderar jag det starkt.

http://www.fabodliv.se/fabodar/dalarna/skallskog

Min bekant utanför Rättvik var uppvuxen med sin mormor på vallen och varje sommar buffrade han upp djuren och stannade där hela sommaren sen buffrade han ner dom igen under hösten och det var verkligen härligt att vara med om dock har vi mycket björn och dom där såg vi alldeles för nära vallen så det var bara att gå in men samtidigt man kommer så nära det vilda och det är helt fantastiskt underbart men dom hade sönder saker och skrämde boskapen som ofta tryckte intill vallen fast dom var helt frigående.

Han gjorde en del gott att köpa bland annat Göbb, gotti gott och för oss som älskar kaffe och vill ha mjölk i så gällde det att hitta en ko och en skvätt direkt från spenen i koppen det kallar jag lyx. och godare kaffe med mjölk får man leta efter och  likaså mjölkglaset  till maten 😛

Jag tycker det är helt fantastiskt att det idag finns levande fäbodar kvar som drivs  vidare av släkt som bevarar historia som det såg ut  en gång i tiden och jag hoppas innerligt att dom får vara kvar men tyvärr hotas dom ibland av samhället. För inte så längesedan var just hotet uppe och det också utanför Rättvik men jag minns inte vilken fäbod det var just nu men samma där hela familjen drev och bodde på vallen och var öppen för besökare och det gick bra så dom kan driva den vidare men det kan snabbt ändras när bidrag dras in tyvärr.

[NeferNefer]
2018-08-30 16:52
#5

Hoppas fäbodlivet får vara kvar … Det låter som en helt underbar utflykt! ❤️

Tarotstollan
2018-08-30 23:20
#6

Bortbjuden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Vargmor]
2018-08-31 06:03
#7

Grattis Tarotstollan också 🏆🍸🎈

Upp till toppen
Annons: