Annons:
Etikettmedialt
Läst 541 ggr
[NeferNefer]
2018-06-14 08:26

Midsommartarotstjärna

Jag har fått tillstånd av Tarotstollan att kopiera in den här fina tarotstjärnan med midsommartema som hon la ut på Tarot i Fokus. Tack 🌺

Här är en spännande stjärna att testa under Midsommar tiden. Den börjar den 14:de och håller på t o m den 25:te.

Den svenska delen har jag fått hjälp med av NeferNefer här inne på iFokus. Hon har delat med sig av sina tankar om vad namnen står för som korten skall representera.
Det är ingen direkt översättning men nära nog och den ger ett djup till tolkningen!

Så tack NeferNefer!Blomma

☀️Sacred Days of Midsummer☀️

--------2--------
----1------3------
--12---------4----
11-------------5-
-10-----------6---
---9--------7-----
--------8---------

1. Birth of the Muses – June 14: This card shows how our inspiration and creativity is manifesting.

2. Vestalia – June 15: An ancient Roman festival dedicated to Vesta, Goddess of the Hearth. This card shows us our hearth, the fire at the center of our life and home, and how to tend to it.

3. Night of the Teardrop – June 16: Remembrance of the tears of Isis causing the Nile River to overflow. This card shows what our emotions are telling us at this time.

4. Juno, Goddess of Fertility and Union – June 17: Celebrating the ancient Roman goddess for whom the month of June is named. This card shows us an area of fertile growth in our lives.

5. Festival of Strawberries – June 18: As the strawberries ripen, this card shows us the sweetness in our lives.

6. Oak King – June 19: A dedication to the Oak King, who is now near the height of his power in his battle with the Holly King. This card shows us our strength.

7. Scrying – June 20: In the tradition of scrying at the time of Midsummer, this card shows us a blessing to come.

8. Summer Solstice – June 21: We are at the height of the sun’s power, the longest day, in the Northern Hemisphere; OR, if you are joining from the Southern Hemisphere, this day is the turning point for the days to get longer. This card shows us how to shine our own light like the Sun.

9. Honey Moon – June 22: This card shows us how to release anxieties or worries, how to enjoy ourselves in this moment.

10. Saint John’s Eve – June 23: Like the herbs traditionally gathered on St. John’s Eve, this card shows what protects or heals us.

11. Guru Purnima – June 24: Indian festival of expressing gratitude to teachers. This card reminds us of a lesson we have learned, or an experience or person that has taught us something, that we should remember and have gratitude for as we move forward.
**
12. Parvati, Earth Mother – June 25:** The card shows us how to ground ourselves and how to connect with the earth’s abundance.

***********************************************************************************
Directions

This spread is unique from other spreads - it is done one card at a time, over the course of twelve days. Each card is meant to be drawn and reflected upon as a separate entity, with a special unique message for the particular sacred day.
1. If you like you may print out a copy of the Yule wheel spread for guidance on the layout- or just use the layout shown there, also shown above.
2 Select a consistent time of day to draw each card over the twelve days if you can- or, just find a time that works for you.
3. Each day, draw one card from your tarot deck and lay it out according to the corresponding spoke of the wheel. Reflect on each card and glean the message it has for you, according to the meanings given above.
4. By June 25th your wheel will be full with the drawn twelve cards. Reflect on the overall meaning of these twelve cards as a whole and write down your impressions of the message for this sacred time.
 
                         *********************************************

NeferNefers tankar och tolkningar:

Först av allt utgår jag inte från dagens midsommar utan det uråldriga midsommarfirandet, där midsommar var en av årets fyra stora fester som markerade årets gång. Midsommar handlar om fertilitet, överflöd, glädje, tacksamhet över allt Moder Jord ger oss.

1. Birth of the Muses Här är bara en långsökt tanke: eftersom det är muserna som står för inspiration till sånger, danser, konst, astronomi och mycket annat kanske de bör kallas in först av allt för att få en bra midsommar?

2. Vestalia Vesta var ju gudinna över hemmets härd och de heliga tempeleldarna. Vestalia, festen till hennes ära, hölls 7-15 juni i Rom. Tidsmässigt passar det ju bra.

3. Night of the Teardrop Den här natten ska Isis ha gråtit en tår i sorg efter Osiris, och den tåren föll i Nilen och fick Nilen att svämma över. Det var Nilens översvämningar som gjorde hela området så fertilt, så hennes tår var väldigt viktig. Och väl passande in i temat.

4. Juno är kvinnornas beskyddare och symboliserar kvinnans livgivande kraft.  

5. Festival of Strawberries. Ingen aning, men jag tänker dels på att det ju är en tidig, söt frukt (ok, bär) som ju kan ätas till midsommar, dels på att jordgubbar ser ut som hjärtan.

6. Oak King Ja, enligt neopaganister är Ekkungen på höjden av sin styrka just vid midsommar. Sen avtar det, och Järnekskungen blir allt starkare för att vara som starkast vid midvinterståndet. Passar in tidsmässigt.

7. Scrying Midsommar är sen gammalt en ypperlig tid för spådomar och möten med skogsväsen. Så att försöka få en glimt av sin framtid på olika sätt passar väl in i traditionerna.

8. Summer Solstice Sommarsolståndet. Det är det allt handlar om egentligen.

9. Honey Moon Kanske skaparen tänker på att den första honungen för året nog är färdig att avnjutas nu. Honung och bin är uråldriga symboler för överflöd och passar mycket bra in i midsommartemat såväl tidsmässigt som betydelsemässigt.

10. Saint John’s Eve Johannes Döparens födelse firas nu (24 juni). Förmodligen handlar det om ett av alla otaliga sätt som kyrkan har lagt sina egna påhitt över de urgamla traditionerna. Men Johannes Döparen har i alla fall firats sen typ 300-talet.

11. Guru Purnima En tid av tacksamhet gentemot alla ens lärare. Festen äger rum vid fullmåne under den hinduiska månaden Ashadha (juni-juli). Buddhister firar också den här dagen i åminnelse av Buddha Siddharta Gautamas första lektion. Dagen firas i många asiatiska traditioner. Det som ligger bakom är det faktum att guru är sammansatt av två ord, gu och ru. Gu betyder mörker och okunnighet, Ru betyder den som tar bort mörkret. En guru är alltså den som tar bort mörkret, vår okunnighet, och det är ju ytterst passande vid denna tid som är den ljusaste på hela året.

12. Parvati är den befruktande jordmodern. Hon är gudinna över kärlek och fertilitet. Mycket passande.

Annons:
Tarotstollan
2018-06-14 22:42
#1

Tack själv!👍 Hoppas att det är någon som är intresserad av den och gärna delar av sig av vad de känner för den.
Jag har dragit mitt första kort men har inte börjat tolka det ännu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
2018-06-16 11:53
#2

Jag har inte haft ro de senaste dagarna, körigt med jobbet, så jag ligger efter ett par dagar. Men i dag tänkte jag börja. 

Hur har det gått för dig, Tarotstollan? 🌺

Tarotstollan
2018-06-16 23:50
#3

Jag hann börja i tid men det är svårt att få in svaren på kortet i frågan men jag antar att det är meningen att man skall jobba med sig själv och det har jag nog fått veta av mina kort! 🤐Tuffa kort att börja med…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
2018-06-17 09:20
#4

Samma här, tuffa kort …😓i alla fall ett av dem. Vi får se hur det blir framöver 👍

Tarotstollan
2020-06-09 07:57
#5

Midsommaren är snart här och det är dags att börja fundera på om ni vill vara med och tolka denna spännande stjärna för i år också!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2020-06-27 23:39
#6

Jag har gjort den och den var tuff även i år.
Dessutom ser jag en massa annat i den också i slutändan när jag ser över alla kort. 
5 kort av Mynt, 3 kort i Stavar och dubbel kort av Kärleksparet. Inget kort i Svärd.
Mycket att fundera över.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
2020-06-28 07:03
#7

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2021-06-12 01:35
#8

Nu är det dags igen för denna stjärnan.
Någon som kommer att testa?
Jag skall försöka att köra den med ett kort om dagen. Får se hur mycket jag orkar tolka men dra korten skall jag göra i vilket fall som helst.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SumacWarmi
2021-06-22 07:33
#9

Jaha, jag ser det här för sent. Jag ska försöka minnas det till nästa år.
Finns det andra stjärnor som är kopplade till högtider?

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Tarotstollan
2021-06-22 22:21
#10

Ja, det finns en liknande för julen. Den hittar du inne på Tarot i Fokus.
Jag kommer inte ihåg om vi har så många just "helgstjärnor" där inne men annars hittar du det på https://www.aeclectic.net/tarot/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Discover our collection of 2000+ Tarot, Oracle, and Lenormand decks with sample card images and full reader reviews. Click here to find the right cards for you!
  • Redigerat 2021-06-22 22:23 av Tarotstollan
SumacWarmi
2021-06-23 18:07
#11

Tack för svaret, Tarotstollan 🌹

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Tarotstollan
2021-06-24 00:33
#12

#9. Förresten det är väl egentligen ingen som säger att du inte kan lägga stjärnan nu i efter hand.
Korten skall ju svara på vissa frågor och antar att du minns vad du gjort vissa dagar i alla fall. Om inte kanske du skriver dagbok eller små anteckningar som du kan kolla med.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SumacWarmi
2021-06-28 21:39
#13

Tack för det svaret också, Tarotstollan. Jag loggar in för sällan så jag såg inte det förrän nu.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Annons:
Tarotstollan
2022-06-15 00:33
#14

Då var det dags igen och jag har redan dragit första kortet.
Någon som hänger på?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

NeferNefer
2022-06-15 06:23
#15

Ojsan! Ja, men det vore roligt. Jag ska välja ut en lek först. Eller kanske helt enkelt ta den jag köpte senast.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

  • Redigerat 2022-06-15 06:30 av NeferNefer
Tarotstollan
2022-06-22 01:40
#16

#15. Har du startat?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

NeferNefer
2022-06-22 06:35
#17

Oj. Nej … jag får ta igen det. Nästa år ska jag försöka göra det rätt, ett kort per dag.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Tarotstollan
2023-06-14 02:20
#18

Nu är det dags igen för Midsommar tarot stjärnan och den börjar redan idag!😀

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2023-06-14 09:58
#19

Spännande, Tarotstollan! 🌸


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: