Annons:
Etikettandligt
Läst 780 ggr
[Vandrar med Wolf]
2017-08-16 06:11

Andligt Högutbildad

Andligt Högutbildad !

Vad har hänt med att alla har tillgång,alla är född med en ande i kroppen och behöver inte ha en massa utbildningar om att vara ande för vi är redan född med och var ren Ande innan vi kom hit till jordelivet från andra sidan.

Allt mer kurser dyker upp, den ena dyrare än den andra och stora utlovande ord om tillgång till dimensioner på så höga kosmiska nivåer och det växer konstant fram nya läror som kommer helt sprungen ur människans egen mun och fantasi där vi idag krävs på högre och högre utbildning andligt annars är vi inte dugliga som ande eller att få utöva vår andlighet.Allt det här skapar bara hierarkier inom andliga områden nåt som inte ens hör ihop för alla är lika värda.

Kristaller som kraftladdas just för dig personligen, änglavatten och oljor kraftladdat för just dig personligen och allt är rena rama båget för det du får med såna saker,amuletter med mera är inte din egen energi utan en helt annan människas som du kanske inte ens känner för du har hittat allt det här bra på nån hemsida som utlovar lycka,hälsa,välgång med sina fina ord.Du vet inte vad för energi du får förmedlat till dig om personen har en negativ läggning som i sin tur förs över på dig så sånt här ska man verkligen akta sig för eftersom det är din egen energi som behöver balanseras inte en annan människas och blanda energier är aldrig nyttigt.

Det utlovas healing under veckans alla dagar,30 minuter dagligen och du får hela kosmos hemskickad till dig och inte nog med det du får tillgång till så många dimensioner så du borde bli självlysande så alla du möter stannar upp och säger titta där går en andligt högutbildad person den borde vi ha respekt för och allt det här för ynka 3000 till 4000,skitbilligt och jättebra för då är du nåt utöver oss alla andra små andar som inte gått kurs eller tagit emot all healing med dess fina frekvenser.Bra va ?

Tro det eller ej men det finns högskola för shamanism en kunskap som anden ger och lär ut inte människan i en torr gammal skolsal utan här är anden det verktyg vi behöver inte människans påhittade kunskap.

När du gått alla möjliga utbildningar,fått alla fina diplom som du fint satt upp på väggen,du har betalat många tusentals kronor och plötsligt infinner sig tomheten för du har inte sökt inom dig i den kunskap och visdom vi alla har medfött utan du har lyssnat på andra människor som uppfinner dom mest invecklade system och läror för det låter ju bra och det är deras avsikt för att tjäna pengar på nåt som finns där helt gratis för oss alla att ta del av då kommer tomheten och du får börja om med nåt nytt men förhoppningsvis med insikten att allt det fina som utlovats är inte det som fyller det är att hitta sig och sin ande,sina guider då kommer information flödande i massor och en harmonisk balans infinner sig.

Det är inget nytt för er som känt mig i många år att jag anser att pengar och andlighet aldrig någonsin går ihop så det går jag inte in på mer än andra sidan tar inte betalt av oss och det är ohövligt egotrippat att ta betalt för den insats andarna gör och det här skriver jag för den som inte känner mig och min inställning i den frågan.

Andligt högutbildad blir mer och mer vanligt,det blir större och större och här måste vi dra i nödbromsen för ingen av oss behöver utbildas i anden för vi är alla redan ande och fullt utbildade.

Vi behöver inga kraftladdade saker vi behöver se oss och vår egen ande och där finna balans inte köpa en massa andliga redskap för det är bara materiella ting som i slutändan inte har något värde alls och förgås men det har vår ande som är evigt bestående och det är den vi ska ta hand om för att kunna må bra och finna inre balans med allt.

När jag hör människor säga att andevärlden behöver en kanal genom oss för att ge healing med mera så förringar vi dom som om dom inte skulle klara av saker på  egen hand och måste ha oss som hjälp och det anser jag vara nedvärderande mot en intelligent värld och det är ju tvärtom det är vi som behöver dom i allra högsta grad på vår jordiska resa inte tvärtom och här höjer sig människan över andevärlden som om dom inte alls skulle ha kunskapen att förmedla healing med mera till oss utan att ta oss till hjälp.

Vi är dom som är blockerade i en fysisk kropp inte andra sidan,det är vi som tar på oss en högfärdig roll med alla dessa invecklade läror inte andra sidan för dom är alla lika,för dom har alla samma värde men människan är så fysiskt fast i sitt tänk och då spårar det ur med det mesta och högfärd är ett faktum för du kan vifta med diplom eller certifikat i handen om att du är nåt utöver dom små andarna som inte har gått alla sk tjusiga utbildningar.

Alla är ande och ingen behöver utbildas i nåt som vi redan är och samtidigt säger man att alla har tillgången men ändå kränger man dyra utbildningar som får folk att tro går man det och det eller gör så och så,köper en massa lyckobringade vatten,oljor,stenar med mera så då mår jag bra,då sker under men upptäcker att det var bara för stunden och snart infinner sig tomheten där på nytt för det kommer inte inifrån vår egen ande utan det är helt yttre materiella ting som ingen verkan har alls på vårt välmående.

Nu finns det dom som har oerhört fina gåvor och kunskaper i magi och som kan sätta saker i rörelse men det är också dom som inte utger sig för att vara utan lever i det fördolda och på så vis verkar dom utan att behöva lägga högfärd på sig och dom har också insikten i att andevärlden är mer kapabel än oss att driva igenom energi,helande och krafter helt utan den fysiska människans inblandning även om dom fötts med den gåvan. Det syns inte ens på dom och det är inget behov av att spöka ut sig på ett speciellt sätt för att "verka" andlig tvärtom man ser inte alls på dom och dom är väldigt lågmälda med sitt,dom bara är helt utan att komplicera till saker och ting.

Andligt högutbildad skulle jag inte vilja vara,jag föredrar den kunskap som Wolf ger mig i all enkelhet och jag har inte en strävan efter att vara nåt som jag inte är och vi är alla redan ande och det kan ingen någonsin ta ifrån oss oavsett hur mycket det än viftas med utbildningar och fagra löften så är vi alla redan Ande i all enkelhet och det är nåt att ta vara på för då infinner sig en harmoni och balans med hela alltet  ❤️

Annons:
Mandra
2017-08-16 07:05
#1

Bara lite nyfiken. Var någonstans finns en högskola för shamanism? :)

Sebastian
2017-08-16 07:18
#2

#1 Vet inte det finns längre, men på Gävle högskola fanns en kurs i schamanism. 

#0 Tyvärr finns det mycket pengar att tjäna på sökare. De som desperat försöker finna en väg att gå i en värld som går för fort hamnar i klorna på diverse dussinhäxor och charlatanshamaner.
Än värre verkar ju vara att många av dessa pengafrälsta verkar tro på sig själva så till den milda grad att de fysiskt skadar sig.

[Vandrar med Wolf]
2017-08-16 07:19
#3

Här. ger 15 hp.

Mandra
2017-08-16 07:42
#4

Ok, trodde nästan du menade den. Ja den finns kvar.

Men jag tror du missuppfattat detta lite Vandrar med Wolf. Det är ju inte en utbildning i praktisk shamanism - bara en rent teoretisk. Ingen skillnad mot att läsa annan historia, antroposofi eller dyl på universitetet. Man går ju inte på den för att bli shaman.
Inte heller går man på den för att utveckla anden.
Så det kan väl knappast vara fel?

Mandra
2017-08-16 08:04
#5

#0 av: Vandrar med Wolf

Jag håller faktiskt med dig i mkt du skriver - men inte allt kanske.

Jag är t ex helt emot utbildningar som ger diplom i shamanism. Det är bara Den andra sidan, som ytterst, kan ge det tillståndet.
Jag är också emot allt det här pratet om "höga dimensioner" - en shaman är satt att verka PÅ jorden, inte i någon fjärran högre dimension som han/hon "flyr" till.
Jag är delvis emot det här med att det krävs högre och högre utbildningar för att bli mer andligt utvecklad. Jag anser som du, att var och en, kan sköta detta ganska bra själv. Vad som kan behövas, i t ex shamanism, är en nybörjarkurs som lär ut grunderna. Kan vara bra för den som har svårt att komma igång och behöver en liten push med det. Men där efter går det utmärkt att lära direkt från hjälpandarna. 
Det går givetvis från början också - om man har någon sådan. Jag har personligen inte gått på någon kurs alls. Är helt lärd av hjälpandarna - men hade visst stöd av mer erfarna shamaner i början.

Jag tror alltså, precis som du, att högutbildad "i det yttre" inte alls behövs - men jag ser heller inget fel i att någon väljer att utbilda sig även teoretiskt, med hjälp eller utan. Dock är det väldigt viktigt att inte "överlåta" allting på andra.

Men, däremot, så tror jag att det är viktigt att "utbilda sig andligt" på det praktiska planet. Med det menar jag, att det är viktigt för varje shaman (eller aspirant) att samla på kraft (personlig makt) hela tiden. För ju mera kraft du har - desto mer är du kapabel att åstadkomma!

Och det för mig till den punkt där jag inte håller med dig alls. Jag uppfattar det som att du anser (rätta mig om jag har fel) att vår ande är perfekt redan från början (att vi har en är ju självklart). Men det anser inte jag. Om man då menar att den är så perfekt att den inte behöver utvecklas mer. Det tror nämligen jag att den behöver och det är det man gör när man samlar kraft.
För mig är dessa ord liktydiga:
Kraft = energi = makt = andlig utvecklingsnivå.
Så vi har en ande - men den går att utveckla.
När det gäller en shaman; hon har givetvis ande, men det krävs också viss talang (det du kallar gåva) + att man tränar upp sin talang (ökar sin kraft/andliga medvetandenivå.
ALLA människor har en stor talang - men den är inte en och densamma. Talangen/gåvan skiljer sig från människa till människa. Men alla är även lika värda och allas talanger är lika värda. Universum värderar inte - det är bara människor som gör det (enig med dig igen).
Men att man är född med en talang betyder inte att man inte behöver jobba på den. Det behöver man alltid (med väldigt få undantag kanske).

Sebastian
2017-08-16 08:30
#6

En bra tumregel är att undvika allt som säger "en shaman är"
För det första, shamanism är ingen religion eller fast troslära. det är är ett begrepp som antropologer satt för att förklara ett fenomen bland urbefolkning, en väg att gå som ser ganska lika ut över världen. Ett väldigt löst begrepp. 
Detta föder problem. Vem kan ägna sig åt något som egentligen bara är en förklaring på en samling tekniker?
Vem kan säga vad som är vad?

För det andra, att ägna sig åt shamanska tekniker med resultat är något ingen här i Midgård kan lära dig.
Du lär det genom att bruka det. Genom att resa, sluta pakter, blöda, svettas, skrika, gråta, skratta, dansa, skaka… Du kan däremot ta emot vägledning, men jobbet måste man göra själv.

Att ägna sig åt shamanism är att hänge sig åt en samling tekniker man får lära sig på egen hand tillsammans med andra vissa här i världen, andra på andra platser. 
Det gör att man som utövare inte bara är verksam här, utan i de världar man reser till och får hjälp i.
Att acceptera den man är, att våga vandra vägen även när den visar sig innehålla monster är den verkliga utmaningen i det här. 

Såg på en mässa häromsistens som jag råkade hamna på, en samling damer i sina bästa år sitta med varsin trumma och erbjuda shamansk healing. Vid närmare utforskning så trummade de nog så glatt. Men nått bot syntes inte till. Trots att de var både utbildade och certifierade.. och dyra..
Kan någon kanske förklara begreppet shamansk healing?
I mina öron låter det begreppet lite som häxig häxkonst, eller bilande bilar.

Annons:
[Vandrar med Wolf]
2017-08-16 08:32
#7

# 5 Mandra då är vi inne på ganska lika spår ser jag när jag läser ditt inlägg och med att anden är fullt utvecklad redan kommer vi inte ifrån men vi behöver väcka upp kunskap eftersom vi är så blockerad av våra fysiska sinnen men anden i sig vet redan medan vårt fysiska måste påminnas och väcka cellminnen till liv.

Håller helt med dig i att praktisera andlighet och jag kopierar dina rader för dom inrymmer så mycket : Men, däremot, så tror jag att det är viktigt att "utbilda sig andligt" på det praktiska planet. Med det menar jag, att det är viktigt för varje shaman (eller aspirant) att samla på kraft (personlig makt) hela tiden. För ju mera kraft du har - desto mer är du kapabel att åstadkomma!

Det håller jag fullt med om för ju mer vi jobbar ju mer väcker vi upp,ju mer erfarenhet och kraft får vi  och absolut dela med oss av vårt för dom som precis påbörjar sin resa det sker naturligt och på den vägen finner dom sin egen väg att vandra oavsett vilken andlig riktning så en knuff och goda råd det kan vi alla ha nytta av.

# 2 Sebastian du skriver : Tyvärr finns det mycket pengar att tjäna på sökare. De som desperat försöker finna en väg att gå i en värld som går för fort hamnar i klorna på diverse dussinhäxor och charlatanshamaner. 

Än värre verkar ju vara att många av dessa pengafrälsta verkar tro på sig själva så till den milda grad att de fysiskt skadar sig.

Kan bara nicka instämmande för det kan orsaka så pass så folk skadar sig själv och tyvärr finns många charlataner och dom som verkligen är seriösa och ärliga i sina avsikter kommer i skymundan och det är så himla tragiskt för det är dom vi vill se verka där ute.

[Vandrar med Wolf]
2017-08-16 08:42
#8

# 6 Fantastiskt bra skrivet,precis så är det 👍 😎

Mandra
2017-08-16 10:14
#9

#6 av: Sebastian
"En bra tumregel är att undvika allt som säger "en shaman är"."
I 99% av fallen skulle jag hålla med dig - men inte i detta fall. Jag känner inte till någon typ av shamanism/inriktning av det slaget - som inte är till för att "verka för/på  jorden". Men jag kan ha fel.
Resten av stycket är väl underförstått på detta forum, eller?

"Kan någon kanske förklara begreppet shamansk healing?

I mina öron låter det begreppet lite som häxig häxkonst, eller bilande bilar. "

Förstår vad du menar - men det förutsätter att alla vet vad shamanism går ut på. Och det är långt ifrån vad alla som gör. De flesta av mina nya klienter gör det inte. Så att bara säga att man sysslar med shamanism säger dom ingenting. Och att bara säga "healing" är ju ännu värre. Öppnar ju dörren för alla typer av helande - vilket man definitivt inte avser. Tycker att uttrycket är bra. Man får ändå komma ihåg att majoriteten av befolkningen inte vet ett dugg om shamanism. Eller hur?
Man måste nog anpassa det man säger till åhörarna och det har man gjort i detta uttryck, tycker jag.

Alltså shamansk healing = healing/helande med hjälp av shamanska tekniker (vilket också måste innebära att man behärskar dem förstås).

Däremot vänder jag mig också mot det mer och mer allmänt utbredda oskicket att sätta lite trumljud till precis vad som helst och kalla det shamansk healing eller shamanism. 
Blir tyvärr alltmer vanligt.
Fick nyligen en ny klient som sa att hon gått på en shamankurs. Jag bad henne beskriva den och fann inget shamanskt i det alls - förutom lite trumljud. Det är deprimerande. :(

Sebastian
2017-08-16 10:42
#10

#6 helt riktigt. 
Jag hoppas ingen tar åt sig av mitt rantande. Jag menade faktiskt ingen här då jag har på tok för dålig uppfattning av någon för att bilda mig en åsikt.  

Att man gör mycket jobb i andra världar är inget konstigt. Reser man till ovanvärldar är det inte ovanligt att de ber om gentjänster. Vilka ibland utförs där. 
Nu menade jag inte i mitt inlägg att man uteslutande arbetar på den ena eller andra platsen, jag ser vårt arbete lite grann som gränsöverskridande. Det jag gör här får eko där osv. 

Tråkigt med klienten, men bra du fick upplysa denne :)

Sebastian
2017-08-16 10:49
#11

Jag brukar kort o gott säga att jag sysslar med Bot och Sot. Har denne ett problem så gör jag det jag kan för att hjälpa. Mitt arbete sker till 99% i det tysta vilket kanske inte är optimalt med tanke på att jag lägger ner mycket arbete och tid. Men det har att göra med andra delar av mig.
Men jag medger att jag är lite snarstucken och konservativ gentemot uttryck. Men det betyder inte att jag ser ner på de som använder dem. Tvärtom.

Jag kallar mig heller inte shaman utan i nödfall så skulle jag nog säga Seidkarl. Även om det inte heller riktigt stämmer. 

Hä änt så jäkla lätt alla gånger kort sagt :)

[Vandrar med Wolf]
2017-08-16 12:11
#12

Än't dä som vi säg hänne uppa i Läksand 😃

Nä men jag håller med att  döma det tycker inte jag heller man ska göra men reagera måste vi när vi ser saker som inte är sunt och få ha åsikter när vi ägnar stor del av våra liv åt andlighet i olika former för hur det är så blir det lätt snack och rykten och alla dras över en kam när det finns så fantastiskt många som verkligen kan och gör ett kanongott resultat.

Jag får också erkänna att jag är konservativ inte bara andligt utan annars också det kan jag inte sticka under stolen med likaså med uttryck men att hitta ett ord som ersätter ordet shaman är väldigt svårt.

Det blir aningen invecklat om jag ska försöka förklara hela den filosofin för nån som frågar nyfiket 😃så då är ordet shaman lätt att ta till.Sejd det kanske inte heller många förstår liksom shaman.Hmm kanske man ska säga man ägnar sig åt Trance men då gör väl folk helt andra kopplingar än andliga,  inte bra alls 😂

[Vandrar med Wolf]
2017-08-16 17:09
#13

Jag vill dela att par länkar med er som är en av många orsaker till varför jag startade den här tråden men eftersom jag inte är admin längre på sajten ville jag ta det med dom ansvariga innan jag hänger ut några men eftersom sidorna själva gör offentlig reklam så får dom tåla kritiken och admin för sajten var helt med på att jag länkar er.

Nefertiti healing var för mig ett helt nytt begrepp, nu har jag inte läst så mycket på den här sidan  men det är rena rama vansinnet om guld och gröna andliga skogar som utlovas till dom som går kurserna och ju högre ju bättre precis hela vägen och allt är ju bara en enda stor röra.

Jag kom även in på den här sidan och regerade starkt på hur man kan ge en tre dagars kurs i kosmisk omprogrammering för 12000 kronor och den sidan har jag sett förr för många år sedan och ryggade fort men  kom åter in där och allt verkar vara en enda kosmisk röra med lovord och fina uttryck om ljusvarelser,144 dimensioner med mera.

Jag kan faktiskt inte annat än säga som en kunnig medlem skrev i en dold grupp,har dom frågat Nefertiti om dom får använda hennes namn ? knappast och den frågan är oerhört viktig och befogad.

Sist men inte minst en video om healingformen,tjusigt tjusigt paketerad med fina ord och fagra löften som omöjligt kan hållas,så här tragiskt har det blivit och jag kan omöjligt bara stå och se på hur sånt här lurar människor på dyra pengar samt drar ner för dom som gör riktigt fina och seriösa andliga insatser .Det är för bedrövligt så man saknar ord  😕

https://vimeo.com/ondemand/nkh

Annons:
[NeferNefer]
2017-08-16 17:15
#14

Ja, det där … *skakar på huvudet* Hoppas innerligt att ingen är så lättlurad så den betalar för det där. 🤦‍♂️

[Vandrar med Wolf]
2017-08-16 17:19
#15

Tyvärr  många går på  och dom tror nu blir jag upplyst och nu blir allt i livet så bra så 😕herreminje vad folk kan hitta på bara för att tjäna pengar på andligt lurendrejeri  men det dom verkligen gör är lurar av helt oskyldigt andligt  sökande människor pengar,fy f-n vad lågt  dom borde veta skäms  😡💣

[NeferNefer]
2017-08-16 17:29
#16

Ja, det var inga små summor det här handlade om … 😕

Mandra
2017-08-16 18:03
#17

Ja det är sånt där som inte alls är bra. Särskilt uppmärksam bör man vara när någon påstår att de hittat på/fått kanaliserat till sig - eller hur de fått den till sig, något NYTT. NY typ av healing, andlig teknik eller vad det är.
Som om jag skulle hitta på en ny typ av shamanism och kalla den för tja, Mån-shamanism, eller vad som helst och påstå att den var skickad till mig från kosmos, typ.
Sol-Karina, som tydligen ligger bakom detta med Nefertiti, är Reiki-Master (alla grader) från början. Men nu har hon tydligen hittat på något "nytt och eget".  Då blir man STOR i den andliga världen, som den ser ut idag.
Några få får verkligen till sig något nytt, som t ex Martinus - men det är banne mig väldigt ovanligt.
Jag brukar råda mina klienter att hålla sig borta från allt sånt här nytt och istället hålla sig till gamla beprövade tekniker. Att de har blivit så gamla och fortfarande hänger med är en stor garanti för att det verkligen fungerar.

Mandra
2017-08-16 18:07
#18

Har jag berättat förresten, nej det tror jag inte. Pratar för mig själv bara.

Jo - jag har fått Reiki-healing bara en enda gång i hela mitt liv - från en person jag litade fullt på. Så jag tror inte att det var hennes fel - utan det är själva reiki-energin, tror jag.
Ivf - det som hände var att jag tappade minnet en hel vecka. Hade bokstavligen ingen som helst aning om var jag var och vad jag gjorde. Gubben fick stanna hemma från jobbet hela veckan och passa mig, så att jag inte skulle skada mig.

Det är ok med vissa utrensningar - men det finns gränser. Eller vad tycker ni?

Mandra
2017-08-16 18:12
#19

Vågade inte ens lyssna på videon. :)

[Vandrar med Wolf]
2017-08-16 18:39
#20

Mandra jag blir faktiskt imponerad för du och jag vi brukar klösa ögonen ur varandra för vi ser så oerhört olika på saker och ting 😂men i den här tråden är det tvärtom och det är förbaskat roligt och härligt att det kan bli så 👍

Solcarina har ju även Nefertitit reiki så hmm alla grader där gick visst inte hem helt på loftet och det handlar om att vara STOR som du skriver Mandra men med såna ord och metoder så åker man ner många pinnhål  och får börja om och lära på nytt och det fallet blir väldigt hårt och in kommer karma i nutida liv inte för gångna liv.

Nja  utrensningar,det går ihop med hur och vad man gör för healing om man nu kan den ska den ge ro och frid och inte en massa konstiga saker som ger oss minnesförluster för då är hela healingen riktad helt fel  😕

Annons:
Mandra
2017-08-16 19:03
#21

Ja precis, LITE utrensning kan man få räkna med ibland - men att tappa minnet i en hel vecka är INTE acceptabelt. Det är alldeles för mkt utrensning. Vad jag menade.

[Vandrar med Wolf]
2017-08-17 05:01
#22

Hmm när jag drar mig till minnes har jag hört dom som reagerat starkt på reiki energin men hur,var,vem och när kommer jag inte ihåg nu.

Vist utrensning får vi och det är en del av helandet för vissa saker ska ur så kroppen får rensa sig på gammalt skit och skräp.Har själv haft rejäla utrensningar vid shamansk helnde kraft men minnesförlust och hur det blev så är märkligt och då kan man inte annat än undra vad för energi som sattes i rörelse och hur god den är även om den som sänder har goda avsikter.

Sebastian
2017-08-17 07:14
#23

Där snubblar vi in på nått intressant. Reiki går ut på att helaren öppnar upp sig och kanaliserar energi till mottagaren. 
Problemet med de flesta helare idag är dels att de flesta av dem inte har en susning om hur man stänger ner mottagaren efteråt. Alltså går den totalt vidöppen därifrån och vi andra får rycka in o ta bort skit som den dragit till sig. 
Dels så öppnar helaren gladeligen upp sig och kör. Men vad den öppnar upp sig emot styrs inte alls. Om det är reiki-energi eller sot.. Det styrs inte och de får heller inte lära sig vad de tar in. 

"Nej, jag tar bara emot änglakraft. För mig finns inget annat" har man ju hört ett par ggr..
Mästare indeed..

[Vandrar med Wolf]
2017-08-17 07:27
#24

# 23 Så sant och det är en av flera anledningar att jag själv aldrig någonsin tar emot healing från andra människor och detsamma gäller dom på andra sidan och den enda som får ge mig healing är min guide Wolf ingen annan,där är både jag och Wolf stenhård och vi släpper inte igenom nån annan varken fysisk eller andlig.

Många tror blint på fagra ord och så öppnar dom upp sen kan vad som hänga med under livets gång om dom inte får hjälp att rensa upp och stänga ner.

Mandra
2017-08-17 08:14
#25

#23 av: Sebastian

Håller helt med dig. Det är rent livsfarligt att inte ha koll på någonting, inte var energin kommer ifrån, inte vem som styr den, inte hur mycket man kan "ta i" osv. Rent livsfarligt.

Det här med att jag fick reiki-healing hände på 90-talet och den som gav mig den litar jag helt och fullt på och är tvärsäker på att det inte var hennes fel. Mer än att hon gått på att reiki inte kan vara farligt.
Det hävdas ju alltid att reiki inte är farligt, att kropp/själ aldrig tar emot mer än den behöver, att energin går dit den behövs osv (vilket man hävdar i de flesta sorters healing idag).  Och det är bullshit alltihop.

Jag har pratat med SolKarina om det här (hon i länkarna ovan) eftersom hon på den tiden ansågs vara Sveriges mest kunniga reiki-master (vet inte hur det är nu). Men hon bara slår ifrån sig "big-time" - det är mig det är fel på, jag är extremt ovanlig osv. Inte en chans att hon kan erkänna att det är fel på själva reiki-energin.

Sebastian
2017-08-17 08:17
#26

Får väl sammanfattas av Oden själv. 
" Ovis man 

tror sig allt veta. 

när i vrå i skygd han vistas; 

men slätt han vet, 

vad han svara skall, 

när män hans förmåga fresta."

Mandra
2017-08-17 08:22
#27

Jag känner fler som råkat illa ut av reiki och även av annan healing, t ex Vit Tid.

Jag hade en elev en gång som var från väldigt långt upp i Norrland (möjligen Lappland, minns inte riktigt). Ivf så hade hon samiskt påbrå och också fått vissa gåvor, som t ex att hon hade en oerhört nära kontakt med naturen, kunde känna in den, förstå den, tala med alla dess väsen osv - helt av sig själv (alltså utan att ha lärt sig det).
MEN sen gick hon och tog Reiki Mastergrad 1. Och ALL hennes kontakt med naturen försvann. Hon blev också deprimerad, vilket hon aldrig varit förut.

När hon fick kontakt med mig, så healade jag henne för detta och hon återfick sitt glada humör och sin kontakt med naturen.

Så reiki-energi kan verkligen ställa till det. Tyvärr är det många idag som kombinerar reiki och shamanism, vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Det är diametralt olika energier som används och de motarbetar varandra.

Annons:
Sebastian
2017-08-17 08:34
#28

Det helande som jag använder är otroligt beroende på vem och vad som behöver hjälp.  Det som förenar metoderna är att det alltid föregås av en resa och dialog med både den sökande och hjälparna. Allt för att hitta den bästa metoden för just det här fallet ibland tar det fem minuter ibland fem månader. 
Det är ett jäkla jobb ibland. Ibland räcker det med böner, ibland är det en fight. 

Men poängen är. Att dessa personer använder en och samma metod, helt utan att sortera ut vad som behövs göras. Det är ju en smärre skandal.

Nå jag ska inte sitta här och tro mig bättre. Men jag hoppas att andarna är rådiga nog att hjälpa de som trillar i fällan..

[NeferNefer]
2017-08-17 08:37
#29

Jag har med hjälp av mina hjälpare kommit fram till samma slutsatser som ni. Numera sköter de arbetet vid healing, jag är bara deras språkrör och underlättare. Det blir faktiskt bäst så.

👋<- Nefer har gått Reiki I på 90-talet. Det fick räcka så.

Mandra
2017-08-17 09:07
#30

#29 av: NeferNefer

Absolut! Instämmer. Hjälpandarna vet mkt bättre än vad jag gör om vad som behöver göras och hur det ska göras. De får sköta detta.
Om jag försöker "gissa" själv, så blir det väldigt ofta fel. :)

Mandra
2017-08-17 09:15
#31

#28 av: Sebastian

"Det helande som jag använder är otroligt beroende på vem och vad som behöver hjälp. "

Ja, absolut, det är ju helt individuellt. Och måste redas ut innan man gör något överhuvudtaget, ja.
Och, ja, olika typer av energier (träd, mineral, djur eller vad det är) krävs för olika typer av helande. Beror ju helt på vad som behövs.

Det är alldeles för lättvindigt det här med att bara skicka en energi och dessutom ha ingen koll på var den kommer ifrån, hur mkt som bör användas osv - är inte alls bra.
Jag tror att när något är så lättvindigt, är det allt annat än bra.
Ingenting inom "det andliga" (som är äkta) är lättvindigt, utan kräver mkt tid och ansträngning!

Jag har en vän som myntade detta uttryck:
"Om något sprider sig som en gräsbrand - spring!"

Andliga läror, som är äkta och bra, sprider sig inte som gräsbränder, utan tar decennier på sig att sprida sig och få fotfäste i människors medvetande.

Upp till toppen
Annons: