Annons:
Etiketteränglarväsen
Läst 597 ggr
Huygens
8/10/17, 5:10 PM

Egoistiska mäktiga väsen

Min fundering har sitt ursrpung i en annan tråd där det var otänkbart för i stort sett samtliga deltagare att det kunde finnas mäktiga intelligenta väsen som inte ville oss särskilt väl och som manipulerat mänskligheten i tusentals år.

När jag tittar igenom lista över väsen är det mest änglar, kraftdjur, små söta ludna hårbollar och andra gulliga varelser. Eller väsen som är högst neutrala och som håller sej från människorna.

Så frågan är om det är otänkbart inom svensk shamanism/druidism att det finns moderna mäktiga intelligenta väsen som agerar på ett sätt som inte är i mänsklighetens intressen?

Inte nödvändigtvis onda, men väldigt egoistiska varelser, ungefär som när människor föder upp kalvar som sedan slaktas. Jag vet att tanken på dessa väsen finns inom zulushamanism, men är den otänkbar inom svensk sådan aktivitet?

Är det otänkbart att dessa väsen skulle kunna ha ett enormt inflytande över mänskligheten utan att vi riktigt vet om det?

Annons:
[Vandrar med Wolf]
8/10/17, 6:34 PM
#1

😃 Lika seriös som alltid Huygens 😂

https://www.youtube.com/watch?v=GawEZW4oX1I

För i bakväntland där kan allt gå ann 😂

NiklasTyreso
8/10/17, 10:33 PM
#2

Huygens fråga om svenska schamaner tror att illvilliga väsen finns har inte besvarats än. Förr när folktron var vanligare hade folk sedvänjor för att hålla sig på god fot med tomtar och vättar för blev de förargade kunde de jäklas med människorna. På den hedniska tiden behövde människorna skydd av Tor mot de illvilliga hjättarna som ville ställa till med kaos i människornas värld. I ragnarrök kommer jättarna göra så hela denna världen går under, enl völvans spådom, men sedan kommer en ny värld.

[Vandrar med Wolf]
8/11/17, 4:11 AM
#3

Ett jättebra svar Niklas 👍 dur rör vid hur det är men trådskaparen är enbart ute efter att fortsätta en diskussion som spårade ur i en annan tråd så därför nappar ingen av oss på att föra diskussionen vidare och när sånt sker då vaknar retstickan i mig och jag får svårt att ta sånt seriöst.

Tack för en bra och enkel förklaring Niklas 👍

Mandra
8/11/17, 7:59 AM
#4

#3 av: Vandrar med Wolf

Då kan vi väl få den att spåra ur ännu mer. Vore väl kul. :)

#2 av: NiklasTyreso

Om man nu ska sätta likhetstecken mellan asatro och shamanism. Är väl ungefär lika korrekt som att sätta likhetstecken mellan kristendomen och Livets Ord. (Dåligt ex, men hittar inget bättre just nu.)

Och utifall frågan är besvarad: Det är den nog - för den som lyssnar väldigt noga. Av samtida shamaner i Sverige är det inte så många som anser att de finns. Kanske inte mer än 10%.

Själv tillhör jag definitivt dessa 10% och tycker det är VÄLDIGT konstigt att inte fler gör det. Denna vetskap (tro) tillhör av gammal hävd nästan alla former av shamanism. Så varför man inte anser det i Sverige överlag är en stor gåta.
Har de månne "utrotats" sedan äldre tid.

Sen Niklas - jag tror definitivt INTE att trådskaparen syftar på jättar, tomtar eller vättar - utan betydligt "högre" skadliga väsen än så. :)

Och som direkt svar på ursprungsfrågan: "Är det otänkbart att dessa väsen skulle kunna ha ett enormt inflytande över mänskligheten utan att vi riktigt vet om det?"

Nej, det är inte det minsta otänkbart - utan i högsta grad en realitet! Och du har rätt: Mänskligheten vet inte riktigt om det - och de borde de göra!

Sebastian
8/11/17, 8:21 AM
#5

#0… Jag vet vad du fiskar efter, och frågan du ställer nu är av grunden annorlunda än de tankegångar som fanns i den andra tråden. 
Jo. Det finns väsen som genom manipulation vill kontrollera människor. 
Men de har inget samfund, eller urgammal orden. Inte heller är de från rymden. 

Om vi tar Tursar ur exemplet ovan så vill de inte kontrollera människan eller världen. Det är fiktion tagen ur den tidigt kristna tiden efter vikingatiden då asatron var förvriden och mycket påverkad av kristendomen, Hel hade blivit helvetet osv osv. 
Är Tursar onda? Nej. 
Är de goda? Nej. 
Är de listiga nog att dansa ringar runt dig? Absolut!
Tursar är en de äldsta varelserna som finns idag. Därför är de extremt visa och otroligt kraftfulla.

Mandra
8/11/17, 10:18 AM
#6

Det här är en väldigt seriös fråga - inget som jag försöker mucka gräl.
När folk som sysslar med shamanism hävdar att det inte finns skadliga/egoistiska väsen som anger det ofta detta som argument: Jag har hållit på si och så länge och jag har aldrig stött på dem!

Här kommer frågan: Har du någonsin frågat efter dem?

(Inte frågat någon hjälpare OM dem - utan frågat EFTER dem. Bett att få se ett?)

Annons:
NiklasTyreso
8/11/17, 10:30 AM
#7

Då är nog frågan besvarad. Vissa tror det finns egoistiska väsen som är mot människor, men alla tror inte så. Särskilt inte i Sverige.

Sebastian
8/11/17, 11:22 AM
#8

#6 Tolkade du mitt svar så? Jag pratade bara om Tursar. 
Det finns massor med väsen.. och fler av dem är direkt farliga. Men inte som det åsyftas i den andra tråden.

Mandra
8/11/17, 11:28 AM
#9

#8 av: Sebastian

Ok, då är vi nog någorlunda överens.
Och ärligt talat - jag minns inte den andra tråden alls (trots att jag nog var delaktig), så jag vet inte vad det syftades på där. :)

Upp till toppen
Annons: