Annons:
Etikettshamanism
Läst 752 ggr
[NeferNefer]
2017-08-04 08:42

Shamanens kraft?

Det vi tänker på som en enskild shamans kraft är i de allra, allra flesta fall egentligen guidernas och kraftdjurens makt. En shaman kan ha många i sin andliga hjälpfamilj, fler kommer till efter vägen, och ju större deras makt är desto större är shamanens makt. Men det gäller för shamanen att respektera sina guider och kraftdjur. Blir shamanen högmodig och skryter med sin kraft och försöker få makt över andra, då kommer kraftdjuren och guiderna att överge shamanen. 

Den första meningen är en helgardering. Jag känner nämligen bara till fall där shamanens kraft kommer från hjälparna, men jag utesluter inte att det finns människor som i sig själva har fantastiska förmågor. Därav mitt ordval.

Jag är mycket tacksam för alla mina hjälpare och för deras fantastiska tålamod med mig. Jag blir allt bättre på att lyssna på dem och göra som de säger, och jag kan berätta att varje gång blir belöningen stor. Belöningen kommer i form av nya lärdomar och insikter samt välbefinnande. Att följa shamanens väg har aldrig varit ett val för mig, för det var jag som blev vald, men jag kan ärligt säga nu efter alla dessa år att fick jag börja om från början och kunna välja väg själv, så hade jag valt samma. 

De hjälpandar av olika slag som kommer utefter vägen har ofta hjälpt andra shamaner under många många generationer, så får du hjälp av sådana ska du vara tacksam och glad Tummen uppDu får nämligen genom dem de tidigare shamanernas kunnande till din hjälp! Ibland händer det att du gör något utan att veta varför, men det visar sig hjälpa. Kanske du blandar till en salva eller genomför en hel ceremoni utan att begripa varför du gör som du gör, eller varifrån det kommer. Då är det en av dina hjälpandar som ger dig en tidigare shamans kunnande. Det har hänt mig, och det är verkligen en fantastisk upplevelse. Har du en gång gjort en sådan sak kan du alltid göra om samma salva, ceremoni eller vad det nu är, för nu är den kunskapen din.

Och i samband med det här tar jag tillfället i akt att tala om initieringar … 

När jag söker på nätet om temat shamanism finner jag många som ger kurser och påstår sig kunna initiera folk till shamaner. Men vill du bli shaman får du jobba själv. Gå jättegärna kurser, helst för välrenommerade shamaner, för det är givande och dessutom får du chans att lära känna fler intresserade, men var beredd på att du inte får något gratis. Du måste använda dig av kunskaperna också, du måste börja gå shamanens väg. Du måste lära känna dina hjälpare och kommunicera med dem. 

Den enda som kan initiera dig till en shaman, det är Anden. Det spelar ingen roll hur många fina papper du viftar med. Har du inga hjälpare, och gör du inte shamanskt arbete, så är du inte på shamanens väg. Och dessutom tycker jag inte heller att någon, som inte blir kallad shaman av många personer som den har hjälpt, kan anse sig vara shaman.

Annons:
[NeferNefer]
2017-08-04 08:42
#1

Jag har för övrigt nyligen fått ännu en hjälpare i min hjälparfamilj. Nu har jag tre stycken som på olika sätt arbetar med bot. Undrar om det ger mig en fingervisning om att jag kommer att ägna mig mer åt bot framöver?

Sebastian
2017-08-04 12:59
#2

#1 Vad roligt :) alltid skoj att träffa nya hjälpare. Är lite som kliva ur geggan. "Och dessutom tycker jag inte heller att någon, som inte blir kallad shaman av många personer som den har hjälpt, kan anse sig vara shaman." Intressant. Dock håller jag inte med. Där finns många, däribland jag själv, som förvisso inte kallar mig shaman även om jag arbetar som de gör. Som agerar i det tysta. Att "komma ut" skulle störa många relationer med hjälpare och andra som liksom jag gärna arbetar inkognito. Många av de shamaner jag arbetar med skulle aldrig i sin vildaste fantasi arbeta för att få många att kalla dem shaman. Tyvärr så anser jag att ordet shaman blivit kapat av diverse charlataner och fluff-personer och när någon säger sig vara det har det snarare blivit ett varningstecken än en kompetent nyttjare av shamanska tekniker. Det är för lätt att stjäla en titel och bara köra igång idag. En "synsk" köper ett runsett och börjar dribbla med saker den inte vet nått om, en änglahealer köper en trumma och vips skickar den iväg folk på resor utan en aning om hur man får folk tillbaka.. En direkt fara med andra ord.

[Vandrar med Wolf]
2017-08-04 16:24
#3

Håller med dig helt i det här med kurser och fina papper och har för mig jag skrev om det för en tid sedan,sen dom där initieringarna som så många för sig med är nåt som vi aldrig kan få av en annan människa.Kursverksamhet borde faktiskt förbjudas för där kryllar det av charlataner.

Initiering är bara ett finare ord för kunskap,trigga igång,dela med sig och det är nåt endast våra andevänner kan delge oss på rätt sätt.

Självklart kan vi människor dela med oss av vår kunskap men vi glömmer lätt bort att det är vår personliga kunskap från andra sidan och att vi alla gör resorna så individuellt så min resa behöver inte stämma överens med andras resa just för dom är så individuella.

En som söker,han eller hon behöver få höra från andra och på den vägen upptäcker dom så sakteliga att följa sina guider,sina kraftdjur och att det är där kunskapen finns inte hos andra för lyssnar man på andra så blir det lätt att man kopierar deras resa och inte fullföljer sin.

En som har en mentor i fysisk form stagnerar i sin andliga utveckling och att gå kurs efter kurs ger inte mer än vad läraren på kursen har att lära ut sen finns kunskaper som människan omöjligt kan förmedla för den kunskapen är endast mellan personen och andarna så hur man än formulerar och försöker så är det en omöjlighet för det är budskap och kunskaper som är dolda att dela med sig till vem som helst.

Ordet Shaman,har skrivit tidigare om det och idag känner jag mig oerhört obekväm med det ordet och det är en etikett men visst händer det att jag använder ordet men jag ogillar det skarpt och försöker bara vara och vandra min väg tillsammans med Wolf och här känner jag ingen Shamansk makt däremot känner jag en andlig kraft som hela tiden utvecklas och som jag efter bästa förmåga försöker att förvalta.

Sebastian du sätter ett bra ord på det där och det är ju så att det har blivit kapat och nyttjat i så fel syften  och jag känner som så att ju mer charlataner som poppar upp som svampar ur jorden ju mer tar jag avstånd från ordet Shaman.

En gång i tiden delade jag med mig i glädje men det tog en vändning rejält för några år sedan just för ordet har blivit skämt och man bara ryggar bakåt och det är inte ordet som gör Shamanen det är sättet man valt att leva och förhålla sig till allt andligt och levande i universum så ordet kapa det tänker jag sno av dig för det var bra ord det 👍 och jag måste säga att idag blir jag förbannad om nån kallar mig Shaman men det hänger ihop med att det blivit så skämt och så förstört så det har helt förlorat sitt ursprung så idag är jag en sur trumpen "Shaman" som endast står till förfogande för andarna och jobbar enbart med mig guide Wolf och ingen annan.Man blir väl sån när man mött så mycket tok och fjams så då ryggar man tillbaka.

Nefer,hänger inte riktigt med i tanken om att andra kallar oss för Shaman så är vi inte "Shamaner" men gör dom så är vi 🤔 Tror jag  missar nåt där som du vill få fram  så du får gärna förtydliga om det är nåt som mitt dumma huvud inte helt hänge med i 😉

Förstår jag rätt så för mig personligen är det helt ointressant vad andra kallar mig och det viktigaste är att jag gör det jag ska,följer mitt kall och som jag skrev ovan så blir jag idag förbannad om nån kallar mig för Shaman 😂 däremot om andarna säger nåt om saken och nu går jag inte in detaljerat i det för det är personligt mellan mig och Wolf då tar jag till mig och känner en oerhörd tacksamhet och vördnad över att det jag gör uppskattas ❤️

Absolut Nefer jag är bergis på att du ska ägna dig åt bot,tänk bara på vad en av dina hjälpare S  gjorde som vi skrev om  dolt.S gjorde ju en underbar insats där och på ett väldigt kraftfullt sätt så inte ens Wolf kunde hålla sig och visade upp sitt för att ge mig en fingervisning så det där ska du verkligen ta emot och jobba stenhårt på det känner jag i hela min ande och Wolf han nickar instämmande så kör på för där har du en viktig uppgift framöver som kommer att leda till nåt oerhört fantastiskt bra 🌺

[NeferNefer]
2017-08-04 17:00
#4

Tack, båda, för era kloka tankar. Jag orkar inte utveckla mig så värst mycket just nu.

Vad jag menar med att jag inte tycker att någon själv ska kalla sig shaman, det är just det ni båda är inne på: en självutnämnd shaman kan lika gärna vara en charlatan som vill lura pengar och makt från andra. Däremot om en person har fått god bot eller annan hjälp av en person som går shamanens väg och då säger att den personen är en shaman, det är en annan sak för det är ett vittnesbörd från en som vet av egen erfarenhet.

Sebastian
2017-08-04 18:17
#5

#4 Exakt. Klockrent.

NiklasTyreso
2017-08-05 23:51
#6

#1 Jag gillade betoningen på att var och en i praktisk handling och egna erfarenheter behöver träna sig i att hitta sin egen andliga väg med sina hjälpare! Jag har börjat förnimma andliga aspekter av vissa växter, kanske för att jag konsumerar nyttiga växter och naturmediciner som jag plockat själv. Vissa kan vara bra naturmedicin men ha en andlig potential som jag inte vill ha (ex gråbo). Blodrot är både bra naturmedicin och har andliga aspekter som passar min väg. Var och en har sitt sätt att komma i kontakt med det andliga. Trumman är inte mitt sätt, jag har ett annat sätt som öppnar min kontakt med Anden och hjälper mig erfara andliga aspekter på min väg. Metoder för att åstadkomma förändring är olika för olika personer. Alla bränner inte salvia eller använder indianska ceremonier. Det viktiga är att man vandrar sin väg och blir mer erfaren. Erfarenhet är inte nödvändigtvis något man får på en kurs, snarare genom att praktisera sin andlighet.

Annons:
[NeferNefer]
2017-08-06 09:10
#7

#6: Precis så, erfarenhet får en genom att praktisera sin andlighet 👍🌺

Sebastian
2017-08-07 17:00
#8

Exakt så är det. Böcker i all ära, men man lär sig enbart andras sätt ur dem.

[NeferNefer]
2017-08-23 17:51
#9

Jag puttar upp den här på begäran från någon.

Upp till toppen
Annons: