Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 572 ggr
[Vandrar med Wolf]
2017-07-22 08:50

Man saknar ord

Hur hjärtlöst en del kan bete sig,så fruktansvärt vidrigt så ord räcker inte till 😡man blir både arg och ledsen samtidigt 😕Det är omöjligt att begripa hur kan man stå och se på,filma och skratta åt en människa som håller på att drunkna,tvi vale och sen kanske inte ens bli straffade 😡

Stackars man och alla tankar som hann gå igenom hans huvud innan han dog . Vilken fruktansvärd död att gå till mötes med rädsla och hån från idioter som inte ingrep och hjälpte honom 😕

http://www.expressen.se/omtalat/nyheter/mannen-drunknar-i-dammen-da-tar-tonaringarna-upp-kameran/

Annons:
[NeferNefer]
2017-07-22 10:15
#1

Ja, jag såg rubriken och ville inte läsa … det är verkligen ett tidens tecken: när folk råkar ut för fruktansvärda saker samlas människor runt om för att filma och lägga ut på nätet. Ingen hjälper den utsatta 😢

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK???

Magi-cat
2017-07-22 10:54
#2

Ja vad är det för fel som drabbat dem? 😑 Så ofattbart tragiskt, att dö medan idioterna står och flinar och filmar… De borde kunna dömas för underlåtenhet eller nåt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-07-22 11:12
#3

Ja, det finns väl grund att döma dem … Det där var väl i USA, vad jag vet. Sverige är ett av få länder som inte har en civilkuragelag. Men däremot står ju de filmande och flinande idioterna i vägen för folk som faktiskt tänker hjälpa de nödställda. Vi har ju en del exempel från Sverige, där folk står och filmar människor som håller på att brinna inne eller dö efter olyckor, och dessa hade kunnat räddas om inte idioterna hade stått i vägen för utryckningsfordonen eller räddningspersonalen. Jag kommer ihåg första gången jag läste om en sån händelse, där en kvinna hade fallit ner i en gatubrunn eller liknande, och massor med händer sträcktes ner mot henne. Men inte för att hjälpa henne upp, som hon först trodde, utan för att filma henne.  😭

Det borde verkligen vara straffbart att låta bli att hjälpa om en kan, och det borde också verkligen vara straffbart att filma en nödställd person.

Jag tror på karma 🤓

Magi-cat
2017-07-22 11:27
#4

Ofattbart….Att bara kunna vara så avskärmad från andras lidande. Det är inte naturligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-07-22 11:32
#5

Nej, det är verkligen inte naturligt.

[Vandrar med Wolf]
2017-07-22 12:02
#6

Man blir helt matt hur det har blivit och all teknik är tydligen viktigare än människors liv och hälsa 😕man kan undra var f det är för fel på folk och hur tänker man när man plockar upp kameran i nödsituationer 😡ingen vill väl filmas i en sån situation eller komma ut på nätet där alla sen sitter och ojar sig men agera det är tydligen för svårt det.

Tekniken formar oss till onaturliga varelser och det är bara hets av alltihop.Det finns tre ord alla borde lära sig att följa och det i rätt ordning ,rädda,larma släck allt annat är förkastligt 😕

Annons:
[NeferNefer]
2017-07-22 12:13
#7

Precis, mycket bra påpekat. Rädda, larma, släck. Och den andra treenigheten: Andning, blödning, chock. Först få igång andningen, sen stoppa blödning, sen hantera chock.

Som sagt: karma. 🤓

Loris M
2017-07-22 12:29
#8

Fruktansvärt! Men tyvärr allt vanligare. 😕Det verkar vara viktigare att ta ta ett bra foto och vara först som publicerar det på FB, än att hjälpa. Läste nyss något liknande. En man i Indien blev överkörd av en bil som smet från platsen. Mannen blödde kraftigt och människor samlades runt honom för att ta kort och videofilma. När någon till slut ringde ambulansen var det försent. Han avled på väg till sjukhuset vilket kunde ha förhindrats om de som kom till platsen först ringde istället för att filma. Idioter utan medkänsla. 😡

[NeferNefer]
2017-07-22 12:33
#9

😡

[Vandrar med Wolf]
2017-07-22 12:57
#10

# 7 Bra du tog upp dom orden också,vi behöver få ut dom så mycket som möjligt så folk förstår att rädda liv är det första man gör inte tar upp en mobil 😕

# 8 Hur det är, man får höra om fler och fler såna fall där folk dött för idioter ska filma och dokumentera allt och pengar lockar så klart för har man en bild kan media punga ut med en summa och åter det där sjuka att pengar är viktigare än liv😕

Hemsk utveckling 😡

Tarotstollan
2017-07-23 00:38
#11

Fruktansvärt!😭 De borde skriva om lagarna så att de kan bli straffade och detta över hela världen, då detta beteende sprids som en löpeld!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2017-07-23 09:05
#12

Ofattbart som sagt. Undrar om tekniken på något sätt kommit emellan människors naturliga behov att hjälpa? Som om det de ser genom mobilen inte är på riktigt? Inte medvetet förstås. Men något får reaktionen att klicka fel när en grupp har mobil högst hugg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-23 11:37
#13

Det blir visst lite vissen text också från mobilen. 😊 Hoppas ni har överseende.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Vandrar med Wolf]
2017-07-23 16:02
#14

Håller helt med dig Tarotstollan,lagar borde skrivas om världen över.Men var det inte så förr att man inte fick filma,fota hur som helst innan det digitala kom in i bilden ? har för mig nåt sånt men är faktiskt osäker.Idag kan vem som helst köpa övervakningsutrustning men det vet jag var förbjudet helt förr så mycket har ändrats och det till det sämre 😕

Magi-cat jag tror tekniken gör folk galna och det har skapat ett sjukt beroende där folk har hela sina liv i telefonen eller datorn.Likaså facebook allt ska finnas där och folk har inte nån koll på hur skört allt är och hur privat information så lätt kan kommas åt.

Och det här att filma,fota andras olycka övergår mitt förstånd ocn dom själva kan råka ut och bli utan hjälp för omgivningen tar upp sina kameror istället för att ingripa.Herregud hur det har blivit 😕

Det är så sjukt så ord finns inte och här ser vi konsekvenser av hur tekniken gör människan helt beroende så dom blir sjuka och inte tar sig ur eländet.Från det att folk vaknar är dom på mobilen och fingrar,är det inte facebook är det Twitter med mera redan från att dom slår upp ögonen på morgonen så nog är tekniken en bov som gör människan sjuk och som du skriver den har kommit emellan människan och att hjälpa andra.Man har helt enkelt tappat kontakt med det verkliga livet.

[Vandrar med Wolf]
2017-07-23 16:15
#15

Nu finns självklart situationer där vi inte kan ingripa men det här ofoget att filma/fota  andras olycka det måste ju få ett stopp en gång för alla 😕

[NeferNefer]
2017-07-25 10:42
#16

Och så finns det de som orsakar olyckorna själva med sitt eviga fipplande med mobilen … 😢

https://www.metro.se/artikel/lives%C3%A4nde-trafikolyckan-p%C3%A5-instagram-systern-dog

[Vandrar med Wolf]
2017-07-25 15:59
#17

Herregud och inte första gången sånt där sker och inte sista heller tyvärr  😕

[NeferNefer]
2017-07-25 19:58
#18

Nej, precis. 😕

[Vandrar med Wolf]
2017-07-26 05:00
#19

Det är som om folk helt tappar omdömet när tekniken kommer med i bilden och dom tänker inte ett smack på att dom utsätter andra för fara.Prata i telefon när dom kör,sms-a när dom kör,filma och fylla sen vad  tänker folk med 😕baken eller 😡

Kvinnan i  artikeln du delar Nefer är misstänkt för rattfylla men det verkar inte finnas bevis ännu och både systern och hon borde ha tänkt längre för var hon full vad tusan gjorde dom båda i bilen så bara där ser man hur omdömeslöst det är.

Orden : – Det här var det sista jag ville skulle hända. Om du inte överlever är jag så jävla ledsen, säger kvinnan.

Dom orden gör mig faktiskt förbannad för det skulle hon tänkt på innan hon satte sig bakom ratten med alkohol i kroppen och dom där livesändningarna är ett bland det sjukaste som finns för åter omdömet om nåt händer och det sitter känsliga tittare och ser på 😕

Vi får väl ändå hoppas att alkohol inte var inblandat men det verkar ju faktiskt så och det är nåt som systern får leva med i resten av sitt liv.

Upp till toppen
Annons: