Annons:
Etikettursprungsfolk
Läst 1116 ggr
[NeferNefer]
2017-07-03 11:11

Chippewabesvärjelse

(Chippewabesvärjelse. Hämtad ur "De visste det fanns en bok" av Vagn Lundbye, Katten förlag, 1989)

Jag kretsar

Jag kretsar över

Jordens gränser

Jaktfalkens vingskrud

Annons:
Magi-cat
2017-07-03 11:17
#1

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar med Wolf]
2017-07-03 12:07
#2

🌺❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2019-04-08 16:50
#4

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2019-04-08 21:28
#5

Versen är väldigt fin men vad är det för sorts besvärjelse och vad skall man ha den till?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mandra
2019-04-21 10:12
#6

#5 Undrar jag också? :)

Annons:
[Ay'e]
2019-04-21 16:59
#7

Jag tycker det är en logisk text som kan sättas in i många sammanhang och förstår man den inte så är den inte riktad till just sig här och nu vilket så klart kan förändras med tiden om man behöver den.

Den kan sättas i så många sammanhang och det är meningen, låt mig ta några enkla exempel och här skriver jag bara det som för stunden kommer till mig så det kan vara nån som kommer in hit och läser som behöver just dom orden samtidigt som andra inte alls kan ta till sig dom men nån därute kan göra så var öppen och försök lyssna på texten som Nefer skriver för den säger väldigt mycket inte bara en sak vilket är så lätt att fastna på och ursprungsfolks texter,besvärjelser och ceremonier är så bred och inrymmer så oerhört mycket visdom.

Jag kretsar

Allt är ett kretslopp, ingenting är för evigt i den fysiska sfären men den är föränderlig.

Jag kretsar över

Jag höjer mitt medvetande och släpper taget och låter universum får styra mina fötter.

Jordens gränser

Jordens gränser är inte andens gränser, jorden sätter gränser fysiskt medan anden är fri att vandra som den vill. Låt inte jorden sätta din andes gränser.

Jaktfalkens vingskrud

Medvetenheten om vad som väntar oss , vi ser andra sidan och vi vet vad som väntar och blir omsluten av ljuva vingar för nu är vår längtan till  evigheten slut och vila infinner sig där vi blir omslutna i renaste kärlek. Resan är slut och en ny evighet tar sin början och det är den som inte har något slut.

Mandra
2019-04-21 17:09
#8

För mig är en falk en slags Väktare och har varit så i alla år jag praktiserat shamanism.
Och vad en falk gör när den vaktar/skyddar - är att den breder ut sina vingar mellan "hotet" och det den skyddar.

Så jag skulle tolka dikten som handlande om en jättestor falk som skyddar hela jorden.
Och genom att läsa dikten - använda den - så kallar man på dess hjälp!

[Ay'e]
2019-04-21 17:15
#9

#8 Varför stänger du igen dig för möjligheterna ? allt är så stort och så vist och här måste vi vara öppna för alla möjligheter för att tillåta det inträde i våra liv och utan det inträdet så stänger vi så många dörrar som i sin tur skapar stora blockeringar.

Mandra
2019-04-21 17:45
#10

#9 - där du ser möjligheter ser jag nog mest fria fantasier. Sorry.

" Medvetenheten om vad som väntar oss , vi ser andra sidan och vi vet vad som väntar och blir omsluten av ljuva vingar för nu är vår längtan till  evigheten slut och vila infinner sig där vi blir omslutna i renaste kärlek. Resan är slut och en ny evighet tar sin början och det är den som inte har något slut."

Sen NÄR - någonsin i världshistorien - har en shaman strävat efter evigheten??? Aldrig, skulle jag tro. Något du själv tillfört från annan "andligt håll" och väljer att kalla shamanism. Helt fel, tycker jag.

[Ay'e]
2019-04-21 17:51
#11

#10 Sen NÄR - någonsin i världshistorien - har en shaman strävat efter evigheten??? 

Men snälla Mandra vart är du på väg åt för håll ? jag blir faktiskt orolig för nu drar du mot krafter som du måste göra dig av med 😮

Shamanen har alltid strävat efter evigheten det kan du se i alla kulturer som finns världen över men vart är du på väg Mandra ? nåt har hänt och du är helt ur balans 😕

Mandra
2019-04-21 18:05
#12

#11 Jag är inte det minsta ur balans. Vart är jag på väg? Ingenstans - jag står med båda fötterna i vår fysiska verklighet och arbetar för att återupprätta balansen för Moder Jord. Och det är vad shamaner alltid gjort - i alla tider - inte har de haft tid att sträva efter evigheten.
Du ljuger faktiskt nu och skapar en bild av en shaman som inte är det minsta sann.

[Ay'e]
2019-04-21 18:13
#13

#13 Du ljuger faktiskt nu och skapar en bild av en shaman som inte är det minsta sann.

Med andra ord så är vi inte shamaner ? du och jag .

Där gick den proppen 😎 vi är andliga men vi är inte shamaner .

Annons:
Magi-cat
2019-04-21 20:18
#14

Allmänt: Tänk på att  hålla en god ton i tråden och alla andra trådar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2019-04-21 20:37
#15

#13 Beror ju på hur man definierar saker och ting. Troligen definierar vi inte orden shamanism och shaman på samma sätt.

Tarotstollan
2019-04-21 23:14
#16

Jag tackar för båda förklaringarna ni givit och kommer att fundera vidare!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Ay'e]
2019-04-22 04:40
#17

#14 Sorry men det brukar bolma och ryka lite som ni vet när Mandra och jag möts i trådarna😊

Mandra
2019-04-22 08:08
#18

Den här versen liknar den ovan. :)

Magi-cat
2019-04-22 08:38
#19

#17 Jag kom ihåg det nu. 🤓

#7 En fin tolkning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: