Annons:
Etikettshamanism
Läst 448 ggr
[NeferNefer]
6/28/17, 11:11 AM

Uråldriga grottmålningar

Det finns många teorier kring grottmålningarna, hur de kom dit, varför, vem som målade. Ev av de vanligaste teorierna är att det handlar om jaktmagi, men forskarna har faktiskt i stort sett förkastat den förklaringen. Detta för att utgrävningar i grottorna visar att det folk på den tiden åt inte alls var samma djur som på målningarna. Dessutom har det visat sig att folk inte bodde i grottorna. Övernattningar, kanske, men inte långtida bofasthet. Den teori jag ansluter mig till är att det har med ritualer att göra. Genom att mäta storleken på de handavtryck som finns på många platser i grottorna och jämföra med de fåtal skelett som finns från den tiden har man kommit fram till att det till största delen rör sig om kvinnor och/eller barn som har varit där och målat. Det finns också en del fotavtryck som verkar ge stöd åt den upptäckten. Så, ritualer, då. Någon sorts initiering in i de vuxnas värld? Shamanska initieringar? Andra ritualer? Svårt att veta. Jag vill ha en tidsmaskin! Självklart har jag gjort trumresor på temat, men inte funnit tillräckligt mycket av värde än.

Här är en virtuell rundvandring i Lascauxgrottan: https://vimeo.com/40849516

I Australien finns det grottmålningar som visar djur som dog ut för över 40.000 år sedan: https://www.svd.se/hur-gamla-ar-vara-grottmalningar

Annons:
vinden är min mor
6/28/17, 11:42 AM
#1

De där grottmålningarna är så fantastiska!😍

Har en bok hemma om människans utveckling där en del av dem finns med och man kan sitta hur länge som helst av färgerna, och det levande utseendet målningarna har.

Får du tag i en tids maskin vill jag följa med!☝️

Vågar man fråga vad du sett med trumma?

☀️Mörker är bara brist på ljus

[Vandrar med Wolf]
6/28/17, 11:49 AM
#2

Helt underbara bilder ❤️att se på och visst är det magi i det här.Tror det finns mycket ceremonier och ritualer som gjordes kring det där mer än vad vi i nutid känner till.

En tidsmaskin vore inte dumt för tänk om vi kunde åka till alla möjliga tider vilken grej alltså 👍

[NeferNefer]
6/28/17, 12:23 PM
#3

Vinden: jag kanske återkommer med det jag har sett och lärt längre fram. Inte här, inte nu.

Magi-cat
6/28/17, 7:26 PM
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: