Annons:
Etiketternaturenläkande-kraft
Läst 727 ggr
[NeferNefer]
2017-06-29 11:11

Ek

Eken är ett av de heliga gamla träden, vördat av druider och många andra. I Sverige var det förut förbjudet att hugga ek, för alla ekar tillhörde kungen. Den som ändå gjorde det kunde dömas till döden! (Vilket är lite paradoxalt med tanke på att ekar anses ge långt liv och beskydd!)

Hittar du en ek med ett hål i kan du gå igenom hålet, för det botar sjukdomar och gör ditt sinne lättare. Trollstavar kan göras av ek, och ekollon är symboler för rikedom och fruktbarhet. Samla gärna kvistar och blad på natten och ekollon på dagen för bästa effekt.

Den virtuella floran om ek:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faga/querc/querrob.html

Annons:
Magi-cat
2017-06-29 11:35
#1

Underbara ekar! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-29 15:50
#2

Ja, jag älskar ekar!!

Jag hittar varje år nya småekar i mitt hallonland … dem måste jag sätta på annat ställe för i hallonlandet kan de inte stå.

[Vandrar med Wolf]
2017-06-29 16:34
#3

Sååå vackra dom är, man blir så lyrisk av Ekar och vilka krafter dom besitter sen ❤️ men det där visste jag inte om hål i ekar och att bota sjukdom.Man lär nåt nytt varje dag,tack Nefer 😎🌺

Det här blev intressant för jag har sneglat på en del träd både på min tomt och på grannens som har hål i sig,inga ekar utan andra träd så som äppelträd med mera och dom har fångat mitt intresse den senaste tiden så kanske har träden gemensam helande kraft med sina hål🌺

Att alla träd och all vegetation har helande kraft är vi alla bekant med men just hålen har väckt min nyfikenhet en tid och det är gamla träd med gammal kunskap och visdom.

Magi-cat
2017-06-29 16:36
#4

Rumskullaeken, eller Kvilleken, en av Sveriges äldsta.

http://www.vimmerby.com/kvilleken/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-29 17:09
#5

Ja, det är möjligt att alla ihåliga träd besitter magiska krafter. Det är ju lite som en övergång mellan vår jordiska värld och naturandarnas värld …

vinden är min mor
2017-06-30 08:08
#6

I högsåsen Västergötland fanns det två speciella tallar bevarade.

När de slutligen föll för tidens tand tog föreningen hand om träden och byggde en byggnad där de nu förvaras.

Den ena tallen är en medicintall som har en naturlig stor hålighet, där drogs barn och sjuka genom trädet.

 Den tallen vördade man och även jag har faktiskt som barn krupit igenom den.

Tallen strålade ut att den önskade samarbeta med människor just så.

Sedan är det kämpetallen som folk kände en annan typ av respekt för.

Sägnen säger att en bonde höll på att förlora sin häst, kanske i kärret bredvid.

Han rörde över trädet med en blodig hand och sedan fick han upp sin häst.

Trädet ändrade dock form efter händelsen.

Människor fortsatte att sätta stickor i trädet med tandvärk eller sår strukna på en sticka.

Den här tallen har stora knutor överallt och ser helt förvriden ut.

Tallarna stod en bra bit från varandra men när den ena tallen rasade i backen föll den andra nästan samtidigt.

Nu är ju inte det här ekar, men jag tror att man lite har tagit vad man haft i närheten.

Det primära är nog den starka jordning och healing man får av moder jord just genom att dras genom ett träd.

Det är även intressant hur olika energier i naturen som träd och berg tex  väljer att samarbeta med människor.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
[NeferNefer]
2017-06-30 08:10
#7

Tallen har jag alltid haft en dragning till. Jag har för mig att det är det första trädet som kom till Sverige efter att inlandsisen försvann. ❤️

Och det visar ju verkligen att ihåliga träd oavsett sort besitter läkande krafter. Så intressant med de två tallarna, tusen tack för att du berättade om dem, Vinden ❤️

Magi-cat
2017-06-30 08:17
#8

Old Tjikko, visserligen inte en ek eller tall, men en gran på Fulufjället i Dalarna, möjligen världens äldsta med sina 9550 år!

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/524953418e0e74577700023e-ot-imponerande-trad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-30 08:18
#9

Mycket vördnadsbjudande 😍

Upp till toppen
Annons: