Annons:
Etikettkraftplatser
Läst 1066 ggr
[NeferNefer]
6/20/17, 11:11 AM

Anundshög

Sveriges största gravhög, Anundshög, utanför Västerås är omgiven av andra fornminnen i form av gravhögar, skeppssättningar, en runsten och även en uråldrig väg! Fornminnena är från en lång tidsperiod: från början av bronsåldern fram till vikingatiden, så det har varit en viktig plats under otaliga generationer. Vikingarna ska ha hållit ting framför gravhögen.

Enligt legenden ligger Ynglingaättskungen Bröt-Anund begravd i högen. Numera är det inte många som tror det. 

Anundshögs officiella hemsida:

http://www.anundshog.se/

Nu ska Anundshög undersökas igen:

http://arkeologerna.com/nu-undersoks-anundshog-igen/

(…)

"Det fornminnesrika området vid Anundshög i Västmanland har varit föremål för flera undersökningar. Här finns totalt tolv gravhögar, fem skeppssättningar, flera resta stenar och en runsten. Trakten utgjorde troligen ett kulturellt maktcentrum under järnåldern mellan 500-1050 e Kr. Här begravde människorna sina döda, offrade till gudarna och samlade till ”ting”.

Området löper längs en ås och man tror att det sammanföll med den så kallade ”Eriksgatan”, den väg som den nyvalde kungen tog under medeltiden för att hans makt skulle bekräftas av lagmännen.

En helig processionsväg?

Veckans arkeologiska forskningsgrävning är en del av projektet ”Tingsplatsen som arkeologiskt problem” och en fortsättning på de undersökningar som gjordes 2006 och 2008. Då upptäcktes ett stort antal ”anomalier”, strukturer under mark, när man undersökte med georadar. Det handlar om fundament för stolpar som löper längs en 176 meter lång sträcka - något som tyder på att det stått ett stort monument, troligen byggt under vendel- eller vikingatid på platsen.

Monumentet kan ha fungerat som ett “viband”, en helig avgränsning av tingsplatsen eller en forntida processionsväg.

Nu grävs ett antal av stolpfundamenten ut och några av områdena emellan stolparna. Dessutom ska arkeologerna undersöka en fornlämning norr om högen, något som kan vara resterna av en byggnad och ett ”tingshus” från historisk tid."

(…)

Annons:
[Vandrar med Wolf]
6/20/17, 2:02 PM
#1

Tack för tips Nefer och det där är verkligen en energiplats 🌺

Nåt som imponerar på mig är dom där labyrinterna,wow vilken energi och vilket jobb att göra dom 😮Väldigt tjusigt 🌺

[NeferNefer]
6/20/17, 2:53 PM
#2

Ja, de där labyrinterna … 😍Jag drömmer om att skapa en egen labyrint i trädgården. Det vore något!

[Vandrar med Wolf]
6/20/17, 3:46 PM
#3

Samma här,det skulle vara härligt med en sån i trädgården likaså ett medicinhjul vore fantastiskt ❤️Lite jobbigt bara att flytta på när man ska klippa gräs 😃

[NeferNefer]
6/20/17, 3:54 PM
#4

😂

Tarotstollan
6/21/17, 1:49 AM
#5

#3. Du får klippa en labyrint i gräset, då behöver du bara köra runt i spåret och det blir mindre att klippa också!😉😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Vandrar med Wolf]
6/21/17, 4:17 AM
#6

#5 👍 Där har vi svaret på problemet 😎

Annons:
Upp till toppen
Annons: