Annons:
Etikettshamanism
Läst 401 ggr
[NeferNefer]
2017-06-19 11:11

Den kosmiska väven

Ni kanske har hört talas om de tre nornorna Urd, Skuld och Verdandi som sitter och väver på den kosmiska väven som vi alla är en del av? När de klipper av din tråd är ditt liv slut, sägs det. Men är det riktigt sant?

I själva verket är väven inte färdig. Den vävs hela tiden. Det går att ändra i väven, och detta görs hela tiden eftersom väven genomsyrar hela skapelsen, så det som händer på en punkt i väven påverkar allt annat. Vi är alla en del av denna väv: människor, plantor, mineraler, djur, naturväsen, vattendrag … alla.

En shaman som exempelvis vill arbeta med bot på avstånd eller påverka vädret kan tona in sig på väven och använda den för att sända sin kraft dit den ska. Men det gäller att vara mycket försiktigt. Som sagt påverkar allt som händer på en punkt allt annat i väven, och det blir lätt oförutsedda konsekvenser. Det bästa är ofta att inte göra något alls. 

För mer information om detta, läs gärna Jörgen I. Erikssons bok Runmagi och shamanism. Eller ännu hellre: trumma på temat.

Annons:
[NeferNefer]
2018-04-08 12:17
#1

Putt. Någon som har provat att tona in sig på den kosmiska väven?

Mandra
2018-04-09 11:17
#2

Jag skulle säga att man använder den hela tiden. Så fort du kontaktar någon annan, t ex för healing, eller andra väsen av olika anledningar, eller dina hjälpandar osv. Så sker den kontakten alltid genom trådarna i livets väv. Någon annan väg finns inte, så man måste gå via dessa trådar.
Kan tillägga att det går att se väven med öppna ögon också, t ex vid utesittningar. Ser ut som vitt spindelväv ungefär. Det lär t o m gå att klättra i väven, rent fysiskt alltså. Men jag har aldrig provat. :)

[NeferNefer]
2018-04-09 11:40
#3

Intressant. Men jag tänker, klättrar en i väven är väl väven för nära för att det ska gå att överblicka. Fast det kan ju ha sin poäng, iofs, att se de små detaljerna. Jag tänker annars att sväva en bit ifrån kanske är bättre. Har faktiskt aldrig tänkt på att klättra på den förut.

Mandra
2018-04-09 11:47
#4

Ser du den med öppna ögon?

När man ser med öppna ögon, när man är ute i naturen t ex. Då ser man ju bara de trådar som är närmast, den del av väven som finns på just den platsen. Det har egentligen ingen funktion när man ser den med öppna ögon - i den fysiska världen.
Se den från håll går ju bara att göra i Den andra världen.

[NeferNefer]
2018-04-09 17:29
#5

Jag har fått oplanerade små glimtar med öppna ögon, annars är det från Den andra världen.

Upp till toppen
Annons: