Annons:
Etikettkraftplatser
Läst 744 ggr
[NeferNefer]
6/16/17, 2:28 AM

Älvkvarnar

Älvkvarnar, eller skålgropar som de också kallas, är fornlämningar från bronsåldern i form av runda små gropar som är inhuggna på berg och hällar. Enligt gammal folktro var groparna för att älvorna skulle mala sin säd i dem. Inom arkeologin är en vanlig tankegång att skålgroparna har att göra med bronsålderns fruktbarhetskult. Den tidens människor ska alltså ha offrat något ät- eller drickbart i skålgroparna, eller rituellt malt lite säd i dem, för att försäkra sig om goda skördar.

Jag har funnit älvkvarnar/skålgropar på ett berg i närheten av mitt hem. För några år sen var jag där och trummade samt offrade honung i skålgroparna. Jag kan berätta att jag belönades rikligen med fantastiska syner av forntidens människor, det var helt otroligt! Jag upplevde ingen kontakt med dem, utan det var snarare platsminnen, men oj vad mäktigt det var!

Länk med allmän information samt bilder av älvkvarnar: http://www.skoghistoria.se/18alvkvarn.htm

Annons:
NiklasTyreso
6/16/17, 10:14 PM
#1

Älvkvarnarna har använts kontinuerligt fram till början av 1900-talet. För hundra år sedan förekom att man tog regnvatten ur skålgroparna och för att badda vårtor med så att de försvann. Kloka gummor brukade även smörjastenarna med fett (ex ister). Där jag bor har arkeologer bl a funnit metallnålar nedanför en skålgropssten, vilket man tror var dels var ett offer till makterna och dels ett sätt att avvärja onda makter både för det var ett metallföremål och för det var vasst. Vid Frösvi rastplats på E18 mellan Enköping och Västerås finns en skålgropssten som arkeologerna flyttade bort från bygget av nya E18 till rastplatsen. När stenen flyttades fann arkeologerna ett antal mynt som offrats och sedan trillat ner från stenen. Mynten var från 1700-talet till 1950-talet. Min egen tolkning är att skålgroparna är kopplade till svartalfer som bor i marken, förfädernas andar (de som bott på platsen eller begravts i närheten) och dvärgar och troll som bor i sten och berg. Jag tror inte att makterna i luften (ljusalfer) och himlen (himmelsgudar som Tyr) uppvaktades med offer i skålgropar utan snarare med eldbål (som majbrasa) som förbränner offergåvorna och med röken sprider offren i atmosfären. Vattnens makter, som Ran och Njord, skulle jag tro att man offrade till genom att sänka offren i sjöar och vattendrag. Min teori är dock inte felfri för på många hällar med skålgropar ex vid finns skeppsbilder ofta i kombination med skålgropar på hällristningar ex i Tanum eller Enköpings hällristningsområde i Boglösa från bronsåldern. Jag har också erfarenheten att man kan uppleva mer än vanligt om man offrar i skålgroparna. En kilometer från mitt hem ligger en sten med en skålgrop högst upp. Jag har ofta varit där och även om jag aldrig mött eller sett någon/något har jag sällan känt mig ensam där. Den ligger avskilt i skogen och trots att jag vunnit tävlingar i orientering tog det tre månader att lära mig hitta rätt till stenen. När jag sedan tog mitt barn dit (då ca 10) sade hon spontant, vad svårt det är att hitta här och när hon efter flera besök tog med sin mamma hittade de inte rätt fast de bara var 200 meter ifrån. Enligt folktron kunde trollen göra folk förvirrade så de gick bort sig i skogen, särskilt på förtrollade platser. Man ska hålla sig väl med makterna i stenarna med skålgropar. Deras regnvatten har ofta använts för att ta bort vårtor, men när jag vid ett tillfälle störde ordningen på platsen genom att plantera en libsticka där (jag har ingen trädgård) och inte offrade, då fick jag en vårta i foten bara någon vecka efteråt. Antingen ska man nog hålla sig väl med makterna och offra eller så ska man nog konsekvent låta bli och inte väcka deras intresse. http://www.ukforsk.se/gropar3.htm https://sv.wikipedia.org/wiki/Skålgrop

[NeferNefer]
6/16/17, 10:18 PM
#2

Så intressant! Tusen tack, NiklasTyreso 🌺

[Vandrar med Wolf]
6/17/17, 4:16 AM
#3

Härlig information i tråden och dom här har alltid legat mig varmt om hjärtat men jag har haft så lite information så det här var väldigt givande att få läsa om 🙂

[NeferNefer]
4/3/18, 3:23 PM
#4

Jag tror jag ska göra en utflykt till "min" älvkvarnplats i sommar igen och ta med lite honung att offra. 🙂

Någon mer som har egen erfarenhet av älvkvarnar?

Magi-cat
4/4/18, 7:36 AM
#5

Nefer, vill du lägga in ditt inlägg på OF, så vi får det till Lexikon? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/4/18, 12:44 PM
#6

Okelidokeli 😃

Annons:
Magi-cat
4/4/18, 3:45 PM
#7

Tack snälla! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/4/18, 3:47 PM
#8

😍

Upp till toppen
Annons: