Annons:
Etikettandligt
Läst 767 ggr
[NeferNefer]
2017-06-16 00:28

Midsommar

Midsommar är en av våra uråldriga tider för firande, precis som midvinter (jul), vårdagjämning och höstdagjämning. Vid midsommar firar vi Moder Jord/ Moder Natur och det rika överflödet. Midsommarnatten är sägenomspunnen. Det sägs vara en av de nätter då slöjorna mellan världarna är extra tunna, så vi kan få tillfälle att träffa på alla möjliga väsen och magiska krafter. Vi firar fortfarande med musik, dans och fest och genom att pryda oss själva och vår omgivning med alla de vackra blommor som har slagit ut nu. 

Det finns massor med gammal folktro kring midsommar. Eftersom slöjorna mellan världarna är extra tunna är det bland annat ett ypperligt tillfälle att få olika förmågor, som synskhet till exempel. Enligt en del gamla råd ska en sätta sig vid en korsväg vid midnatt för att få se småfolket och kanske finna en skatt också. Enligt andra gamla råd ska en gå ett antal varv runt en kyrka och sen titta in genom nyckelhålet, för att bli synsk. 

Och så givetvis det som många gör än idag: plockar i tystnad sju eller nio blommor (det finns olika bud kring antalet) som läggs under kudden, för att under natten få drömma om sin tillkommande. Det här provade jag när jag var en ung flicka. Fast det enda jag drömde var att jag såg Michael Jackson gå huvudlös runt på en scen och leta efter sitt huvud … inte så uppmuntrande, direkt. Men så blev jag inte gift med honom heller 🤪

Den här midsommaren kommer jag som vanligt att fira med familjen och eventuellt med några vänner, vi får se. Vi går till det lokala firandet och sen äter vi middag och leker i trädgården. Jag tänker också göra något litet eget, men vi får se vad det blir. Kanske en trumresa, eller bara lite offrande av rökelse eller liknande. Det skulle kännas bra att ge något tillbaka till Moder Jord som tack för alla rika gåvor vi får från henne, så det ska jag fundera över. 

Har ni planer för midsommar?

Annons:
[Vandrar med Wolf]
2017-06-17 04:19
#2

Tack för härlig läsning Nefer 🌺

Jag kommer som alla andra att umgås med nära ,kära och vänner men på natten blir det utesittning 🙂

[NeferNefer]
2017-06-17 05:16
#3

Utesittning … jag funderar på att dansa med älvorna i midsommarnattsdaggigt gräs😍

[Vandrar med Wolf]
2017-06-17 05:29
#4

Vad härligt det låter Nefer 🌺

[NeferNefer]
2017-06-17 05:45
#5

Utesittning låter också magiskt och vackert 🌺Jag har faktiskt aldrig gjort en hel utesittning än, en hel natt alltså.

[Vandrar med Wolf]
2017-06-17 07:30
#6

Det är underbart men ganska så jobbigt mot morgonkvisten 😓dock så stärkande 😎

Annons:
[NeferNefer]
2017-06-17 17:45
#7

Ja, jag kan tänka mig det 👍

[NeferNefer]
2017-06-21 19:37
#8

Nu är det snart, snart midsommar. Magiska midsommarnatt 🌺😍

Magi-cat
2017-06-21 20:24
#9

Vi firar med gamla goda vänner, sitter ute om det är väder och inne vid brasan om det är oväder. 😃☀️ Brukar vara jättemysigt. Sill, potatis och sallad, samt tårta och jordgubbar gör kalaset komplett.

Vi har knytkalas så jag har en tårta i ugnen just nu…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-21 20:35
#10

Det låter jättemysigt 😍

Magi-cat
2019-06-16 20:47
#11

Snart är det magisk midsommar igen! 🌺☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2019-06-16 23:39
#12

Dags att lägga midsommar tarotstjärnan igen då. Får se om jag hittar mallen till den…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: