Annons:
Etikettceremonier
Läst 560 ggr
[NeferNefer]
5/31/17, 3:33 PM

Att röka över döda

Bakgrundsinformation: min mamma är döende i en mycket svår obotlig sjukdom. Hon har alltid varit en mycket envis och stark kvinna, och hon har alltid haft svårt att släppa taget. Så ock nu. Jag har sökt info i den tibetanska dödsboken, för den har hjälpt mig vid ett tidigare dödsfall, men inget …

Men nu gjorde jag något som jag av allt att döma har gjort förut (i ett tidigare liv), för det gick per automatik. Det är inget jag känner igen från något jag har läst, men jag skulle inte bli förvånad om jag får bekräftelse i en text snart.

Jag rökte över min mammas själ till andra sidan. Först gjorde jag en god, närande, lugnande soppa. Sen la jag smudge i mitt snäckskal (jag försökte ta en rökelsepinne, men det måste tydligen vara salvia i så jag tog smudge. Det kändes helt rätt) och tände den medan jag sa ord som jag inte kan minnas längre. Det var som att någon annan tog över och sa orden som fick min mammas själ att äntligen släppa taget, och alla hjälpare att samlas runt henne för att hjälpa henne över. Så tog jag ut smudgen, för helt klart skulle vi vara utomhus. Jag rökte i tre riktningar: norr, öster och söder. Jag började i öster, gick sen till söder, sen till norr och så åter till öster där jag stod kvar. Vet inte varför jag inte rökte åt väster. Det kanske finns en förklaring till det. Så stod jag kvar med snäckskalet i händerna tills det bara återstod en tunn rökslinga, som inte ville ge med sig. Då sa jag "Välkommen tillbaka, mamma", och rökslingan försvann. Jag fylldes av glädje och frid och gick in igen och tvättade händerna, för att markera att jag är klar och lämnar döden bakom mig för nu. Sen tände jag min sista kärleksrökelsepinne (det var därför jag sparade den!) för att fira glädjefesten som nu pågår på andra sidan för min mamma. När jag tände den sa jag tre gånger "av jord är du kommen, jord ska du åter varda" och fick genast insikten att det är en del av en uråldrig ritual för att återlämna den döda till Moder Jord. Det har inget med kristendom att göra.

Nu har jag gjort mitt. Återstår att se hur länge hennes kropp håller sig kvar. Men hennes själ är fri.

Och soppan är för oss efterlevande, för att stärka oss inför sorgeperioden.

(Jag tackar mina guider för att de vägledde mig genom den här ritualen ❤️)

Annons:
Tarotstollan
6/1/17, 2:08 AM
#1

Så fint gjort!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vinden är min mor
6/1/17, 8:03 AM
#2

Åh så fint och starkt du berättar Nefer!❤️

Sitter här och läser med tårarna rinnande.

Jag håller med, det där kunde du sedan tidigare.

Vilket inte förvånar mig.🌺

Hoppas nu din mamma kan släppa taget och följa själen över när hon känner det är dags.

Vet du , jag tycker att det är väldigt fint att du ledsagar henne över till andra sidan med tanke på att just hon födde dig till den här dimensionen.

Lite som att cirkeln är sluten.

En jätte stor styrkekram till dig fina Nefer🤗

Detta att du inte rökte åt väster ska jag fundera över i dag.

Det var väldigt intressant,

Jag tänker på att öster brukar väl gravar vara vända åt både sedan stenålder och sedan Sverige kristnades?

sedan söder , det är ju solen och även varifrån hela människo släktet kommer.

Norr är hel, de döda anmödrarnas och anfädrarnas riktning.

Kanske väster inte har så mycket med andens väg över för den som röker över någon?

Väster anser jag vara tacksamhetens riktning, och det kanske snarare är en riktning för den som ska dö som är väldigt tacksam och nöjd och släpper taget lättare.

Tack snälla du som delar med dig av detta.❤️🤗

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
6/1/17, 1:54 PM
#3

Tack, Tarotstollan och Vinden. Jag kan berätta att det hjälpte mig också, jag är inte lika orolig för henne längre. Nu vet jag att hon är i säkerhet på andra sidan, även fast kroppen fortfarande är här.

[Vandrar med Wolf]
6/1/17, 4:08 PM
#4

🌺❤️🌺

Vilken underbar fin ceremoni för din mors själ och det finns så många olika sätt att hjälpa själen över.

Blir både varm och rörd när jag läser det fina du gör för henne ❤️

Visst är det fantastiskt hur vi kan hjälpa dom som är på väg över.Tänker på en väninna som inte alls är andligt lagd och hur hon sa att när hennes far dog öppnade hon fönstret och då först förstod hon vad folk menar med att släppa själen fri.

All styrka till Dig Nefer och stooooor kram ❤️

[NeferNefer]
6/1/17, 6:04 PM
#5

Tack, fina Vandrar med Wolf 🤗❤️

[NeferNefer]
6/1/17, 6:19 PM
#6

Åh … nu fick jag en förklaring till väderstrecken. Först öster, för vi kommer från öster när vi föds. Sen söder, för det är vårt fysiska liv här på jorden. Sen norr, för vi återvänder till anmödrarna och förfäderna i norr när vi går över. Och så öster igen, för hon ska komma tillbaka.

Och det var också därför jag sa "Välkommen tillbaka, mamma" när jag upplevde att hon inte ville släppa taget om mig, och då släppte hon.

Förklaringarna kommer lite pö om pö, som de brukar … 🙂

Annons:
[NeferNefer]
6/1/17, 6:20 PM
#7

Ska tillägga att det jag skrev nyss är den förklaringen jag fick. Jag vet inget om huruvida vi anses komma från öster etc, för den kunskapen jag har är samma som Vinden skrev om, att själen beger sig till öster (den uppåtstigande solen) när den lämnar.

Magi-cat
6/1/17, 8:14 PM
#8

🤗 ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: