Annons:
Etikettnutidsfrågor
Läst 476 ggr
[NeferNefer]
2017-05-28 04:31

MinFarm

Känner ni till MinFarm? Jag är kund hos dem och får en matkasse i månaden, plus att jag gör extrabeställningar. Allt levereras hem till mig, så jag behöver inte åka någonstans och hämta. MinFarm handlar kort och gott om bönder som har gått samman och säljer sina produkter direkt till kunderna, utan mellanhänder. Vi får veta mer om gårdarna och djuren och det bjuds ofta in till besök på gårdarna. Djuren får ett bra liv och det får bönderna med 👍Dessutom känns det bättre att äta mat från "riktiga" gårdar i stället för från stora industrier. Om MinFarm inte finns där ni bor, skriv upp er för nyhetsbrevet och anmäl intresse. När tillräckligt många har anmält intresse på ett ställe har de lokala bönderna ett underlag för att gå samman och börja leverera. 

De bönder som idag måste leverera till de stora matjättarna får bara 30 % av pengarna. Det är därför som många bönder måste lägga ner sina småskaliga jordbruk, de klarar helt enkelt inte av det ekonomiskt. Men med MinFarm får de 80 %. De återstående 20 % går till administration (beställningar, betalningar, marknadsföring och annat), logistik (leveranser bland annat) och hemsidan.

Personligen tycker jag det känns mycket bra. Min familj får bra mat, och vi hjälper till att behålla det småskaliga jordbruket. Familjen älskar förresten renköttet, de säger att det smakar så mycket bättre än det som går att köpa i affärerna … 👍(Jag vet inte, jag är vegetarian, men jag litar på familjen).

https://www.minfarm.se/online-farmen

För små gårdar kan det vara svårt att konkurrera mot det industriella jordbruket. På MinFarm är det gården och inte livsmedelsbutiken som sätter priset.

https://www.minfarm.se/online-farmen/about/

Annons:
Magi-cat
2017-05-28 07:05
#1

Bra att stödja småskalighet!!!

Tack för tips! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar med Wolf]
2017-05-28 16:14
#2

Helt underbart 👍 Kände inte till Min Farm men fler och fler börjar få upp ögonen för det här och vi har många bra gårdar häromkring som jag ofta handlar av men just hemkörning tror jag inte nån har vad jag vet.

Toppen toppen för det här behövs det mer av både för djurens och för böndernas skull.Tack för bra tips och hoppas dom utökar hit också 😎

[NeferNefer]
2017-05-28 20:24
#3

Vandrar med Wolf, skriv upp dig på deras hemsida då, så bidrar du till att de börjar med det nära dig också 👍

[NeferNefer]
2017-06-16 01:02
#4

Jag har beställt massor från MinFarm till midsommar. Bland annat Midsommarpaketet ❤️Det känns bra att få allt vi behöver levererat till dörren, speciellt som jag vet att det är bönderna själva som får lön för sin möda och inga mellanhänder, samt att djuren, grödorna och bönderna har det bra 🙂

Upp till toppen
Annons: