Ursprungsfolk

Bisonsång

2017-05-27 11:11 #0 av: [NeferNefer]

Den här texten är tagen ur Vagn Lundbyes bok "De visste det fanns en bok" (Katten Förlag, Stockholm 1989), som innehåller 33 indiansånger och två chippewa-besvärjelser.

BISONSÅNG

En resa genom årtiderna

kom om sommaren

till en bisonäng

såg

att de gamla bufflarnas huvud och ryggar

var prydda med gullris

några bar solrosor

vid sina horn

när vintern kom

var det över

han förvandlade sig

med årstiderna

hade varit pojke

den våren

men samma kväll

var en gammal man

förvandlad till shaman

det började snöa

(Oto)

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-05-27 12:05 #1 av: Magi-cat

Kär

Kattens förlag också. SkrattarKatt

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2017-05-27 12:07 #2 av: [NeferNefer]

Yessss! Ett alldeles fantastiskt förlag, utan tvivel Tummen uppKattHjärta

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-05-28 16:20 #3 av: [Vandrar med Wolf]

Underbar text Hjärta

Anmäl
2017-05-30 12:45 #4 av: vinden är min mor

Det var en underbar text som direkt förflyttade mig till amerikanska prärien .

Indianerna hade ett väldigt fint sätt att förhålla sig till sina bufflar, även om de också jagade och åt dem så kände de en väldig kärlek och respekt för dem.

Har ni tänkt på att just kor har haft en stor betydelse för människor i väldigt olika länder.

Vi har ju vår ko som är med och skapar världen, sibirien har istället en älg ko.

i Indien dyrkar de verkligen kor, indianerna med sina bufflar, mm mm

Kanske ser vi i dem både moderligheten och livgiverskan i kor?

Anmäl
2017-05-30 12:48 #5 av: [NeferNefer]

Ja, det är nog helt rätt, Vinden. Tänk också på de gamla egyptierna och deras gudinna Hathor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hathor

Anmäl
2017-05-30 12:53 #6 av: vinden är min mor

Vilken intressant länk. Tack!Cool

Det visste jag faktiskt inte.Tummen upp

Men jag möter vår gamla gudinna Njärda ofta och hon färdas i kärra bakom kor som har både blommor på sommaren och ljus runt hornen vid vinersolståndet.

Jag tror hennes kor är föregångare till både midsommarkransen och lucia.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.