Annons:
Etikettläkekonst
Läst 513 ggr
[NeferNefer]
5/26/17, 11:11 AM

Healing och beröring

En av alla saker våra kraftdjur kan göra är att hjälpa till vid healing av oss eller hjälpa oss att ge healing till andra. Faktum är att all kärleksfull beröring är helande, oavsett om givaren är utbildad healer, har healingen medfött eller inte alls ens har en tanke på healing. Det behöver inte vara en kram, även en vänlig klapp på armen eller axeln är helande.

Nedanstående text är tagen ur Rauni-Leena Luukanens "Sändebud från stjärnorna" (Bokförladet Trevi), och behandlar den västerländska läkarvetenskapen samt beröring (Rauni-Leena är själv läkare).

"Eftersom man inte förstår människans väsen, utan betraktar henne som enbart en fysisk maskin, behandlar man henne också mekaniskt, som en maskin.

Man har inte lärt sig inse att manuell beröring är en av de bästa behandlingsformerna. En beröring innebär en energiöverföring som sker automatiskt, på det undermedvetna planet, och som människan själv knappast märker.

Helbrägdagörares stora popularitet är just baserad på detta. De rör alltid vid patienterna, håller dem i handen, pratar vänligt och uppmuntrande utan att göra sig någon brådska.

Den teknifierade moderna läkarvetenskapen har med all sin teknik glömt själva människan - det vill säga att känslor och attityder har en avgörande betydelse både vid insjuknande och tillfrisknande.

Beröring av en hand, värme och hänsyn är ofta bättre terapi än tekniska behandlingsformer. Det har helt glömts bort i dagens effektiva, kyliga hälsovårdsmiljö."

Annons:
[Vandrar med Wolf]
5/26/17, 5:55 PM
#1

Härliga tankar och ser vi på dagens vård så kommer healingen in allt mer innanför vårdens väggar,en del ratar den  helt medan andra upplever en sån enorm värme och får ut så mycket medmänsklighet och positivt som i sin tur kan hjälpa olika sjukdomar att läka.

Just beröring är så himla viktigt men här kan jag inte låta bli att fundera på dom som inte alls kan ta emot den minsta lilla hand på axeln för dom inte kan ha kontakten med andra människor.

För mig är det nåt som är väldigt svårt att förstå för en värmande hand är ju av ren kärlek så vad är människor rädda för.En del kanske lider av olika åkommor som är rent psykologisk betingade och därför är dom "rädda" för andra människors beröring om så bara en liten klapp på axeln så kan det sätta igång så mycket hos en människa som är ur balans med sig själv och med sin omgivning.

Ni har säkert mött dom personerna jag har det och här är healingen så bra för den innebär inte alltid att man måste röra vid en annan människa eftersom alla inte kan eller ens tycker om så kan man jobba en bit utanför kroppen utan att ens ta vid personen om den lider av obehag vid beröring.

Jag tror att alla mår bra av att få en värmande hand på sig, alla tycker inte om en kram men just den där biten att få en värmande energi den behöver vi alla få ta del av så även dom som är rädda för kontakt med andra människor men här berör vi  ett  känsligt ämne och kan inte säga att alla mår bra av för en del människor har vart med om såna stora omvälvande trauman att dom inte alls kan tänka sig att nån ens får lägga ett finger på deras axel hur läkande det än må vara så kan en del finna sånt ofattbart obehag beroende på vad dom vart med om.

Det kan vara våldtäkt och hur hanterar vi det som förmedlar helande kraft ? kan vi bemöta och respektera det eller går vi på och enkelt tror att alla kan ta emot beröring fast dom är så vettskrämda för andra människors händer ?

Jag drar det här lite långt för jag har mött dom situationerna men jag har också mött och sett dom som kommit till helande just för att mänskliga händer funnits där och vart fulla med värmande energi men att det är så oerhört individuellt och olika från person till person.

Det är läkande det kommer ingen av oss ifrån men healing handlar också om att förlösa och frigöra rädslor och blockeringar som en del människor bär på och här kan vi som ägnar oss åt healingen många gånger klampa in och tro att alla är bekväma med kroppslig beröring.

Svårt ämne det här och tanken på vart finns låsningar,blockeringar och orsaker är så individuellt men så viktiga att tänka på innan man lägger sina händer på en annan människa.Jag kan inte gå ifrån att  Rauni-Leena Luukanens har helt rätt i det hon skriver och nu har jag inte läst boken så jag kan inte fördjupa mig men jag drar det lite längre och tänker på dom som lever med olika trauman som gör att dom inte kan eller rättare sagt vågar ta emot vänliga händer för dom har blivit utsatta för någon form av övergrepp eller liknande.

Hur gör vi där ? hur når vi fram och med välmenande händer och visar styrkan i att finnas där för varandra med helande kraft ?

❤️

[NeferNefer]
5/26/17, 6:07 PM
#2

Det är väldigt viktiga synpunkter du för fram. Och jag har tyvärr inte något svar, annat än att vi kan erbjuda men acceptera ett nej utan att argumentera. Skicka goda tankar kan vi alla göra, liksom skicka böner för personens välgång (till universum, änglar eller vad en nu sätter sin lit till för hjälp med bot). ❤️

[Vandrar med Wolf]
5/27/17, 7:20 AM
#3

Det är bara jag som tänker lite längre,gillar att fördjupa mig i dom här frågorna och författaren har ju så rätt och tänker så sunt så jag ska ta och försöka få ta på nån bok av henne.

Det är dom här människorna med olika trauman som verkligen skulle behöva det hon beskriver men ryggar tillbaka för tilliten till andra har hamnat nere på noll.

Som du skriver Nefer,böner,ljus,goda tankar och det kommer vi långt med men just dom som är djupt traumatiserade skulle behöva riktigt djupgående healing med allt vad det innebär och här önskar man att man kunde nå fram men deras rädsla tar över och dom vågar inte ta emot.

Jag fastnar för orden hon skriver : Den teknifierade moderna läkarvetenskapen har med all sin teknik glömt själva människan - det vill säga att känslor och attityder har en avgörande betydelse både vid insjuknande och tillfrisknande.

Det är så sant och vi behöver se människan och helheten inte enbart fokusera på att laga symtom utan gå till roten med varför då först kan vi börja att läka.

En väldigt klok dam det där, mer värme och kärlek för som hon skriver så är hälsovårdsmiljön både kall och kylig ❤️

[NeferNefer]
5/27/17, 12:05 PM
#4

Jag tänkte efter att jag hade skrivit #2 på hur jag egentligen hade gjort, men höll på med annat och glömde bort att skriva … Det i #2 är mer allmänna råd om hur folk kan göra. Vad jag själv skulle göra, är att be min guide ta kontakt med den personens guide, och så får de förmedla den healing som personen eventuellt vill och kan ta emot via sin guide.

Upp till toppen
Annons: