Annons:
Etikettkraftdjur
Läst 1706 ggr
[NeferNefer]
2017-05-23 11:11

Att underhålla sitt kraftdjur

Följande text är ett utdrag ur "Sejd 4.0. En introduktion till shamanismen" av Jörgen I. Eriksson, utgiven på Norrshamans förlag.

"Många vuxna tappar bort sina skyddsandar och i vår kultur går säkert de flesta omkring utan sådana. En skyddsande vill nämligen bli underhållen för att stanna hos 'sin' människa. Det handlar om ett energiutbyte. Människorna 'matar' skyddsandarna med energi och det kan ske stillsamt genom att man helt enkelt mediterar på sitt kraftdjur, att man ljudligt sjunger skyddsandens sång (den har alltid en sådan!) eller att man mer fysiskt 'matar' kraftdjuret genom att dansa det. Där kan man tala om en fritt koreograferad dans där man låter kraftdjuret ta plats i ens kropp och röra sig på ett sätt som intuitivt känns rätt. Skyddsanden får kropp och gestalt samtidigt som människan förankrar sig i det osynliga, i den icke-ordinära verkligheten." (sidan 8)

Hur underhåller ni era kraftdjur?

Jag tänker på mina, talar med dem, dansar dem ibland. Det har blivit dåligt med trummandet på senare år, tyvärr, men trumman är där den är och jag kan alltid ta upp den och trumma när det behövs, och då kommer mina kraftdjur till min hjälp.

Annons:
[NeferNefer]
2017-05-23 15:21
#1

För övrigt kan jag berätta att min trumma fyller tio år i år 🎂🥳

[NeferNefer]
2017-06-16 01:09
#2

Jag fick en present från en god vän med posten igår. Det var en liten kristall, formad till ett djur. Den här vännen är inte shamanskt lagd alls, eller ens andligt lagd, men hen tänkte på mig när hen såg kristallen och köpte den genast.

Det här djuret är en av mina andehjälpare, närmare bestämt den som hjälper mig med bot. Vi har fler kopplingar, men jag kanske återkommer om det längre fram i en annan tråd. Djuret har i alla fall varit ovanligt mycket nära mig den senaste tiden, och ville tydligen manifestera sig fysiskt för mig i form av en liten kristall som jag kan bära på mig och använda vid bot.

Tänk så fint allt hänger ihop, och vad finurliga de är. ❤️

[Vandrar med Wolf]
2017-06-17 04:25
#3

Djuren är fantastiska både i fysisk och andlig form och visst är det så att vi behöver underhålla för annars tappas kontakten efter en tid.Samma med våra guider,underhåll och låta dom vara med i hela vår vardag då upprättas en enormt fin kommunikation med både kraftdjur och andliga guider.

Vad fint gjort av din vän Nefer ❤️

[NeferNefer]
2017-08-23 18:13
#4

Idag har jag trummat och talat med mina hjälpare 😍

JagVetVägen
2019-08-24 00:53
#5

Jag är ny på sajten! Ser att inlägget är sen 2017, men ack så intressant, och dessutom ständigt aktuellt. Tackar från hela mitt hjärta, för här var riktigt värdefull info till mig ❤️🙏🏼

Fridens Liljor

Mandra
2019-08-29 14:36
#6

Och som vanligt är jag motvals. Läste det där i början på 90-talet och trodde på det - givetvis, eftersom jag var nybörjare då.
Men efter hand har jag upptäckt att detta inte behövs. De får kraft av sig självt när man smarbetar med dem. Något annat behövs inte.
Har aldrig "underhållit" några av mina kraftdjur eller andra hjälpandar på det sätt som beskrivs. Och inte tusan har jag tappat bort någon!!! ALDRIG!

Annons:
wildfire
2019-08-31 17:41
#7

#6 Och som vanligt är jag motvals

Då är vi två som är motvalls och det brukar vi två vara jäkligt bra på Mandra  😂

Nä men vad jag tror Nefer menar här är inte just ordet att underhålla sitt kraftdjur  utan behålla gemenskapen precis som vi gör med oss fysiska att behåller vi inte den så rinner den  ut i sanden men vi tappar inte bort varandra däremot glesas kontakten ut.

Andra sidan är som oss dom behöver bekräftelse att dom finns och får dom inte det så drar dom sig undan precis som vi gör.

Vi är helt lika i alla avseenden  oavsett vi är andliga eller fysiska 🙂

Mandra
2019-09-01 08:28
#8

#7 Håller med om det mesta du säger. Det du? Hihi!
Men NeferNefer citerar en bok och den menar faktiskt "underhålla" i rent bokstavlig bemärkelse. Har läst den själv och även talat med författarna (en av dem).
Den här boken har ju funnits i många upplagor och från början var dom 4 författare som skrev den.
Men det står i princip ordagrant i min upplaga som det är citerat här. Dom menar faktiskt "underhålla" så som det är beskrivet.

NeferNefer
2023-01-15 21:04
#9

Som jag tänker nu, några år senare, tror jag att den boken kanske lite mer är tänkt för nybörjare som kan behöva skapa en relation till sina kraftdjur.
Jag underhåller inte mina kraftdjur riktigt på sättet som boken beskriver. Vi har kontakt när det behövs eller när vi känner för det. Ibland visar de sig för mig, ibland pratar jag med dem.
Jag ska tillägga att när jag först började försöka hitta min väg använde jag den första Sejd-boken (med de fyra författarna) för att få mer kunskap, men jag följde den inte bokstavligt. Den var fantastisk att börja med, den öppnade upp mina sinnen och jag har kvar den än idag.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

  • Redigerat 2023-01-15 21:07 av NeferNefer
Mandra
2023-01-16 10:24
#10

#9: Håller med om att första upplagan av Sejd var till väldigt stor hjälp när man var nybörjare. Hade ibland också lite hjälp av Bodvar.

Jag underhåller fortfarande inte mina kraftdjur (skulle inte få göra annat då, för jag har väldigt många). Men jag reser ju 4-5 dagar i veckan. Vissa kraftdjur kommer ofta, andra mer sällan.
Jag har blivit av med ett en gång. Men det uppfattade jag som att vårt samarbete var över - jag behövde inte det kraftdjuret längre.

En del av mina kraftdjur har jag målat eller har som små trä- eller porslinsfigurer.

Jag kan berätta om ett specifikt kraftdjur jag har som jag faktiskt har ett helt huvud av, dvs pälsen. Ska bara fota den. :)

Mandra
2023-01-16 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har också 2 av mina vanligaste kraftdjur i mitt medicinhalsband. :)

Mandra
2023-01-16 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jo ivf. Jag gjorde mkt smycken förr och andra kraftföremål. Och ibland använde jag någon pälsbit. Men bara ifrån djur som vi äter. Men jag har aldrig velat använda päls från vilda djur. Tycker inte om jakt. Så jag köper aldrig det. Det här kände förstås mina hjälpandar till.

För många år sedan var jag inne i en affär som sålde grejor till hantverk. Jag köpte en 1 kilos påse med fårull. När jag kom hem hällde jag ut innehållet i påsen och vad fann jag då?
Jo det ni ser på fotot!
Jag hade då nyligen fått ett nytt kraftdjur - en grävling. Och hjälpandarna tyckte jag skulle ha den här "masken" - så dom lurade den på mig. :)

Jag har den på mig ibland på utesittningar och den förstärker verkligen grävlingskraften.

NeferNefer
2023-01-16 13:24
#13

Fantastiskt! Spännande hur grävlingen dök upp i ditt liv. Vilka vackra och meningsfulla halsband! Tack så mycket för att du visar de här skatterna.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Annons:
[NightWolf]
2023-01-16 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Jätte tack Mandra och tänk hur dom gör för oss dom kan lura på oss saker när vi minst anar det. Kanonfina smycken och jag säger som Nefer tack för att du visar dom här skatterna för det är verkligen skatter, skatter vi ska vårda ömt 😎

Det är samma sak för mig jag gillar inte jakt, har himla svårt för att använda djur i mitt shamanska arbete för det tar emot och det är egentligen en fet dubbelmoral jag för mig med för trumman är av skinn, skallrorna har fjädrar och är av skinn, bönefjädrarna som jag också har, skorna jag bär är i skinn men ändå det sitter så djupt i mig och det där vet dom om på andra sidan så dom lyckades lura på mig den här på en av mina resor i Navajo.

Jag mötte en man som skräddarsydde den just för mig och det var det enda sättet för min guide att få mig att bära fjädrar så den där brukar jag använda även ibland vid utesittning men där är jag lite försiktig med tanke på väder och vind just för den är så personlig och jag är oerhört rädd om den så jag är sparsam med användandet men då och då åker den på och en underbar energi uppstår i hela min ande jag känner mig hemma och mår så bra när jag bär den där ❤️

Mandra
2023-01-16 16:41
#15

#14: Vacker är den. Vad är den gjord av?

Jag använder inte skor av skinn längre. Inte heller handväskor. :)
De flesta skinnprodukter som säljs i världen idag har sitt ursprung i Kina. Dvs skinnet är därifrån, även om produkten är tillverkad någon annanstans.
Kan inte tänka mig att stödja Kina. De flår t ex kor levande.

Mandra
2023-01-16 16:42
#16

#13: Det är ETT halsband med flera rader. :)

NeferNefer
2023-01-16 17:07
#17

#16: Fantastiskt! Har du gjort det själv? Det ser så mäktigt och rikt på andlighet ut (jag är trött i skallen, hittar inte bättre ord, litar på att du förstår vad jag menar). Det är definitivt ingen dussingrej.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Mandra
2023-01-16 17:33
#18

#17: Ja jag har gjort det själv. Och använt symboler som är viktiga för mig. :)

NeferNefer
2023-01-16 17:35
#19

Night Wolfs vackra huvudbonad har jag haft äran att se bild på en gång förut, och jag är lika imponerad nu.

Jag funderar på att ta en bild på min trumma (inte idag, trött i skallen!). Det är samma där som det är för er, jag älskar djur och vill bara att de ska få leva fria på det sätt som är bäst för dem, men skinnet på trumman är från en ren. Det var inte jag som gjorde den. Shamanen som gjorde den höll under en period på att göra en massa trummor och jag bad att få köpa en. Han visade mig alla sina trummor. Många av dem hade han redan dekorerat med vackra bilder eller mönster från de två traditioner han bar/bär med sig. Den trumma som drog mig till sig var den han absolut inte trodde att jag skulle välja. Den är odekorerad, och han sa att den bär på en manlig energi. Det kan vi tänka som vi vill om, men sanningen är att när jag har trummat en stund hörs alltid en manlig stämma som sjunger, eller snarare hummar. Det är mäktigt.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

NeferNefer
2023-01-16 17:38
#20

#18: Fantastiskt!

Jag har funderat på att göra en völvestav, men jag har inte träffat rätt stav än. Det är ingen brådska. Jag vet att är det meningen och är det meningsfullt blir det så. Annars lever jag lika bra utan.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

  • Redigerat 2023-01-16 18:18 av NeferNefer
Annons:
Mandra
2023-01-18 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#21

#20: Jag har väl aldrig funderat på att skaffa en stav. Men jag fick en ändå. Fast stav eller stav??? :)

Jag var på konstutställning här i byn för många år sedan. Jag såg "den" direkt jag klev in.
Vad konstnären såg var ett konstverk - vad jag såg var en jättelik stav.
Den här konstnären gjorde mkt konstverk av "material" han hittade i skogen.

Så där stod den. Jag ville genast ha den. Men den var för dyr. Lyckades göra upp med konstnären om att få köpa den på avbetalning. Hyggligt av honom.

Den går ju inte att använda som en vanlig stav. För stor och tung. Men den är med ibland vid uteövingar.
Och det går också att rikta den åt olika håll och skicka energi med den. I flera mil.
Längst ner är en vril. Krumelurerna på stammen betyder saker.
På sista fotot är den med vid en uteövning.

Mandra
2023-01-18 12:11
#22

#21: Den ser ju ut som en orm överst, som sväljer ett byte. :)

[NightWolf]
2023-01-18 12:24
#23

#21: 😮 Wow vilken vacker pjäs så otroligt mäktig och ståtligt kan tro energierna är kraftfulla där och så vacker sen helt fantastisk 😎

NeferNefer
2023-01-18 12:34
#24

Imponerande!! Jag tycker det ser ut som en svan högst upp, med ovanligt lång och ståtlig näbb.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Tarotstollan
2023-01-19 02:43
#25

Jag tycker som NeferNefer en svan med för lång näbb.
Men jag kan se ormen med bytet också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: