Annons:
Etikettkraftdjur
Läst 1079 ggr
[NeferNefer]
2017-05-22 11:11

Att dansa sitt kraftdjur

Ett sätt att lära känna sitt kraftdjur är genom att dansa det. Du kan hålla takten med trumma, skallror, sång eller annat, och så börjar du röra dig. Så småningom märker du hur du börjar röra dig som ett djur, och det är ditt kraftdjur. Det är inte säkert att du får kontakt första gången … men ge inte upp. Den här texten är tagen från Michael Harners bok "Shamanens väg" (Bokförlaget Korpen) och behandlar dansandet i syfte att hitta sitt kraftdjur.

"När västerlänningar 'dansar sina djur' är det vanliga att de upptäcker sig vara såna djur som trana, tiger, räv, örn, björn, rådjur, delfin och till och med drake (för det finns inga mytologiska djur i SM; drakar är lika verkliga som andra djur). En sak som vanligen blir helt klar för de dansande är att det under vår vanliga mänskliga kulturellt betingade medvetenhet finns en nästan universell känslomässig förbindelse med vilddjuriska alter egos.

 Håll i minnet att oavsett hur framgångsrik du var när du dansade ditt djur är detta i sig inte ett bevis för att du fortfarande är i besittning av dess makt. Det kan hända att du bara dansar ett minne. En framgångsrik upplevelse antyder emellertid att du kan ha haft minst en sån skyddsande i det förflutna och kanske fortfarande har det. Men dansen i sig är inget bevis för vare sig det ena eller det andra."

Annons:
Alwyn
2017-05-22 11:58
#1

Det är en kraftfull upplevelse att dansa sitt kraftdjur, om man vågar släppa på spärrarna och ge sig hän! När jag dansar mitt kraftdjur brukar det bli väldigt intensivt. Jag minns första gången, det var när jag just fått kraftdjuret inblåst i min kropp. Då gick det så vilt till att jag skadade nacken och jag kunde känna tyngden av hornen på mitt huvud i ett dygn efteråt.

[NeferNefer]
2017-06-23 08:20
#2

Midsommardansa med era kraftdjur ❤️

Tarotstollan
2017-06-23 09:14
#3

Hade jag gärna gjort om jag vetat vilket mitt djur är!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
2017-06-23 09:15
#4

Det kan du ju få reda på genom att börja dansa 👍

Tarotstollan
2017-06-23 09:21
#5

Jag misstänker att det kan vara en svart panter, då jag drömde om att jag hade en sådan och gick på promenad med den i skogen för många år sedan, min kompis hade sin hund med sig i drömmen.
Tyvärr har jag inte drömt om den senare men 6 månader efter drömmen, så fick jag chansen att köpa en kattunge och den som var kvar i kullen var en svart kille! Han heter det namn som jag hade på min drömpanter!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
2017-06-23 09:29
#6

👍Ja, det kan ju vara en ledtråd 🌺

Annons:
Nattvinge
2017-08-15 00:39
#7

Jag tyckte det var väldigt obehagligt att dansa mitt kraftdjur i början. Första gången jag kom i kontakt med begreppet var under en kurs i en grupp om ca 20-25 pers. Vi skulle göra det tillsammans och jag tyckte att det kändes väldigt obekvämt att göra det inför andra.  Men efter någon dag så var man mer varm i kläderna och det var en ganska stark upplevelse att göra det så många tillsammans. Det är en bra teknik för att hålla kontakten eller stärka banden med ditt kraftdjur.  Så fram med det djuriska i er och dansa på. 🙂

Snabba tysta vingar mellan granarna. 

Sebastian
2017-08-15 09:55
#8

Jag, som är skolad att det är töntigt och ovanligt att dansa, hade väldigt svårt för detta. Min gode vän och lärare proppsade dock på det och jag försökte. Herrejävlar vilken mäktig grej det var. Nu är det många år sen. Men minns det som igår. :)

[NeferNefer]
2017-08-15 10:04
#9

Dansa är det naturligaste som finns. Människan har dansat sen tidernas begynnelse, och djuren dansar också. Dagens märkliga och onaturliga normer om vad en får göra och inte göra baserat på om en är kvinna eller man bör kastas i papperskorgen. Vi är individer, vi är dessutom odödliga själar, varför ska vi låta konstiga och tillfälliga beteendenormer styra vårt beteende? Vi är större än så! Bara vi är snälla och vänliga mot varandra och allt levande så går det bra 🙂

Sebastian
2017-08-15 10:09
#10

#9 Exakt. Var nog mer en bristfällig uppfostran och en skev syn på hur man aldrig fick släppa masken som gav mig den fördomen. 
Men nu skakas det loss så fort jag kan.  Oändligt mycket hellre än bra..

[NeferNefer]
2017-08-15 10:15
#11

😃Shake, Sebastian, shake!! 👍

Sebastian
2017-08-15 10:17
#12

#11 mer daller.. Men ok..

:D :D

[NeferNefer]
2017-08-15 10:18
#13

😃

Annons:
Tarotstollan
2017-08-15 20:48
#14

Ja, inte är det en vacker syn men huvudsaken är att man har kul och mår bra själv! Jag dansar ingenting innan jag dragit ner persiennerna, vill ju skona grannarna från att se en valross skaka loss!😉😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
2017-08-15 20:58
#15

Jag bryr mig inte. Vill mina grannar prompt se en valross dansa får de gärna göra det. 👍

Tarotstollan
2017-08-15 21:18
#16

😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
2017-08-23 18:05
#17

Någon som nyligen har glatt (skrämt, chockat, förvånat) grannarna med att stuffa runt som en älg eller brunbjörn eller vad ni nu har för hjälpare? Inte? När ska ni göra det då? Om inte annat, tänk på vad ni gör för grannsämjan! 😃

Tarotstollan
2017-08-23 23:36
#18

Risken är att de ringer efter männen med de vita långärmade skjortorna och plingplång taxin!😃
Nej, det var ett tag sedan jag skakade loss på bilringarna och volangerna men det kan bli några steg då och då till annan musik än dunkande trummor och panflöjt. Det kanske räcker?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vinden är min mor
2017-08-25 07:47
#19

Rolig tråd!😃

Jag är sådan att jag ALLTID sjunger och dansar, tom när jag kör bil brukar det vara rutorna ner och sittande dans a´la epilepsianfall.😂😊

Dansa mitt kraftdjur gör jag så gärna, men helst utomhus av någon anledning.

Det är alltid roligt att se hur naturen reagerar på sång, trumma och dans.

Har ni testat att sjunga utharken stillsamt i skogen?

Speciellt korpar verkar gilla de gamla runorna.

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
2017-08-25 08:23
#20

Jag ska prova att sjunga utharken nästa gång jag är ute i skogen. Tack för tipset, Vinden! Faktum är att kråkorna kraxar här utanför just nu! Undrar om de också läste ditt inlägg?

Annons:
Sebastian
2017-08-28 08:55
#21

#20 då kan du lyssna på Wardruna samtidigt och bara sjunga med :)

[NeferNefer]
2017-08-28 08:58
#22

Wardruna? Är det en grupp? 🙂

Sebastian
2017-09-12 09:33
#23

#22 Jodu! Det är det.

[NeferNefer]
2017-09-12 09:41
#24

Tack 👍

Tarotstollan
2017-09-12 22:45
#25

#23. Det var mäktigt! Spännande med denna gruppen, hade aldrig hört om dem innan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sebastian
2017-09-14 08:37
#26

Var och såg dem live i Oslo härom veckan. En makalös upplevelse. 
De sjunger runorna på samma sätt som jag själv fått lära :)

Magi-cat
2018-09-20 07:54
#27

🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: