Annons:
Etikettkraftdjur
Läst 477 ggr
[NeferNefer]
5/21/17, 11:11 AM

Djur och människor

Den här texten är tagen från Marko Pogacniks bok "Naturandar och elementarväsen" (Nova förlag).

"Två evolutioner som båda är gäster på planeten Jorden har präglat landskapet: djuren och människorna. Sett ur historiskt perspektiv  var djuren de första, men genom sin expansiva karaktär har den mänskliga civilisationen på några få årtusenden kommit att behandla djuren som rivaler i landskapet. Människan har antingen tämjt dem, jagat bort dem från deras territorier eller i vissa fall fullständigt utrotat dem.

Genom detta aggressiva beteende har det bildats en mängd förvirrade tankeformer. En av dem är föreställningen att djuren har mindre värde än människorna. Tyvärr präglar denna hållning fortfarande vår inställning till djur, trots att den är osann och moraliskt förkastlig. Om vi vill vörda naturens jämvikt på alla nivåer, så är det nödvändigt att vi förstår de olika djurarternas sanna betydelse och integrerar denna förståelse i vår syn på landskapet. Ett sådant bemötande skulle bidra till att övervinna de falska tankeformerna och innebära en gnista av hopp för djurens gemenskap i deras oändliga lidanden."

Hur är din inställning till djur? Det går inte att bara vörda sitt kraftdjur utan att också ha en respektfull inställning till det djuret i alla dess former. I förlängningen måste det också finnas respekt för alla djur och för naturen, hela Moder Jord.

Annons:
[NeferNefer]
7/3/17, 2:25 AM
#1

Jag är så tacksam för alla fåglar som bor i närheten av mig. ❤️Jag är också så tacksam för rådjursbesöken och för ekorrarna som verkar ha bosatt sig här också. Jag känner mig lyckligt lottad som har så fina grannar 😍

[Vandrar med Wolf]
7/3/17, 4:47 AM
#2

Kan bara instämma med dig Nefer och jag känner sån tacksamhet till alla djur som finns omkring mig och att djur skulle vara mindre värda övergår mitt förstånd och jag blir rasande på dom som påstår såna dumheter 😡

Har berättat i en annan tråd om måsproblemen vi har här som så många andra också har och mås skrämman jag skaffade men när allt kommer omkring har jag inte hjärta att sätta upp den för det betyder att jag också jagar iväg andra fåglar som kommer hit och får mat,som finns och bara är så måsarna får jag stå ut med och det är deras naturliga beteende den här tiden att vaka över sina ungar men det är några veckor sen är dom flygfärdig och lämnar sina bon och allt återgår till lung igen så jag får respektera dom den tiden och låta bli att klippa gräset på den del av tomten där dom anfaller.

Djuren har för låg status i vårt samhälle och människan ska fram överallt och kör över dom i sin naturliga miljö så som med måsar som numer drar in mot land för vi har tagit över både sjöar och land som en gång var deras och då kommer dom för nära oss vilket inte är naturligt alls och helt och hållet människans dumma verk.

Jag matar fåglarna och skatorna kommer så nära och jag fick en chock när en person sa att mata dom inte nu för måsarna tar maten som om måsarna inte skulle få och är mindre värda,jag har aldrig hört på dumma maken 😮i min värld får alla som vill ta det jag slänger ut och jag gör inte skillnad på djur alla är välkomna  😍

Vara rädda om djuren,möta dom med kärlek och respekt då kan vi också leva i samklang med varandra och allt får en naturlig balans ❤️

Magi-cat
7/3/17, 9:26 AM
#3

Vara rädda om djuren,möta dom med kärlek och respekt då kan vi också leva i samklang med varandra och allt får en naturlig balans Hjärta

Fint sagt,  instämmer! 🙂Jag är också tacksam för alla djurbesök och kan inte förstå alla som börjar vifta med fällor och gevär så fort de får se en grävling eller ett rådjur. 😢

Om däremot en katt tar en fågel blir det ett oherrans liv, fast de bara följer sin instinkt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar med Wolf]
7/3/17, 10:29 AM
#4

Tack Magi-cat 🤗

Vet ni jag tror mycket bottnar i människans rädsla,vilda djur har vi fått lära oss att akta oss för eftersom dom kan vara farliga och visst respekt ska vi absolut ha men sällan sällan går djur till angrepp mot människor och gör dom då känner dom nån form av hot.

Jag är hästvakt då och då och ute i skogen och rider där jag ibland möter björn men det är så enkelt att håller jag distans,inte rider för nära så bryr sig inte björnarna om varken mig eller hästen.

Dock kom vi för nära för några år sedan och jag åkte av men fortfarande björnen den brydde sig inte medan hästen blev rädd.

Det här med mås skrämma där såg jag en sida av mig själv som jag aldrig mer vill se,jag såg att jag påverkats av andra och börjar det med en skrämma vad blir nästa sak och för varje sån handling skapar jag mer och mer distans mellan mig och dom vilda djuren och jag vill göra tvärtom ha en samklang med allt så där fick jag mig en rejäl läxa och lär aldrig göra om nåt så dumt igen 😕

Tar vi våra katter som fångar möss,,fåglar mm så istället för att oja oss ska vi berömma dom för dom har gjort nåt bra enligt sin egen instinkt och förstår inte varför dom får bannor när dom jagat och kommer stolt hem och visar upp sina byten ❤️🐱

Människan idag vet för lite hur man bemöter djur och det kan vi tacka vårt civila samhälle för där vi tagit över deras revir och territorium och vi behöver lära om att dom är inte ett hot mot oss och vad gör det om rådjur mumsar upp godis i trädgårdarna,ingenting för det är deras sätt att hitta föda för vi har drivit ut dom från deras naturliga marker.

Vi behöver få mer kunskap och förståelse och på så vis kan vi lära oss att leva sida vid sida med varandra ❤️

Upp till toppen
Annons: