Annons:
Etikettshamanism
Läst 445 ggr
[NeferNefer]
5/14/17, 4:35 AM

Shamanens trumma

Shamanens trumma kallas ofta för shamanens häst, eftersom det är med hjälp av trumman som shamanen reser till de andra världarna. Vissa reser med skallror, andra med dans, och andra på andra sätt, men trumman är ett av de vanligaste sätten och det som funkar bäst för mig.

Många gör sin egen trumma. Det finns gott om sidor på nätet om detta, så är ni intresserade är det bara att söka. Är det förresten någon här som har gjort sin egen trumma? 

Min trumma är det inte jag som har gjort, men jag har köpt den av shamanen som gjorde den. Han gjorde vissa ceremonier för trumman och mig innan jag fick den, och jag kan inte berätta vad det var men det kändes helt rätt. Jag valde trumman, och den valde mig. 

Om ni inte kan eller vill göra en egen trumma och inte kan hitta shamaner som gör trummor vet jag att många shamaner köper en viss sorts trumma som heter bodhran. Den är uppbyggd som en shamantrumma och ska funka alldeles utmärkt. Sådana trummor ska gå att köpa i Sverige. Ett litet tips för er som är sugna på att börja trumma själva 👍(Sök på nätet om ni vill veta mer)

Förvisso går det att lyssna på inspelat trumljud, men inspelningarna kan inte fånga övertonerna från trumman. För mig funkar det inte så bra med inspelningar. Men å andra sidan, är det en längre resa som kräver mer av shamanen, och hen inte har någon shamanvän till hands som kan sköta trummandet, så är inspelningar bra att ta till.

Annons:
[NeferNefer]
6/16/17, 1:33 AM
#1

När jag ska göra något för någon annan, som trumma för att någon annan ska resa exempelvis, då brukar jag öppna cirkeln först. Men trummar jag för mig själv och det inte är en väldigt speciell resa jag ska göra så öppnar jag inte cirkeln. Kom jag att tänka på nu. Mina guider och hjälpare brukar alltid dyka upp på nolltid ändå. Det är mer psykologiskt för min del, ifall jag ska göra en lite mer speciell resa på egen hand, att öppna cirkeln.

Att öppna cirkeln när jag trummar för någon annan är däremot viktigt. Jag vill gärna bjuda in den personens guider och hjälpare på ett lite mer officiellt sätt. 

Brukar ni öppna cirkeln när ni trummar själva?

Upp till toppen
Annons: