Annons:
Etikettallmänt
Läst 511 ggr
Magi-cat
2017-05-13 15:50

Resa till Stonehenge

Frågan kom upp i tråden Angel Oak, och vi fortsätter här.

Jag var och tittade på Stonehenge för några år sedan och tyckte det var alldeles fantastiskt, magiskt. Upplevelsen är förstås personlig, men jag tänkte att några praktiska tips kan vara bra att ha. (Med reservation för att det kan ha ändrats.)

Om ni funderar på att åka dit, tänk på att man måste boka tid långt i förväg, kanske flera månader beroende på årstid! Det gör man på deras hemsida där det finns en kalender att boka i.

Det går nämligen inte att bara parkera bilen och kila fram till stenarna, de är omgärdade och bevakade, eftersom det varit skadegörelse. Man bokar alltså en tid och då har man en timme på sig att insupa atmosfären och förstås ta en massa bilder. Jag har för mig att det är ungefär 20 personer i taget i varje grupp som får komma in och stanna en timme.

Hela tiden är det vakter som kollar att man uppför sig.

Innan man kommer in är det något slags försäljningsställe vid parkeringen där man kan köpa souvenirer, men det var stängt när vi var där.

Även om man inte kommer in kan man förstås se stenarna på avstånd. Motorvägen går ju alldeles intill…(Det är väl ett underverk som bara kan inträffa i England, att de fick stå kvar så inte motorvägen "måste" gå fram just där de står…)

Det ordnas också bussresor dit, om man inte vill åka bil själv.

Hur det är vid vissa större evenemang vet jag inte, då verkar det vara mycket mer folk.

Passa också på att se Avebury Circle (en ännu större stencirkel) och Silbury Hill, när ni ändå är i Wiltshire. Underbara även de.

Och så Glastonbury Tor, om ni reser lite längre. Det finns hur mycket som helst att se i de där trakterna. 😍

Glöm inte att berätta sedan! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-05-13 15:53
#1

Åh, idel magiska platser 😍De står definitivt på min önskelista över resmål!

Magi-cat
2017-05-13 15:57
#2

Kan inte fatta att jag varit där…Det var verkligen helt underbart och magiskt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-05-13 16:09
#3

❤️Jag kan föreställa mig det. Så mycket historia, så starka krafter ❤️

[spirit well being]
2017-05-13 16:25
#4

Härligt att du delar med dig Magi-cat ❤️

Tänk vilka fantastiska platser det finns som inrymmer så mycket magi och minnen från svunna tider så man blir alldeles varm inombords ❤️

vinden är min mor
2017-05-14 06:49
#5

Tusen tack Magicat! De andra platserna står faktiskt också med i resplanerna. Men vilken jätte bra information om hur det går till. Jag har just funderat på om man får trängas med kanske hundra pers. 20 stycken låter betydligt bättre.😅 Hur uppfattade du energierna på de olika platserna?

☀️Mörker är bara brist på ljus

Magi-cat
2017-05-14 07:33
#6

Det är nog så personligt hur man upplever. Jag tyckte bara det var underbart alltihop. (Silbury Hill var konstigast…🤔 Men fint) Hela det där kalklandskapet är liksom  helt outstanding.

Andra i sällskapet var mer tagna av Avebury, medan jag tyckte att inget slår Stonehenge.

Det finns förresten många fler sevärdheter i trakten. Nära Silbury Hill finns också West Kennet Long Barrow, en enorm gravkammare att gå in i…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: