Annons:
Etikettmoder-jord
Läst 781 ggr
[NeferNefer]
5/18/17, 11:11 AM

Svenska vargstammen

Den svenska vargstammen är alldeles för liten, och lösningen är INTE som vissa försöker säga att skjuta av några fler vargar … Läs gärna i gårdagens tråd om vargarna i Yellowstone och hur viktiga de visade sig vara för naturens kretslopp och allt levande.

Här är Svenska rovdjursföreningens fakta om varg: https://www.rovdjur.se/om-rovdjur/vargfakta

Gå gärna med i Svenska rovdjursföreningen: https://www.rovdjur.se/stod-oss

Annons:
vinden är min mor
5/18/17, 12:31 PM
#1

Jag är också rovdjurs positiv trots att jag har djur.

Vi håller på att byta våra staket till rovdjurssäkra vilket känns toppen.

Svårare än så behöver det ju inte vara.

Jösses vilken söt lo kisse det var i länken😍

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
5/18/17, 2:55 PM
#2

Jättebra med de rovdjurssäkra stängslena!! 🌺👍Jag läste för ett par år sen att Rovdjursföreningen kan hjälpa till med såna, vet inte om de fortfarande gör det men det skadar ju inte att fråga.

Zeffe
5/19/17, 9:56 AM
#3

Hej ! 👋
Jättebra tråd och jag kan bara hålla med om allt som sägs. Tyvärr tror vi människor att vi kan bestämma vilka arter eller inte som ska finnas kvar. Det är både sorgligt och ledsamt att se hur fel det kan bli i den ekologiska balansen när vi ingriper. En sund och naturlig balans har alltid funnits fram tills för några hundra år sedan. Läser man lite ekologi och även grenar av den ex ekosofi så inser man snart att vi är på fel väg. Men med upplysning så kan det förhoppningsvis förändras. 
Själv är jag betydligt mer skraj för att stöta på en vildsvinsfamilj i skogen än ett rovdjur och vildsvinen har blivit ett allt större problem. Här i trakten där jag bor tar varg ofta vildsvin, så de gör stor nytta. VI rapporterar heller aldrig observationer av rovdjur till länsstyrelsen eller artportalen, då dessa uppgifter snart kommer i fel händer.
Idag har det blivit en så starkt polariserad och politisk debatt att det känns omöjligt att ens börja prata om det. Jag kan förstå många landsortsbor som har en rädsla som ofta späds på med alla rövarhistorier som går. Totalt sätt tror jag att de allra flesta har en positiv syn på rovdjur i allmänhet, även de flesta jägare inser att det är nödvändigt. Men det finns en falang som är väldigt högljudd och dessutom inte bryr sig ett skvatt om vad man får och inte får göra, utan leker vilda västern själva. De är inte många, men gör desto mer skada och dessutom har de nästlat sig in i lobbyverksamheten och även in i länsstyrelserna som handhar ärendena. Det har visat sig i år att folk anställda inom länsstyrelsens rovdjursgrupp aktivt har deltagit i tjuvjakt på de stora rovdjuren och i Värmland är de flesta vargreviren helt tömda och även många i Dalarna. Så trist för det har funnits revir med bra genetiskt material. 

Som Nefer nämner så brukar Rovdjursföreningen hjälpa till med att säkra upp stängsel och länsstyrelserna tror jag fortfarande delar ut bidrag till de som vill skaffa rovdjurssäkra stängsel vilket jag tycker är bra om man gör. För en varg sänder tamdjur ut samma signaler som ett skadat eller sjukt djur i naturen. Ibland kan de bli paralyserade av att det finns så många "sjuka djur" och går då bärsärk, vilket inte är vargens normala beteende. Samma sak med räv i hönshus, det blir överväldigande med "onaturliga" signaler.

Det viktiga ändå för att få en bättre syn på rovdjur är att vi börjar prata med varande i respektfull ton och försöker förstå båda sidors ståndpunkter, för det är inte alltid svart eller vitt. I vilket fall är det ett ämne som engagerar och ger starka emotionella reaktioner.

Nu fick jag skriva av mig lite 😉

vinden är min mor
5/19/17, 12:25 PM
#4

När du har rätt Zeffe, så har du verkligen rätt.👍😎

klok som en bok är du också min andliga vapendragare och vän.🤗

Så roligt att se dig här igen, hoppas det blir lite oftare.😉

Nog är det konstigt att så många är så rädda för vargen just, det var ju ändå det första djuret människan tog till som följeslagare och vän.

Och deras ättlingar blev ju också människans bästa vän.

Men har verkligen anställda i rovdjursgruppen ägnat sig åt jakt på dem ???

Så fruktansvärt med tanke på all information de har av vart rovdjuren finns!

☀️Mörker är bara brist på ljus

Zeffe
5/19/17, 2:00 PM
#5

Ibland lyckas jag få till det Vinden, även om det inte blir för ofta 😃

Tyvärr är det så, även om de själva inte har deltagit i själva jakten. Men de har överlämnat upplysningar som gjort det ganska enkelt att hitta djuren då många är utrustade med spårsändare. Det är förhoppningsvis historia idag och länsstyrelserna har ett viktigt uppdrag att se till våra naturvärden.
För intresserade kan jag rekommendera att läsa lite om ekosofi, för det passar verkligen in på denna grupp tycker jag. Jag tillbringade mycket tid på Grimsö viltforskningsstation på 70-talet 😮Jösses vad farbrorn börjar bli gammal. Där undervisades det i just ekosofi på den tiden.

Upp till toppen
Annons: