Annons:
Etiketteränglarväsen
Läst 1283 ggr
Dunkelhet
8/8/16, 12:24 AM

Fylgior

Jag vill lära mig mer om dessa skyddsväsen. 

Skulle uppskatta om någon kan berätta om dem eller kanske tipsa om en bok som har innehåll om fylgior.

Skriver en liten sammanfattning om det jag lärt mig hittills: 

Att alla människor har en följe-ande som kommer vid födseln, bestämmer ens "lefnadslopp" då man föds och följer en livet ut var man än vandrar.
De gestaltar sig vanligtvis som djur (eller kvinnor i senare tid) och vilken följe-ande man får speglas av personens natur.
Skepnaden för en hövding eller stolt krigares fylgia är troligen en björn eller en annan sorts ädelt djur medans ohederliga människors fylgior tar skepnad som vargar, rävar och ormar.
Uppenbarar sig fylgian när man är vaken så är det ett tecken att döden är nära för den personen. 

Vill gärna veta om jag missuppfattat något eller om det kan vara felaktigt också.

Annons:
Dunkelhet
8/8/16, 12:44 AM
#1

Hittade nyss en bok som heter Fädernas Gudasaga som det står en del om Fylgior i.

[NeferNefer]
8/8/16, 9:54 AM
#2

I Atrid Grimssons svartkonstbok av Jörgen I. Eriksson står det också om fylgjor. Där står det att fylgja och kraftdjur är samma sak, och fylgjan följer en person från födelsen till döden. Fylgjan är ett uttryck för en persons kraft: ju starkare kraft, desto mäktigare fylgja. Ökar du din kraft så kommer fylgjan att förändra form. Du kan också ha flera fylgjor om du är riktigt kraftfull.

Dunkelhet
8/9/16, 12:08 AM
#3

Tack så mycket. 

Det känns lite rörigt att fylgior senare beskrevs som kvinnliga väsen  som även skyddade ätter. Att de kallades diser när de uppenbarade sig i kvinnlig form och då var förknippade med ödet likt valkyrior.

Stötte också på något som var bekant, det hade jag hört förut på något sätt. Om ett djur äter moderkakan efter en nyfödd så tar fylgian form av det djuret.
Moderkaka betyder visst fylgjan på Isländska.

Kraftdjur och fylgior verkar vara lika varandra så det kanske ligger något i att de är samma sak.

Mandra
8/10/16, 8:47 AM
#4

#2 Jag skulle väl inte vara så tvärsäker på att Jörgen har rätt här (även om han oftast har det).
Jag tror inte att en fylgia och ett kraftdjur är samma sak. En fylgia är nog mer en persons "alter ego" och en "hamn" hon kan anta för att förflytta sig i Den andra världen med.
Skulle nog vilja påstå att en fylgia då snarare är en persons "frisjäl" - den dubblett av den ordinarie själen som shamaner anser att alla människor har (även jag) och som man använder när man reser.
Ett kraftdjur är ett fristående väsen - inte en del av en människa - även om varje människa har vad jag kallar för "huvudkraftdjur" = kraftdjur som följer en person hela livet och som speglar och står i samklang med hennes starkaste sidor/största talang.
Slå gärna på orden fylgja, alter ego och hamn (finns länk längst ner i ordet fylgja - på Goggle.

Dunkelhet
8/11/16, 12:15 AM
#5

Intressant! Jag tror heller inte att fylgia och kraftdjur är samma sak men likheterna verkar vara många. Vill tro att fylgia är något separat och att båda finns, känns bra på något sätt.

Liksom mycket saker är det omöjligt att säga vad som är rätt när det finns så lite information att gå på. Det är lite mer av en åsikt från person till person tycker jag, vad som är rätt för mig kanske inte någon annan känner är korrekt. 

I en sagoberättelse så kan fylgian lämna personen om denne är ond, gäller det kraftdjur med?

Sommarek
8/18/16, 11:08 AM
#6

#1 (Lite OT) Får jag fråga var i hela världen du hittade den boken? Jag har jagat den i åratal, men antingen precis missat den (!), eller så kostar den en bondgård…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Mandra
8/18/16, 11:25 AM
#7

#5 Bra fråga. Kraftdjur kan lämna av olika skäl, att man blivit försvagad, sjuk eller för att man inte behöver det mer. Har aldrig tänkt på om de lämnar om man är/blir ond. Men rent logiskt borde det vara så eftersom kraftdjuren är nyttiga/goda.

Dunkelhet
8/22/16, 5:30 AM
#8

#6 På en begagnad boksida. Hittade första och fjärde upplagan. Finns nytryckta versioner från 2014  från bokaffärer, då slipper man läsa 1800-tals skrift.

Kolla även bibliotek, finns listor online på vilka bibliotek i landet som har boken.

Upp till toppen
Annons: