Annons:
Etikettandligt
Läst 659 ggr
Loris M
2016-05-30 19:58

Tidigare liv

Hur ser ni på det? Tror ni att vi reinkarnerar? Varför tror ni det i så fall? 

För ett tag sedan (säkert för flera år sedan) hade vi jätteintressanta diskussioner om det här på sajten. Det blev faktiskt så att några blev riktigt osams och tråden blev väldigt lång. Det handlade om att några som ser sig som shamaner påstod att reinkarnation bara var trams. Men det fanns några andra shamaner som påstod att vi visst lever flera liv. 

Hur ser du på det och finns det något inom shamanismen som tyder på att det skulle vara på det ena eller på det andra sättet?

Annons:
Mandra
2016-05-31 12:12
#1

Jag har också varit med i sådana här diskussioner - den ena säger si och den andra säger så. Egentligen handlar det inte om reinkarnation existerar "inom shamanismen" eller inte. Det hela beror på språkförbistring helt enkelt. Man bryr sig aldrig om att definiera ordet "shamanism" och alla har sin egen def av ordet och tycker att den är rätt.
Egentligen finns inget som heter "shamanismen" där det skulle ingå några slags trosföreställningar eller någon världsbild överhuvudtaget.
Det är vetenskapen som myntat uttrycket "shaman och shamanism" och eftersom de gjort det anser jag att man bör hålla sig till deras egen def (vilken kan skifta något, men inte på några avgörande punkter) och den lyder ungefär så här:

Shamanism = teknik/tekniker för att uppnå shamanskt medvetande, ett fullt kontrollerbart, förändrat medvetandetillstånd som gör det möjligt att erfara den icke-ordinära verkligheten utanför våra tids- och rumsbegrepp och att där kontakta och kommunicera med olika former av andeväsen och att praktiserandet av dessa tekniker strävar efter att göras som en viktig och integrerad del av det omgivande samhällets funktioner, samt att de utövas för att skapa balans med allt levande i Kosmos.

Begreppet "shamanism" står bara för en rad tekniker som används i ett visst syfte. Inget annat!!! Det ingår ingenting annat! Dessa tekniker har varit likartade hos många folkslag, i många kulturer, världen över och det var för att poängtera denna likhet som ordet myntades.

Så, om man vill svara på din fråga utifrån detta - vilket är mest korrekt, tycker jag - så går det helt enkelt inte att ställa frågan på det sättet. Det finns inget svar på den!

Mandra
2016-05-31 12:18
#2

Det är mycket mer korrekt att tala om traditioner och folkslag som haft "shamanska inslag", d.v.s. haft en verksam shaman.
När detta är fallet så antar shamanen ofta den omgivande stammens, kulturens, traditionens tro och värderingar. Så egentligen är det dessa man diskuterar när man talar om ifall man "tror" på reinkarnation "inom shamanismen":

Det är alltså INTE något generellt för all "shamanism" utan den omgivande stammens trosföreställningar man diskuterar.

Och dessa skiftar från tradition till tradition, från kultur, till kultur och mellan olika folkslag. Så korrekt svar på frågan är:
Inom vissa traditioner som haft shamaner (shamanska inslag) tror man på reinkarnation, inom andra gör man det inte.

Själv anser att jag har tillräckligt med belägg för att säga att jag inte bara tror, utan faktiskt VET att reinkarnation är ett faktum. :)

[NeferNefer]
2016-05-31 14:36
#3

Jag har minnen från tidigare liv och vet också att det är ett faktum. 🙂

Nattvinge
2016-07-07 01:42
#4

För egen del tror jag absolut på reinkarnation. Genom åren så har jag på min andliga resa stött på andar, hjälpare, väsen, energier och kraftdjur som tillsammans bidragit till att jag numera har blivit av med alla tvivel. Jag är säker på att själen vandrar. Hur den inställningen passar in eller ej inom begreppet shamanism har jag inte funderat över. 🙂

Snabba tysta vingar mellan granarna. 

Upp till toppen
Annons: