Annons:
Etiketteränglarväsen
Läst 1082 ggr
Mandra
2016-02-01 00:15

Redovisning av Enkät om skadliga väsen

Redovisning av Enkät om skadliga väsen

Undersökningen gjordes mellan den 25 och 29 januari 2016. Tre olika forum på nätet deltog, varav två stycken med shamansk inriktning och ett med mer allmän andlig inriktning. Antal medlemmar på dessa forum var ungefär fifty-fifty mellan shamansk inriktning och den mer allmänna andliga inriktningen. Cirka 1000 medlemmar per inriktning.

35 personer har svarat på enkäten. Jag har underkänt svaren på en enkät, då den inte följde de definitioner som angivits och således inte är jämförbara med övriga svar.

34 personer har alltså svarat på en eller fler av frågorna i enkäten.

Fråga 1: Är du anhängare av någon speciell tro eller religion?

Alla svarade på denna fråga.

Ja 30%

Nej 70%

Av de som angett vilken lära/religion det rör sig, 9 stycken, tillhör 4 stycken det som kan sägas gå under benämningen ”jordreligion”, 2 stycken till annan etablerad religion/lära/tro (gudsorienterad) och 2 stycken till mer obestämbart ”troende”.
Alltså en viss övervikt för ”jordreligionerna”.

Fråga 2: Anser du att det existerar skadliga väsen? (Enligt de definitioner som angetts i enkäten).

30 stycken svarade på denna fråga. 4 stycken hoppade över den.

Ja 77%

Nej 10%

Osäker 10%

Vet inte 3%

Mandras kommentar: Det här är en betydligt högre % som svarat ja än vad det var för 10-15 år sedan – även bland människor som tillhör s.k. jordreligioner och en skyhögt mycket högre % för den andra gruppen. Kanske börjar det äntligen bli lite mer ”rumsrent” att tala om dessa saker. Glädjande.

Fråga 3: Har du någon gång stött på ett skadligt väsen?

29 stycken svarade, 5 stycken hoppade över frågan.

Ja 62%

Nej 10%

Vet inte 28%

8 personer hade valt att lämna en kommentar här. Några exempel:

” Blir ibland attackerad under mitt arbete som healer när jag ska avlägsna skadliga väsen ifrån klienten.”

” Blivit riven fler gången en vad jag kan räkna till (Demoner). Blivit knuffad. Fått Demon fäst till kroppen som sugit energi samt Demon som gått in i kroppen och skapat enorm smärta.”

” Reptilliknande långa knotiga fingrar långa naglar (klor), jag hade rispor på ryggen av naglarna dagen efter…strypförsök…”

” Jag fick hook i hjärtat , fick ont i ryggen…”

Fråga 4: Varför tror du att skadliga väsen ibland attackerar människor? Du kan kryssa i fler svarsalternativ på denna fråga!

26 personer har svarat.

För att den människan själv har gjort något ont

0,00%

0

För att den människan begått någon synd

0,00%

0

För att den människan är rädd

26,92%

7

Jag vet inte

19,23%

5

Jag tror att skadliga väsen attackerar människor därför att de vill och kan det - inte p.g.a. något den människan gjort

80,77%

21

För att de är onda

11,54%

3

För att de måste för att överleva

42,31%

11

Totalt antal svarande: 26

Här fanns möjlighet att kryssa för fler alternativ, vilket många valt att göra.

6 personer har kommenterat denna fråga. Några exempel:

”Dom angriper människor av fler anledningar. Antingen är man en nyckelperson och dom sytematiskt attackerar en pga att man utgör en negativ framtid för dom. Dels lever dom på ens energi. Högre rangade väsen inom demoniska biten går mest på nyckelpersoner medans lägre rangade är energitjuvar och kan drabba vem som helst med lite otur.”

” De attacker jag har fått har haft ett syfte…. De har försökt neutralisera mig… Dvs… Jag kan inte göra de grejer jag är här för att göra om jag är död…. Men jag har hjälp både av mitt högre jag och hjälpare som har avstyra försöken…”

” Det är som med parasiter. Utan värd dör de.”

” Jag tror också att eftersom vi inte vet om deras existens och de gör allt för att dölja den så blir vi lätta offer.”

Mandras kommentar: Det gläder mig att ingen kryssat för svarsalternativ 1 och 2. J

Ett par personer nämner att de ofta ger sig på ”andligt starka och utvecklade” personer. Det stämmer helt med min egen erfarenhet. Dom gör detta för att förhindra dessa personer från att motarbeta dom.
Många skadliga väsen opererar gärna i det tysta, de VILL INTE synas eller märkas. De trivs utmärkt med att det finns så låg kunskap om dem idag.

Fråga 5: Tror du att du kan avgöra om ett skadligt väsen är skadligt på hur det ser ut eller på hur det får dig att känna dig?

26 personer har svarat.

Ja, på hur det ser ut

3,85%

1

Ja, på hur det får mig att känna mig

23,08%

6

Ja, både på hur det ser ut och på hur det får mig att känna mig

23,08%

6

Nej, inte på hur det ser ut

3,85%

1

Nej inte på hur det får mig att känna mig

0,00%

0

Nej, inte på något av detta

11,54%

3

Vet inte

19,23%

5

Osäker

15,38%

4

Totalt

26

8 kommentarer, exempel:

”Skadliga väsen kan förklä sig och även uppträda som t ex änglar. Nyttiga väsen kan både vara fula och skrämmande, så detta är inget säkert sätt att avgöra detta på.”

” Har fått en riktigt olustig känsla i kroppen. Ett vagt illamående och det har kommit konstig lukt.”

” Även hur det agerar….”

” Initialt behöver jag nog inte känna att det är ett skadligt väsen. Men det lär ju visa sig med tiden.”

Mandras kommentar: Någon har nämnt lukten. Det är nog ett tecken som kanske är mer säkert att gå på. Jag har själv aldrig upplevt det (men det här beror lite på vilka ”själsliga sinnen” man använder mest, det skiftar från person till person).
De flesta har svarat att de anser att det går att urskilja dem på hur de ser ut (och agerar) och på hur de får en att känna sig eller både ock.
Tyvärr är det här väldigt osäkra metoder. Det vi känner och upplever vid mötet av ett annat väsen är oftast helt präglat av våra värderingar och våra känslor. Känslor och värderingar är inga neutrala värdemätare – tvärtom.
Sanningen är den att ett skadligt väsen kan se ut som något helt harmlöst – ja t.o.m. klä ut sig till din ordinarie guide (så det gäller att se upp). Och nyttiga (goda) väsen kan vara ganska fula och skrämmande. Så det här är en mycket osäker metod att urskilja dem på.

Fråga 6: Känner du till att de flesta skadliga väsen föredrar att att agera i tysthet och utan att synas!

26 personer har svarat.

Ja

59,26%

16

Nej

7,41%

2

Osäker

11,11%

3

Vet inte

11,11%

3

Tror jag inte ett dugg på

3,70%
1

Kommentar: Bara en lägre typer av skadliga väsen som syns och hörs - typ sådana som man ser på film. Övriga "jobbar" i tysthet och märks inte alls.

Mandras kommentar: Så bra att många tycks känna till detta. J

Har du ytterligare kommentarer om skadliga väsen - skriv i det här:

Tycker att det är tråkigt att så många människor förnekar skadliga väsendens existens. Det gör det mycket lättare för dem att agera (ingen förstår att de måste skydda sig).”

” Har levt med demoner sedan barnsben och är idag intresserad av demonologi pga min långa erfarenhet. Demoniska väsen är långt farligare en vad många kan tro. Ett snabbt exempel: En psykist störd person som går bort och blir kvar i gråszonen (Astralvärlden) är som han kvar som människa. Han får lite andra möjligheter på att ta sej fram i mellan dimensionerna bara. Högre medvetande och ett högre jag får dom inte förräns dom nått ljuset. Demonerna där i mot har ett högre jag och medvetande och kan utan minsta problem lura oss människor. Kan styra oss mer en vad folk tror. Finns mediums som jobbat som medium i 40 år som aldrig skulle ha en chans å upptäcka en demon T.ex”

” Många skadliga väsen agerar på order av andra skadliga väsen….”

Mandras kommentar: Instämmer helt i den sista kommentaren. J

Tusen tack till er som medverkat!
Jag är glad att medvetenheten om skadliga väsen tycks öka, trots allt. Mycket glädjande. Man kan inte fixa ett problem förrän man medger att det finns! J

Annons:
[NeferNefer]
2016-02-01 09:29
#1

Tack för genomgången av svaren, det var mycket intressant läsning! 👍

[Lummer]
2016-02-01 12:48
#2

Bra enkät. Tycker det är synd att så många förnekar att det existerar. Undrar hur svaren på detta sett ut bland "normalt" folk😉

Delvoriah
2016-02-01 17:39
#3

Som någon nämner i enkäten, så är det också tråkigt att se hur få som arbetar med skydd och inte anser att de behöver något.

http://brisingasmycket.se

[Lummer]
2016-02-01 17:58
#4

Tycker det händer allt som ofta att folk som jobbar med energier deklarerar att det inte finns onda andar eller onda/skadliga energier och det gör mig lätt kallsvett

[chanina]
2016-02-01 18:12
#5

Nu blir jag väldigt förvånad  hur ni kan gå på det här ???

Jag deltog inte i undersökningen men den talade till mig i en form om onyttiga väsen  av användaren själv som projicerar sina onda väsen på oss andra.

Jag förväntar mig ett svar av Mandra den mörka demon som ni borde passa er för.

[Lummer]
2016-02-01 18:25
#6

Nu förstår jag inte hur du menar chanina. Kan du förklara?

Annons:
Mandra
2016-02-01 18:56
#7

Jadu chanina. Jag vet vem du är trots att du byter namn lika ofta som kvinnor byter trosor. Tröttnar du aldrig på att hacka på mig?

NiklasTyreso
2016-02-02 20:08
#8

Vättar och tomtar kan vara ganska vresiga och sura om man inte håller sig väl med dem. Skogsrået blir ilsket om man skadar skogen.

[Lummer]
2016-02-02 21:07
#9

Ja fy. Människan är dock aningen komplicerad….

Mandra
2016-02-04 15:48
#10

Hur tror ni att man bäst ska kunna gå tillväga för att öka medvetenheten om att skadliga väsen finns? Bl.a. skulle det ju vara till stor hjälp för "drabbade" som i daxläget har stora problem med att få någon hjälp. Det är det största problemet tycker jag.

[Lummer]
2016-02-04 17:20
#11

Ja hur är frågan… Läste här någonstans att vi skulle vara försiktiga med vad vi skriver så vi inte skrämmer yngre läsare. Men detta går ju inte att linda in i rosa tyll. Tyvär så tycker ju många att detta är väldigt spännande… visst. Lika spännande som en gallsten typ

Mandra
2016-02-04 18:30
#12

Jag tror kanske att många yngre tycker att det är spännande för att de inte fått lära sig att det kan vara farligt. De tror att det är en lustig lek bara.

[NeferNefer]
2016-02-04 18:33
#13

Lummer: regeln om att inte tala om onda andar och liknande har vi på Övernaturligt.

Annons:
[Lummer]
2016-02-04 19:33
#14

Ok. Var tur det inte var där jag skrev nyss då😉 Tror det var på oförklarade fenomen..

[NeferNefer]
2016-02-04 19:38
#15

Det är för att det är väldigt många unga som hittar till Övernaturligt, och vi vill inte skrämma upp dem i onödan. 👍Det är lätt hänt att tro sig se demoner överallt när man är ung och lite rädd för "det okända".

[Lummer]
2016-02-04 19:50
#16

Nej det är sant. Men att tro att det inte är faligt alls kan ju också vara farlig och dessutom bjuda på obehagliga överraskningar. Det mesta är ju inte så farligt om man vet vad man gör…men även om man har körkort kan man hamna i diket…. Svår avvägning där Det här är ett typ exempel på varför jag inte ska hålla kurser. .är så väldigt opedagogisk

[NeferNefer]
2016-02-04 20:20
#17

Vi varnar alltid när kidsen frågar om anden i glaset och sånt där.

[Lummer]
2016-02-04 20:32
#18

Jag tror man kanske kan försöka få ungarna att förstå vikten av beskydd utan att berätta det grövsta..en andlig kondom liksom . Men hur gör man det utan att skrämma skiten ur dom?

[NeferNefer]
2016-02-04 20:37
#19

Exakt. Det är en alldeles för svår balansgång, och sen finns det ju enstaka exemplar som verkligen letar efter demoner eller vill bli vad som är populärt på tv för tillfället (vampyr, varulv, etc) … 😕

[Lummer]
2016-02-04 20:44
#20

Jo tack och inte bara barn tyvär..

Annons:
[NeferNefer]
2016-02-04 20:54
#21

Ja, jösses … 😕

[Lummer]
2016-02-04 21:13
#22

Nä finns det någon genväg eller fluffig bommuls termenologi när man ska berätta för folk att den fule i sagan om jesus verkligen existerar i olika former…. särskilt när det gäller inte bara barn….Jag vet inte . . Kanske är det tom svårare med vuxna.. Nä nu snurrar det runt ordentligt…En stor mugg te på detta tror jag bestämt

[chanina2]
2016-02-05 18:45
#23

Manna vi har aldrig mötts förut  så vad du grundar din inställning på att vi setts kan jag inte förstå ???

Mandra
2016-02-05 18:51
#24

chanina2 Har du bytt namn nu igen? :)

Loris M
2016-02-05 20:38
#25

#23 För mig är det i alla fall tydligt att hennes inställning grundas (bl.a.) på det du skrivit om henne i  #5. 😉

Upp till toppen
Annons: