Annons:
Etikettallmänt
Läst 699 ggr
zeretki
2016-01-28 14:34

Vad anser ni om "tvillingflammor"/själsfränder?

Jag läser en del om detta med "tvillingsjälar" och "själsfränder". Undrar lite vad ni tycker och tänker om det?
Hur vet man om en person är det? Varifrån kommer konceptet från början? Existerar det i gamla kulturer och religioner, eller är det ett modernt koncept?

Annons:
[NeferNefer]
2016-01-28 14:41
#1

Själsfränder sätter jag i samband med själsgrupper, som reinkarneras och utvecklas tillsammans och som hör ihop från tidernas begynnelse. Det är min syn på saken. 🙂

zeretki
2016-01-28 15:01
#2

#1 Är det någon skillnad på själsfränder och tvillingflammor? Vad är en själsgrupp?

[NeferNefer]
2016-01-28 15:07
#3

Tvillingflammor vet jag inget om.

Själsgrupper är grupper av själar som hör ihop, som jag skrev i #1.

zeretki
2016-01-28 15:25
#4

#3 Läste på den här sidan: http://twinflamesecret.com/

Jag är helt nybörjare på allt detta, så jag vill veta allt. :)  Jag förstod vad du skrev, men förstår inte vad en själsgrupp är. Kan du förklara mer? Var har du lärt dig om detta?

[NeferNefer]
2016-01-28 16:37
#5

Okej, tack för länken. Tvillingflammor är inget som har intresserat mig än, för mig känns det som något som någon har hittat på och så har det blivit poppis att prata om såna, men det är möjligt att det kommer att intressera mig längre fram och då kollar jag in din länk 👍

Vad gäller själsgrupper föreslår jag att du mediterar på begreppet, gör en trumresa eller frågar din guide. Jag kan nämligen inte förklara bättre än vad jag redan har gjort.

Jag hoppas också att fler svarar på dina frågor och delar med sig av sina egna tankar och erfarenheter 🙂

zeretki
2016-01-28 18:05
#6

#5 Det som här kallas för "twin flames" är det som jag har trott att "soul mates" är.
Fast helt ärligt så har jag aldrig riktigt trott att det existerar… Men ja, så är det med många saker, och 2015 har verkligen skakat om mig - så det är bara att acceptera "min verklighet", även om jag ibland tror att jag är helt galen. 🤪

Jag är rätt mycket nybörjare på trumresor och meditation, så jag vet inte hur effektivt det kommer att vara. Men ja, jag borde försöka ändå.

Tack för dina svar. :)

Annons:
[NeferNefer]
2016-01-28 18:09
#7

Så tvillingflammor är alltså bara ett modeord för själsfränder? 🙂

Övning ger färdighet, vet du! Nya världar öppnas för en, det är så spännande! 👍

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2016-01-28 18:28
#9

Zeretki,

Det är skillnad på själsfränder och tvillingflammor. De fösta kan vi ha många och de senare bara en enda, som dessutom sällan inkarnerar samtidigt som vi. Själsfränder är andra som tillhör vår själsgrupp (ex. 8-10 personer) som inkarnerar samtidigt som vi. Innan vi inkarnerar planerar vi våra liv tillsammans med våra själsfränder och bestämmer det vi ska uppleva samt vilka relationer vi ska ha till varandra. I ett liv kan ex. någon av mina själsfränder vara min vän i nästa liv bror eller partner. Beroende på vad jag behöver för erfarenheter.

Tvillingflammor har jag lite svårare för. Jag upplever det som något som blivit populärt och som ofta romantiseras. Det handlar alltid om en man-kvinna kärleksrelation. Det är lite det som stör mig och som gör att jag har svårt att ta till mig det eller ta det på allvar. Många gånger handlar det helt enkelt om vanlig förälskelse. Det finns förresten en sajt som heter just Tvillingflammor så där kan du läsa om det. Själv är jag som sagt lite skeptisk, men jag är öppen för att jag kan ändra mig längre fram.

En del blandar ihop tvillingflammor (twin flames)och själsfränder (soul mates) men de flesta som jag läst definierar dessa så som jag beskrivit.

[NeferNefer]
2016-01-28 20:10
#10

Tack, Loris, för den uttömmande förklaringen 👍🌺

NiklasTyreso
2016-01-28 20:37
#11

Min första association till tvillingsjälar är Stephen Kings Talismanen från 1984.

Mandra
2016-01-29 03:46
#12

Jag tror inte vi har någon tvillingsjäl. :)

zeretki
2016-01-29 12:18
#13

#7 #9 Ja, det stämmer ungeför med det som jag tänker också. Jag vet inte varför "själsfränder" inte dög, men nu verkar det finnas 2 olika ord, och alla har olika definitioner.

Väldigt intressant för mig som verkligen aldrig trott på detta förut. Jag är fortfarande väldigt skeptisk till konceptet, så vi får se var jag landar till slut. :)

Annons:
zeretki
2016-01-29 12:18
#14

#12 Tror du på konceptet med själsfränder? Eller att man möter människor i sitt liv som man haft relationer med i tidigare liv?

[NeferNefer]
2016-01-29 16:52
#15

Nära Radios senaste avsnitt behandlar just själsfränder: http://tidningennara.se/Play/Nara-Radio/

zeretki
2016-01-29 18:39
#16

#9 Nu när jag läser lite mer, så verkar det inte alls handla om att det SKA vara en romantisk relation, utan snarare en person som man möter i sitt liv som skakar om en del.

Och att det är en person som man har någon slags själslig/telepatisk koppling tll. Det står på vissa ställen att det inte alls måste betyda att man ska ha en relation till hen, och att om man har det så blir den sällan harmonisk och lugn.

Sen verkar det som du säger, finnas många som skapar en romantiserad bild av detta och gärna vill tro att en vanlig förälskelse är "speciell".

Loris M
2016-01-29 19:04
#17

#16 

Har du läst på sajten Tvillingflammor? Där är det tydligt att det handlar om en kärleksrelation. Men många menar att tvillingsjälar så gott som aldrig inkarnerar samtidigt. Just för att det kan bli väldigt jobbigt då man är otroligt lika och kan känna varandras känslor. Det är det här som det blir lite olyckligt tycker jag. Många som lever i dåliga och ibland även destruktiva förhållanden men som äskar personen, hittar tröst i att personen i fråga kanske är hens tvillingsjäl och därför stannar kvar i förhållandet. Det är väldigt fel och olyckligt. Men som sagt, jag är skeptisk till hela konceptet med tvillingsjälar. 

Ja, det här med att "skaka om", det gör ju våra själsfränder också. Alla våra relationer med våra själsfränder är inte enbart positiva. Ibland är de jättejobbiga och svåra. Det beror på våra tidigare liv som vi levt tillsammans och om det finns något som behöver lösas. Eller helt enkelt att vi eller/och de behöver dessa prövningar.

zeretki
2016-01-29 19:37
#18

#17 Ja jag läste där. ;)
Alla får tro vad dom vill men jag är alltid väldigt skeptisk och cynisk när det gäller det mesta. Kanske därför som detta har skakat om mig så mycket…

Det enda som är oerhört uppenbart för mig, är att våra liv har formats väldigt lika. Vi har samma mönster och problem, på gott och ont. Vi kompletterar också varandra. Vi förstår varandra både på ett känslomässigt/mentalt plan, och också har den här själsliga/telepatiska kopplingen.

Jag har stor erfarenhet av psykologi, har både läst mycket och arbetat med mig själv i terapi genom nästan hela livet. Den biten har jag helt klar för mig. Den andliga biten däremot… Den har jag alltid förtryckt hos mig. Samma med den känslomässiga delen hos mig.

Om det är meningen att vi ska ha en relation så har vi mycket att jobba på. Det är långtifrån säkert att det skulle fungera, av många anledningar. Den största anledningen är att jag inte är redo för en relation med honom just nu, och jag är övertygad om att han inte är det heller. :)

Jag är mest intresserad av just vad som har hänt mellan oss när det gäller det själsliga planet, och att vi har den här kopplingen. Jag har verkligen aldrig trott att det var möjligt.

Loris M
2016-01-29 19:58
#19

#18 

Det kanske är så att ni inte är rätt för varandra just nu och då kan det vara bra att släppa taget och klippa band (tankemässigt) tillfälligt. Jag tror att när vi är inne i något och grubblar så intensivt, så är vi ofta förvirrade och oförmögna att fatta bra och vettiga beslut. Om vi kämpar för mycket kan det blir fel. Jag har lärt mig med åren att släppa taget när det uppstår hinder och lita på att universum ordnar det i alla fall. Är jag i en situation som är jobbig eller där jag inte vet hur jag ska göra så brukar jag be mina änglar (jag intalar mig att de alltid finns runt mig) om hjälp. Jag ber dem att lösa situation och hjälpa mig att välja det som är bäst för mig och alla inblandade och det som är i enlighet med min livsplan. 

Det har fungerat bra tycker jag. När jag släpper taget, brukar lösningen dyka upp och kännas nästan självklar. Hoppas att det inte blev för flummigt.

NiklasTyreso
2016-01-29 21:02
#20

Eftersom jag inte dejtar och inte vill träffa någon att leva med är uppenbart att jag inte tror på tvillingsjälar i romantisk bemärkelse, meeen… Min mormor och jag stod varandra närmast. Mormor dog 02.25 på natten för ett antal år sedan. Ett år senare, 366 dygn senare, klockan 02.25 på natten föddes mitt barn, som nu är den som står mig närmast. Mormors ande återföddes nog i mitt barn. Jag gjorde en regression en gång under hypnos och i den tid jag då hamnade var jag kvinna (jag är inte helt bekväm med det) och då stod jag nära min mor (till skillnad från detta liv) men jag kände igen min mors personlighet som samma som min mormors ande jag kände i detta liv dvs mormor var min mamma i ett tidigare liv. Jag och mormor återföds nog tillsammans i samma familj i varje liv. Tvillingsjälar, nej men en koppling finns nog mellan våra andar.

Annons:
Loris M
2016-01-29 21:45
#21

#20 Intressant! Ni verkar tillhöra samma själsgrupp, du och din mormor. Jag tror absolut på tidigare liv och själsgrupper och själsfränder. Har hört många berättelser från trovärdiga personer (några av de vänner) som berättat om olika märkliga händelser och konstiga omständigheter som både de och jag kopplar till reinkarnation.

[NeferNefer]
2016-01-30 04:44
#22

#20: Underbart! Det är samma i min familj, vi är några stycken som tillhör samma själsgrupp och reinkarneras tillsammans. 🙂

Upp till toppen
Annons: