Annons:
Etikettövrigt
Läst 351 ggr
Loris M
2016-01-23 09:02

Paganism och hedendom

Har funderat på det här med paganism och hedendom. Är det samma sak eller finns det definitionsmässiga skillnader? Paganism uppfattar jag mera som ett engelskt ord för hedendom. För mig är det alltså synonymer. Men jag har stött på diverse sidor där man diskuterat just detta och menat att det är skillnad. Vad tänker ni om det?

Sen undrar jag vad ni tänker om hedendom. Vilka religioner/tron/livsåskådningar ingår i den? Sen finns det även nyhedendom?! Jag har förstått att även det är omdiskuterat. Men för min del är hedendom de gamla forna tron som shamanism, druidism, wicca, forn tro (sedare). Finns det något mer? 

Vad har ni för uppfattning om detta?

Annons:
Delvoriah
2016-01-23 23:47
#1

Pagan, hedning och heathen beskriver ju samma sak från början, men ett ord utvecklas och det finns säkert de som vill försöka bena upp det ytterligare.

Nyhedendom är ju en modern tolkning av t ex shamanism eller forn sed, då de flesta av oss inte kan återskapa den gamla seden med de få källor vi har eller exakt återskapa en gammal kulturs shamanska utövanden. Vi lever inte samma liv och har inte samma förutsättningar. Få av oss har dessutom tillgång till den kunskap som finns kvar i vissa obrutna shamanska traditioner.

http://brisingasmycket.se

tarantass
2016-01-27 03:58
#2

Från början, såvitt jag vet, var båda orden negativa (i begreppsmässig mening, men också för all del negativt värdeladdade) benämningar på samma sak: dem som inte var judar eller trodde på Vite Krist utan fortsatte att i sin förstockelse tro på vad respektive grupp icke-judar hade trott på tidigare.

I senare mer hednavänliga tider har mycket av den obligatoriskt negativa värderingen tvättats bort.

På allra senaste tid har olika grupper "återerövrat" termerna, men jag har fått intrycket att de inte är helt eniga om vare sig vad de betyder eller om de är homonyma (likbetydande) eller betyder litet olika saker. Det där kan jag inte i detalj (skulle vara roligt att lära sig mer), men jag har ändå svårt att se att någon grupp skulle ha mer rätt eller fel än någon annan. Man kan ju inte gärna ha ensamrätt på termer som redan är väl etablerade i språkbruk och litteratur och som fortfarande kan behövas i sina gamla betydelser.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: