Annons:
Etikettallmänt
Läst 1147 ggr
Magi-cat
2016-01-14 08:59

Boktips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här tråden kan vi föreslå böcker som kan tänkas intressera sajtens läsare.

_(bild från www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-01-14 09:01
#1

Jag tyckte om "Örnen och kondoren" av Jonette Crowley.

"En forntida profetia, som delas av ursprungsfolken i både Nord- och Sydamerika, säger att när den nordamerikanska örnen och den sydamerikanska kondoren förenas, kommer fredens ande att vakna på jorden. Efter tusentals år av väntan menar många urinvånare att tiden för denna förening nu är kommen. 

Vad betyder profetian om örnen och kondoren? Är den bara en myt? Kan en sådan uråldrig legend verkligen ha något att göra med oss moderna västerlänningar? Och om tiden nu är kommen, hur vet vi det?"

http://www.bokus.com/bok/9789153434924/ornen-och-kondoren-den-sanna-berattelsen-om-en-ovantad-andlig-resa/

Den verkar vara slut från förlag, men finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Delvoriah
2016-01-14 14:40
#2

Jag vill rekommendera Shamanens väg/The way of the shaman av Michael Harner om man är intresserad av shamanism. Michael Harner är den amerikan som genom sin bok gjorde shamanism populärt i västvärlden på 80-talet, och hans bok håller än. Boken handlar om tekniker utifrån en så kallad core shamanism - det vill säga shamanism utan kulturella präglingar.

http://brisingasmycket.se

Mandra
2016-01-25 07:43
#3

Tycker absolut att alla som är intresserade av modern shamanism bör läsa Shamanens Väg av Michael Harner. Inriktning: kärnshamanism.

Det är ont om böcker om shamanism på svenska, men den här är bra för nybörjare: 
SEJD, Eriksson, Ericsson, Gejel, Hedlund
Den här boken är slut sedan länge, men har ersatts av SEJD 4.0, Jörgen I. Eriksson
Om den är exakt likadan som föregångaren vet jag inte riktigt. Inriktning: Nordisk shamanism/Nordisk sed

http://www.bokus.com/bok/9789197505499/sejd-40-en-introduktion-till-shamanismen/

De flesta böcker om shamanism täcker dock bara nybörjarstadiet (och lite till möjligen), gäller båda ovanstående. Söker man en som tar en lite längre, så rekommenderar jag denna: Shamanic Experience, Kenneth Meadows

Har kommit ut i massor med utgåvor och det här är den senaste tror jag. Om det är exakt samma innehåll som den jag har (från 1991) vet jag inte, men på ett ungefär tror jag. I den här ingår också en trumcd som är bra.

http://www.amazon.com/Shamanic-Experience-Practical-Psychic-Powers/dp/159143002X

Jag har haft mitt ex sen -92 och har stor användning av den än idag. Inriktning: kärnshamanism med inslag av både indiansk  och österländsk visdom. Meadows har skrivit fler böcker och skriver mkt om medicinhjulet. Man bör dock observera att det han skriver om medicinhjulet INTE är tillämpbart i Norden (skrivet ur de amerikanska ursprungsbefolkningarna synvinkel). Hur man ställer upp ett medicinhjul skiftar över klotet. I Norden är det nordiskt medicinhjul som gäller (finns i nordisk sed t ex).

Magi-cat
2016-03-24 12:03
#4

Tack för era boktips! Finns det fler? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-12 14:19
#5

Om man tycker om gamla mönster och kanske stickning, kan jag rekommendera en riktigt fin bok som heter: "Vikingastickat och forntidens ornamentik" av Elsebeth Lavold med bilder av Anders Rydell.

Så läckert!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2016-09-28 09:00
#6

En bok som jag tycker är väldigt trevlig. :)

By Oaki, Ash & Thorn
Modern Celtic Shamanism
D.J. Conway
Llewellyn Publications 1995
ISBN 1-56718-166-X

Innehåller en del historik.
Ett frågetest där du kan testa om du passar att syssla med shamanism.
Mängder av praktiska övningar (t ex hur man reser i de olika världarna). I keltisk tradition kallas de shamanska/andliga världarna för The Otherworld.
En del om ogham bokstäver - mm mm.

Går jättebra att använda som nybörjarbok i shamanism och är man intresserad av det keltiska är den extra bra att använda till det. :)
Det enda jag har emot den är att hon blandar ihop shamanskt resande med meditation. :)

Annons:
Magi-cat
2017-03-29 07:59
#7

Maresi - krönikor från Röda Klostret av den finlandssvenska författarinnan Maria Turtschaninoff.

En stark ungdomsfantasy (som kan läsas även av vuxna), mycket kvinnlig och bitvis ganska hemsk.

På ön där Röda klostret finns får inga män stiga i land. Där finns bara kvinnor i alla åldrar. Ibland kommer en ny novis från fastlandet där rykten om Röda Klostret berättas i hemlighet i kvinnlig tradition.

I klostrets bibliotek skyddas böcker med uråldrig kunskap som förs vidare till noviserna.

I Klostret finns också kunskapen om hemliga riter, kraftsymboler och ritualer som både kan stilla havet och få det att blåsa upp till en tillintetgörande storm. Kunskaper som visade sig komma till användning…

På ön finns också urbilder för Gudinnan, som Jungfrun, Modern och Haggan…Noviserna kan, när tiden är mogen, dras till någon av dessa för att  tjäna hennes hus.

http://www.bokus.com/bok/9789150220797/maresi-kronikor-fran-roda-klostret/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

synesthesia
2017-03-31 14:34
#8

Tipsar om "Shamanens Cirkel" som (om jag förstått det rätt) är självbiografisk. Det är en kvinnas berättelse om hur hon råkar komma i kontakt med sibirisk shamanism, mysig och inspirerande. Minns dock inte alls vad författaren heter, men Google kan alltid hjälpa den intresserade. :)

[NeferNefer]
2017-03-31 15:02
#9

#8: Olga Kharitidi. Jag älskar den boken! Hon har skrivit en fortsättning på den också, Drömmästaren, som jag också vill rekommendera 👍

Tarotstollan
2017-03-31 22:49
#10

Många bra tips här, det tackar jag för! Skall se om de finns att låna på bibban.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: