Allmänt

Hjälp och råd om depression, utbrändhet m.m.

2015-09-17 13:11 #0 av: zeretki

Hejsan! Jag skrev detta på Häxor i Fokus också, men tänkte att det kanske inte är samma människor som finns här, och jag vill gärna ha fler råd, då detta är viktigt för mig.

Jag har haft problem med depression, ångest, stress, utbrändhet osv sen jag var liten. Finns olika anledningar till detta. En del vet jag om, men det finns massor som jag är omedveten om. Har nyligen fått en ADHD-diagnos, och har drag av autism/Asperger.

Har kämpat så länge med/mot allt men  det är för många problem och så mycket obalans, både fysiskt och psykiskt. Jag ser inte hur jag ska kunna få ett liv som funkar. Jag vet inte heller VAR jag ska börja, eller vad som är grundproblemet.

Jag har kontakt med vården och har t.ex. terapi som är jättebra, men den löser inte alla problem. Äter medicin för ADHD men vet inte om det är rätt sak att göra, och om den gör vissa andra problem värre.  Jag litar inte på vården helt och hållet, för jag anser att de har en begränsad syn på psykisk ohälsa och på medicin.
Jag tror t.ex. att jag tar in för mycket av andras känslor och energier, och inte alltid känner min egen ångest utan andras.

Anmäl
2015-09-17 13:23 #1 av: tlover

(Snubblade in via nya inlägg brukar varken vara här el inne på häxor).

Mitt tips är att börja meditera, öva på medveten närvaro, vara ute i naturen, att vara nära djur, att röra på dig, vara runt vänner (om du orkar det, tänker på AS dragen) och göra saker som du vill och tycker om.

Du skulle också kunna ta ett papper och på ena sidan skriva "Ger energi" och på andra "tar energi" för att få mer översyn

Tex om jag ska göra en kort för mig som ett exempel

Ger energi

Min dotter (då hon inte skriker)
Min man
Te
Att amma
Meditation
Promenader
Djuren etc

Tar energi

Att åka bil
Bokföring
Att ringa telefonsamtal
Negativa diskussioner
När min dotter skriker etc

På så sätt kan jag försöka minska ner på det som tar energi tex mejla där det går istället för att ringa eller öva mig för att bli bättre så att det går över snabbare tex bokföringen el att vara mer lyhörd på dottern så att det blir mindre skrik.

Det finns även vissa örter som kan hjälpa tex johannesört men då ska du kontakta din läkare om du håller på med örter då vissa örter (tex ofta johannesört) kan påverka medicin.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2015-09-17 14:18 #2 av: zeretki

#1 Tack, bra och konkreta råd - detta har jag diskuterat med arbetsterapeut. :)

Ett av de största problemen jag har är koncentration och exekution dvs att sätta igång att göra saker, som t.ex. att städa och allt möjligt. Rutiner är också ett stort problem för mig.

Anmäl
2015-09-17 14:26 #3 av: tlover

#2 Då ska du verkligen satsa på meditation om jag minns rätt av vad min man sagt (som läser allt om meditation han kommer över, meditationen räddade hans liv utan att överdriva) så får man bättre kognitiva egenskaper, koncentration osv.

När det gäller hjälpen du får, var inte rädd att testa annat ön vad habiliteringen kommer med, jag tex är jättedålig på just scheman men listor funkar bättre men från hab får man i princip bara scheman.

Tänk också på att vissa insatser från hab, lss, kommun etc tar mer energi än den ger. Även om det funkar för andra så behöver det inte betyda att det funkar för dig.

Flylady kan hjälpa med att få rutiner till städning (med viss anpassning till tex svensk kultur).

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2015-09-17 15:15 #4 av: Zeffe

Håller helt med tlover. Meditation är något som är väldigt bra för att öka koncentrationen och de kognitiva egenskaperna.  Börja med kort avslappningar rent kroppsligt och gå igenom kroppen del för del i din tanke och känn hur varje muskel slappnar av. Fokus ska ligga på muskulaturen och att du känner när de slappnar av. Jag brukar börja med fötterna och går uppåt, huvudet kommer då sist Glad. ta 15-20 minuter som högst i början. Det finns mängder med meditationsövningar, men det viktiga är att ta för långa pass och att det känns bra. Börjar det sticka i kroppen eller känner yrsel har det blivit för långt pass.

Struktur i vardagen är A och O, men ack så svårt att få till ibland. Det är det oförutsedda som ofta skapar en inre stress.

Se till att ha tyst omkring dig periodvis då ljud kan skapa stress vid ADHD/Asperger.

Var uppmärksam på om hinken blir full (vardagens intryck till hjärnan) som den kan bli mot slutet av dagen. Har du Asperger kan det vara ett stort problem om man går över den gränsen och det kan på sikt skapa depression/ångest. DU HAR RÄTT att säga till omgivningen att du behöver få vara ifred. Var ärlig mot dig själv i det fallet.

Omega 3 mår hjärnan bra av och många inom AUtism-spektrat upplever en förbättring vid intag av det. Billigast och bäst är ren kallpressad linfröolja även om det smakar bläh.

Kemikalier och olika tillsatser i vår mat är många känsliga för och försök att äta så ren mat som möjligt även om det är väldigt svårt. 

Många upplever att rörelseglädje gör att man mår allmänt bättre. 

Begränsa TV/Internet och andra intryck, speciellt med hastiga och korta sekvenser.

Sömn mer än 8 tim/natt.

Precis som tlover skriver är det jättebra att spalta upp det som ger energi resp tar energi och att försöka minimera det som tar energi. 

Anmäl
2015-09-17 15:25 #5 av: tlover

Ang linfröolja så smakar det mycket mindre om man har det i ett glas vatten som man strör kanel på.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2015-09-17 15:34 #6 av: Zeffe

Jag vet att många använder planerings-appar i mobiltelefonen för att lägga in påminnelser av olika art. Men det är en balansgång där också att hamna på en nivå där nyttan av påminnelserna överstiger stressen av dem. Blir det för många kan det få motsatt effekt. 

Bra tips tlover som jag ska framföra till min sambo som har Asperger 

Anmäl
2015-09-20 17:48 #7 av: [Bettanbop]

Du har fått jättebra tips redan zeretki Tummen upp

Att meditera har hjälpt mig enormt mycket med min panikångest och utmatnings syndrom. Man får en bättre kantakt med sig själv och sitt inre.  Det är så skönt med den sinnes ro som jag får efter en meditation.  

När man har fått kläm på hur man gör så kan det räcka med fem minuters meditation ibland. På jobbet går jag in på toa ibland om jag känner att jag måste få några meditations minuter, men säger bara till kollegan att jag ska på toa Skämtar

Jag har även övat upp min kontakt med Änglarna som hjälper mig mycket, de står alltid redo att rycka in ifall orken tar slut, eller om jag känner att något annat är på gång i mig.

Att prata av sig är också bra, vi här inne är bra på att lyssna. Ofta kan vi relatera till mycket eftersom  många av oss har erfarenhet av något syndrom.

Kram Bettan



Anmäl
2015-10-05 16:02 #8 av: [Sol69]

Vara ute i naturen är också bra och rogivande,,, Eller vad säger alla våran skogsmulle Glad

Sajtvärd på Druid & Shaman och på Astrologi i fokus

Anmäl
2016-01-15 16:46 #9 av: [Lummer]

Du kan ju fråga din arbets terapeut om mindfullnes. Det har blivit allt mer godkänt typ innom vården. Kan ju hända att det är så där du bor att det finns tillgängligt för dig. Läs om det och se om tycker det kan vara något för dig.
Finns garanterat kurser hos sjukgymnast eller privat,
Tycker själv det kan vara svårt att meditera på egen hand när tankarna far omkring.

Anmäl
2016-01-15 17:54 #10 av: [Sacred Wolf]3

zerekti !

Det du går igenom är inget ovanligt alls tvärtom så möter många människor dom svårigheter som du beskriver i ditt inlägg.

Det jag skulle vilja fokusera på här som Shaman är dina bokstavs sjukdomar som du beskriver och att dom istället för att vara en motgång är en tillgång för många andliga har fått dom diagnoserna där dom inte blivit förstådda i sina känslor,tankar och resonemang så se det som en tillgång för det betyder enbart att du bär nåt djupt vackert  inom dig som måste få komma ut och först då kan du också känna frihet när du får ge utlopp för hela dig,

Hur gör man då tänker du nu Skämtar Det där är nåt som kan var svårt att bryta obalanser speciellt om det finns andra personer i din närhet som liksom stoppar upp dig i din egen utveckling.Bromsklossar finns överallt både privat och i arbete eller i skollivet så du är inte ensam men du vill finna ro och harmoni och det bästa sättet är att vara sin egen och dom orden låter nog väldigt enkla i dina ögon att läsa när andra vill påverka och styra ditt liv.

Hur blir man fri dom här bojorna ? jo man slår sig fri,man tar plats som bara den och är sig själv närmast för ingen annan kan styra Ditt liv det kan bara Du  göra.

Vad gäller Asperger och andra diagnoser så skulle jag bortse snabbt från den vetenskapliga biten och istället ta vara på den Du är för då först kan du finna den balans som du så innerligt längtar efter.Lev ut Dig själv helt och bara var den du är för där har du en underbar balans utan dess like .

Jag vill lämna en länk om Shamanic illness som jag anser vara riktigt bra och då är jag en kritiskt lagt person med över 30 års erfarenhet av Shamanskt arbete så den här är faktiskt bra  skriven det får till och med jag säga -

http://www.jaysongaddis.com/2010/11/the-shamanic-view-of-mental-illness/

Anmäl
2016-01-15 19:03 #11 av: Mandra

Personligen skulle jag inte följa några råd innan jag fått en bra shamansk diagnos av en skicklig shaman.
Meditation, t ex kan faktiskt förvärra symptom hos vissa personer.

Min personliga erfarenhet är att det nästan - obs, jag säger nästan - alltid saknas själsdelar hos personer med de diagnoser som diskuteras här. Men bara en korrekt shamansk diagnos kan avgöra varför du har de problem du har och också hur de bäst behöver behandlas.

Rent generella råd är sällan bra - då vi alla är olika. :)


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.