Annons:
Etikettmoder-jord
Läst 4600 ggr
[Bettanbop]
2015-07-30 22:36

Magiska Örter

Magiska örter

 Basilika:  I Indien betraktades den som en helig ört. Under medeltiden räknades den som ett av de verksammaste medlen för att väcka kärlek. Å andra sidan hävdade både greker och romare att man måste svära medan man sådde basilikafrön för att de säkert skulle gro. I Västeuropa har den både förknippats med hin håle själv och betraktats som avskräckande medel mot häxor. 

Gurkört:  Som en röd tråd genom historiens beskrivningar av gurkört löper talet om dess förmåga att bringa lycka och glädje, att trösta, inge mod och driva vemodskänslor på flykten. Gurkört lades ofta i korstågsfararnas avskedsbägare. 

Johannesört:  Har förr ansetts som mycket magisk. Den har använts som bot och skydd för både kropp och själ, hus och hem. Den ansågs skydda mot blixtnedslag och förtrollning och ingick tillsammans med andra verksamma örter i kvastar som hängdes upp i huset eller i ladugården för att skydda boskapen. 

Järnört:  Skattades mycket högt och sågs som en helig växt i många kulturer. Den ansågs helgad åt Afrodite och ingick i olika kärleksdrycker. Såväl romare som kelternas druider renade sina altare med järnörtsvatten. Detta vatten kunde även göra druiderna visionära. Järnörten betraktades som ett undermedel med magiska egenskaper. För den som var vidskeplig var det viktigt att aldrig plocka järnört utan att välsigna den.  Med ledning av stjälkens rostbruna färg trodde man enligt signaturläran att örten kunde läka sår förorsakade av järnvapen. Gned man sina händer med örten skulle man utan fara kunna hantera  giftiga ormar och andra farliga djur. Om man grävde ner järnört i åkern kunde man räkna med en god skörd. 

Libbsticka:  Den starka doften gjorde att den förr ansågs kunna driva bort råttor, vägglöss, huggormar och annat otyg. Den ansågs bota könssjukdomar, förhöja könsdriften samt lindra vid ”kärlekssjuka” (ofta obesvarad förälskelse).

Malört: Enligt sägnen växte malört upp ur jorden i avtrycken efter ormens kropp när den ringlade ut ur Edens lustgård. Malört hängdes förr upp invid ytterdörren för att hålla onda andar borta, den skulle också avskräcka troll från nattliga besök i stugan. Med en tillsats av malört i bläck räddade man gamla brev från att bli uppätna av möss. Malört, eller åbrodd, kan användas för att hålla mal och andra skadegörare borta från kläder

Persilja:  Enligt Homeros använde grekerna persilja till foder åt krigarnas hästar. Persilja tar lång tid att gro och förr trodde man att fröet först skulle ner till djävulen i helvetet sju (eller nio) gånger innan det kom upp ur jorden. Man trodde att bara häxor eller gravida kvinnor kunde odla persilja och den bästa skörden fick man om fröna såddes på långfredagen. Persiljan fick inte flyttas till annan växtplats för då drabbades huset av olycka. Enligt gammal folktro skyddade persilja nyförlösta kvinnor mot onda andar. 

Rölleka:  Redan för 4000 år sedan ansåg kineserna att växten hade undergörande egenskaper. Släktnamnet Achillea kommer av Akilles, den grekiska hjälten som var osårbar - örten användes tidigt som sårmedel. Rölleka förknippades också med magi. Under fornengelsk tid sades den ge kraft mot ondska. Rölleka är växtdoktorn i trädgården. Dess rötter avsöndrar ämnen som anses förhöja sjukdomsresistensen hos växterna i dess närhet. Ett litet blad anses kunna skynda på förmultningen av en hel skottkärra färsk kompost. 

Salvia:  Romarna höll den för helig och upprätthöll vissa ceremonier vid insamlandet. En specialkniv skulle användas, som inte var gjord av järn, eftersom salvia reagerar kemiskt med järnsalter. Den som plockade måste ha rena kläder, rena fötter och offra mat innan insamlandet kunde börja.Talesätt om salvian: ”Det är salvians önskan att göra människan odödlig.

Vitlök:  På medeltiden trodde man att ett knippe lök på utsidan av dörren kunde absorbera smittan som pesten spred och därmed skydda huset invånare. Vetenskapligt erkänns att lök, tack vare sin svavelhalt verkar desinficerande. Pyramid-byggarna och marscherande romerska soldater undfägnades med vitlök som motverkade till och med svart magi, viket vi påminns om i filmer om vampyrer. Tack vare sin doft och smak har vitlöken anlitats såväl för medicinska som magiska ändamål. Den bars som amulett för att skydda mot sjukdomar och lindades in i spädbarnens lindor som skydd mot vättar och annat oknytt. Om man band fast vitlök på korna när de gick på bete i skogen var de skyddade mot skogsrået.
Tilltron till vitlökens skyddande kraft var stor.

Från Uppland finns ordstävet:

 ”Om inte vitlök och Fader Vår hjälper, så hjälper ingentíng

Annons:
vinden är min mor
2015-07-31 08:25
#1

Intressant läsning Bettan! Men jag som har ett stort stånd libbsticka utmed husväggen. Vad ska folk tro?!😉

☀️Mörker är bara brist på ljus

NiklasTyreso
2015-08-01 12:20
#2

Blodrot skyddar mot trolldom och är bra mot magsjukdomar vid lös mage. Gråbo skyddar mot trolldom och befrämjar matsmältning. Dessutom ger den livligare drömmar. Libbstickans namn kommer från tyskans liebe, kärlekssticka alltså.

vinden är min mor
2015-08-01 16:45
#3

Du är otroligt på läst och duktig i många intressanta ämnen Nicklas! Det vore jättekul om du ville skriva en tråd.

☀️Mörker är bara brist på ljus

NiklasTyreso
2015-08-02 17:55
#4

Tack! Kanske skriver jag någon gång, men jag är inte helt typisk shaman så det kan bli i något annat forum. Det skulle vara kul att höra om fler magiska växter som andra känner till! Jag hoppas fler lägger till sina favoriter.

Kayenta
2015-08-04 17:09
#5

Niklas Tyresö,man behöver inte vara en typisk shaman😃 för att skriva här inne på D&S,alla är välkomna med sitt 🌺så bara skriv och dela med  er av allt ni känner för,det är bara trevligt och givande ❤️

Joggan
2015-08-05 11:34
#6

Vilken passande tråd till mig…

Jag letar efter medicinalväxter / rot som ha en stark skyddande effekt mot trolldom. Jag undra om några av er ha sådana erfarenheter ? Jag letar efter den information bara för en text. Min tanke är att kanske någon kunde bekräfta ur egen erfarenhet att t.ex "kvanne/rot " "hjälpte mig mot trolldom eller gjorde den svagare" ..förutsatt att han/hon blev också attackerad/drabbat av trolldom…mera som en vittnesrapport…

Annons:
Vikinga Ängel
2015-08-16 12:14
#7

Kvannerot skickar nog tillbaka trolldomen till avsändaren, därför blir igentligen inte personen attackerad av dig eller någon annan. Den får bara tillbacka sin egen skit. Om du känner att växten inte hjälper helt så kan du ställa in fler i hemet.. Jag brukar ställa i alla 4hörnen av huset, samt att jag har andra beskyddande växter. Trolldom är olika änkelt att stoppa pga hur stark magi användaren är som skickar den. En svag person kan inte göra någon annan stor skada. Men en stark person kan göra det. det är bra om du kombinerar växterna/örterna med en medaljong så att du även är beskyddad när du lämnar dit hem. Jag har en medaljong med markurius som ska beskydda huvudmannen från alla holl och från bland annat trolldom, vet man vem personen är som gör en illa kan man göra en ritual med medaljongen för att just stoppa dena persons attacker på en. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: