Annons:
Etikettövrigt
Läst 1247 ggr
Emmyjane
7/21/15, 8:11 PM

Vegan

Kan man vara vegan å Shaman/druid?

Annons:
Kayenta
7/22/15, 6:07 AM
#1

Det kan man absolut vara, jag har en bekant hon är dock inte vegan däremot är hon vegetarian.

Det finns både veganer,vegetarianer samt köttätare inom den shamanska filosofin så även inom druidism kan jag tänka mig.Är inte insatt i just druidism så jag vet väldigt lite om dom.

Nu finns ju mycket inom shamansk kultur som använder djurhudar som till exelpel trumman,fjädrar,ben och mycket mycket mera men där kan  man finna alternativ.

Nu kom du in på en intressant tanke måste jag säga som fick mig att fundera lite 😎

Tänker på trumman som är ett viktigt redskap för shamanen,kanske nån här inne vet om det finns trummor som görs i andra material (rent av helt veganska)än just djurhudar,är inte insatt alls men kanske nån är och vad man då kan använda sig av istället för att uppnå ett bra trumljud.

Skallra kan du göra av det mesta vilket innebär att den skulle kunna vara helt vegansk.

Intressant för nu fick du mig att fundera i banorna vilka alternativ man som vegan skulle kunna använda sig av inom shamanism.Att vara vegan och shaman är ju inga problem men just när det kommer till olika redskap och alternativ så hoppas jag vi har nån här inne med goda tips och tankar om just den saken 🙂

Tjeja
7/22/15, 1:10 PM
#2

Det finns ju gott om olika fejkskinn i plast så det är egentligen rent sakligt inte ett problem. Men vill man ha naturmaterial helt och hållet så vet jag inte på rak arm. Men nog borde det finnas tex tyger som bommull, bambu och viskos som skulle kunna fungera som trummskin?? Sedan kan man ju även fundera på om instrumentet just måste vara en trumma av spänt tyg. Eller om andra klanger än bara trummljud kan fungera också? Finns ju massor med enklare naturliga slaginstrument som borde fungera rent praktiskt tänker jag.. olika rör o pinnar av trä tex som går att få dova takter med också.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Emmyjane
7/22/15, 1:37 PM
#3

Jag har en syntetisk trumma, vad menad med syntetisk är den helt djur fri?

Tjeja
7/22/15, 2:10 PM
#4

Syntet betyder konstgjort material, vanligtvis av plast.

Tja om hela trumman är syntetisk eller om det bara är membranet kanske? 

Syntetisk innebär ju att det inte är biologiskt material i så då ska det inte vara växter heller.. och tja.. då vet jag inte om det påverkar det andliga liksom.

Mest tror jag att det beror på din egen övertygelse. Andevärlden svarar mer på ditt hjärtas tro än på vad du har för redskap när du utövar din tro.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Emmyjane
7/22/15, 5:45 PM
#5

Tack för svar

Magi-cat
7/24/15, 7:50 AM
#6

Kan man som vegan inte använda fjädrar om fågeln har tappat fjädern och den hittas på marken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kayenta
7/24/15, 4:35 PM
#7

Klok fundering Katten,tänkte samma jag också bara igår om det här med fjädrar som man kan hitta men undrar om inte det här går betydligt djupare att undvika allt animaliskt helt och hållet.

Jag måste säga jag beundrar veganer som verkligen lever upp till att inte ha något animaliskt öht,vilket jättejobb och det är samtidigt så innerligt fint att ha den filosofin nåt många av oss inte alls skulle klara av att leva upp till hur djurkär vi än är.

Tjeja många kloka tips du kommer med 😎 och jag håller med dig helt i dom här orden (Andevärlden svarar mer på ditt hjärtas tro än på vad du har för redskap när du utövar din tro ) för så är det ju men just trumman med andra redskap är en helig bit i shamanens liv,vardag och utövning.

Den används bla för att komma in i ett annat medvetandetillstånd/Trancen,besöka dom olika världarna genom trumresan och mycket mycket mer så den är en oerhört viktig del i shamanens arbete och liv  kort och väldigt enkelt förklarat i ett ämne som aldrig tar slut😉 för det inrymmer så ofantligt mycket mer med redskap,rökelser,läkande örter mm inom shamanism så jag går inte in djupare på och kapar Emmyjanes tråd om veganska alternativ men den har en helig och viktig funktion inom så otroligt många områden och trumman väljer dig inte du trumman det ser andarna till så varje shaman utrustas med rätt trumma 🙂

Upp till toppen
Annons: