Annons:
Etiketthealing
Läst 3126 ggr
MinaRagnarMelvin
2015-06-07 01:11

mörkrädd!

jag har varit mörkrädd ända sen jag var liten, brukar begrava mig bland gosedjur och kuddar de värsta kvällarna. När jag är mörkrädd är det som att jag tvångsmässigt får olika tankebilder av obehagliga ansikten och gestalter i huvudet som jag föreställer mig ska va på olika ställen de skulle kunna gömma sig.
Detta är otroligt jobbigt, har svårt att gå själv i lägenheten fast jag har föräldrar och lillebror här.
Är det någon som har samma problem eller har tankar om vad det har och göra med/vad jag ska göra åt det?

Annons:
VildaVittra
2015-06-07 01:16
#1

Jag har nattlampor på i alla rum, det hjälper mig enormt. Sedan är katter bra djur, för man kan skylla alla ljud på dom, som "Jaha, nu försöker Knytt bryta sig in i skafferiet igen" eller "Men när ska Tomte lära sig att han inte får plats bakom blomkrukan i fönstret?".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
MinaRagnarMelvin
2015-06-07 02:18
#3

#1 tack för tipsen älskar katter men får tyvärr inte ha en :(

#2 menar du att vårdcentralen ska rekommendera mig en psykolog då?

Joggan
2015-06-07 08:31
#4

@MinaRagnarMelvin

Jag skulle inte rekommendera vårdcentralen!
Starman vill med sin skepticisms gärna se alla med spökproblem i psykiatrin,
…det ingen ide!
Letar kanske efter andra medel som t.ex. inte sova i mörkret,
guds-bön, ljus-bubbel visualisering, salvia-rökelser, eller
ber till  änglar om skydd!!

MinaRagnarMelvin
2015-06-07 12:22
#5

@Joggan ljus-bubbel visualisering? menar du typ att man ska föreställa sig en skyddsbubbla då?

Annons:
Joggan
2015-06-07 13:32
#7

@MinaRagnarMelvin

…under Vietnam kriget var dem soldaterna/GIS ofta också mycket rädd under natten i djungeln och dem hade bett i tystnaden psalm 23 och många rapporterade sedan att det hjälpte otroligt mycket…det kunde du också testa!

http://www.ttlnet.se/bibelord/herdepsalmen.html

MinaRagnarMelvin
2015-06-08 00:48
#8

@Joggan tack så mycket för hjälpen, tror dock inte på den kristna guden och kan inte bortse från det ritkigt när det gäller psalmer och böner.

Joggan
2015-06-08 08:07
#9

@ MinaRagnarMelvin

Jajamän
jag förstår vad du säga!
Men jag tänkte så där…

Det finns ju två möjligheter varför du är rädd i mörkret…

1) Det kommer inifrån p.g.a. av en själ-prägelse (Soul print/samskara)
eller enkelt uttryckt en dåligt upplevelse, så måste du bort arbetar den.
2) Det kommer utifrån dig p.g.a. att den plats som du befinner dig t.ex. genom har ett dåligt minne
eller någonting skrämmande t.ex. en ande befinner sig nära dig eller omkring dig,
i denna fall måste man förändra den själs/psykiska atmosfären omkring dig  genom vissa åtgärdar t.ex de som jag skrev.

Vet du inom shamanism spela det efter min uppfattning inte så ett stort roll vad man tror det gäller bara detta vad som verkar bra!
Tanken var ju bara att den psalm kunde förändra någonting omkring dig
inte behöver man tror på det, viktigt är mera hur den energi reagera på vad man gör eller säga!

Du kan ju försöka om du bli rädd att uttala högt en bön efter din trosuppfattning
eller en troll ramsa eller liknande, det bara viktig att du uttrycka dig mot rädslan och visa tydligt att du vill inte har det så där!

Du klara det säkert…har det så bra!

vinden är min mor
2015-06-08 12:24
#10

Jag har också varit rejält mörkrädd!

Att ha extremt bra fantasi och samtidigt vara hyfsat medial kan göra vem som helst mörkrädd!

Jag har testat det mesta, ibland har jag faktiskt hållt mej själv i handen vilket hjälper det med.

Man kan även blunda för då kan man se sitt inre ljus och på mig i alla fall försvinner fantasi bilderna då.

Prata högt med sig själv är också bra eller att sjunga.

Andas lugnt med djupa andetag , det sänker din puls och gör att rädslan försvinner.

Lycka till!👍

☀️Mörker är bara brist på ljus

Denna kommentar har tagits bort.
MinaRagnarMelvin
2015-06-08 16:28
#12

#9 jag förstpr hur du tänker, i mitt fall passar det då bättre att söka tröst och skydd hos moder jord eller hos månen. Vet att enligt många kristna ingår det i gud för att gud är alltet men jag kan personligen känner inga bra vibbar från just den kristna trosuppfattningen och kan därför inte söka frid och skydd där.  Min mörkerrädsla kommer inte direkt från ett trauma utan mycket från ett fantasifullt och väldigt högljutt huvud.

#10 ja precis, jag kan börja med att känna något litet obehag sen liksom spinner mitt huvud vidare på det tills jag är helt full av adrenalin och rädsla.
Tack för tipsen, häromdan provade jag att hålla en liten tursten i handen det var ganska tröstande :)

@Starman jag bad om hjälp i detta forum just för att jag litar på andra människors tankar och erfarenheter. Doktorer är också bara människor fast med en manual om att bota. När det gäller t.ex. mörkerrädsla tror jag det är för komplext för att bota på det sättet. Det kan va en kombination av obalans i livet, psykets personliga mönster, omgivningen och mera.

vinden är min mor
2015-06-08 17:48
#13

Vad lustigt!då har du och jag samma sätt att se på kristendomen och moder jord. Det finns en del bra ledda meditationer på youtube där man tar kontakt med sitt högre jag, det har fått mej att inte känna mej så liten. Egentligen är vi mycket större och starkare än vi tror. Vad roligt att du har hittat in här hoppas du ska trivas!

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
MinaRagnarMelvin
2015-06-09 15:45
#14

#13 Åh va mysigt att du välkommnar mig, va glad jag blir! :) Ska kolla upp de där meditationerna

H-lena
2015-06-15 20:10
#15

Jag var mörkrädd väldigt länge när jag var yngre, pågrund av att vi hade en del andlig aktivitet hemma. Känner igen det där med att se läskiga ansikten också. Men det jag skulle tipsa dig om är att tvinga dig att tänka på annat. Det sitter bara i ditt huvud! Jag brukar tex försöka rabbla upp alla vilda djur vi har i sverige, försöka föreställa mig hur en isbjörn skulle se ut med leopardfläckar, räkna upp frukt i bokstavsordning, vad som helst! 

Sen vill jag också säga att det finns absolut ingenting att vara rädd för. Kom ihåg det, här på jorden finns inget att vara rädd för. Du är säker, du är beskyddad. Blir det trots allt inte bättre med din rädsla så prata med din familj, eller en vän och kanske gå och prata med en kurator/terapeut. Det löser sig! :)


Upp till toppen
Annons: