Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1679 ggr
[Sol69]
4/2/15, 3:07 PM

Tv avgiften höjs

Nu nu tycker jag att det är nog…😕 Inte nog med att vi ska betala för att få kanalerna nu ska de höja tv avgiften mera.. 🤔Tycker att den borde gå i graven istället.. Men det kanske är jag som tänker fel?? 🤔Men för mig är det en utgift som det känn som om jag betalar dubbelt för…. Även att jag är ärlig och verkligen betalar den,,,, 🙂

http://www.expressen.se/nyheter/radio-och-tv-avgiften-hojs-i-sommar/

Annons:
VildaVittra
4/2/15, 3:10 PM
#1

Ska SVT lägga ner så våra barn och ungdomar enbart ska titta på amerikanska serier då? Har vi inte påverkats tillräckligt av det landet? För antalet program från andra länder än USA på de övriga kanalerna kan man ju lätt räkna på en hand (tänk på att många av de svenska serierna där är koncept köpta från USA).

Själv har jag ingen tv, men har inget emot avgiften i sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4/2/15, 3:15 PM
#2

Mig spelar det ingen roll, räkningen kommer säkert ändå att komma då det inte passar 😃

Själv ser jag mest på SVT's kanaler och program så jag tycker absolut inte att dom ska lägga ner (hemska tanke lägga ner dom bästa kanalerna 😮).

l'm back

[Heike]
4/2/15, 3:15 PM
#3

Skulle det inte göras om det här med att betala avgiften,har ingen tv jag heller men man undrar ju om det blir så att avgiften blir obligatorisk varelse man har en dumburk eller ej 😕inte för jag går under för det men störande är det ju i alla fall om det blir så.

white lady
4/2/15, 3:27 PM
#4

Avgiften kommer snart på skattsedeln 😃

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Tjohalia83
4/2/15, 4:22 PM
#5

Jag tycker snarare att den skulle sänkas. Betalar TV-avgift men tittar så gott som aldrig på public service kanalerna. Jag tycker att ett bra alternativ skulle kunna vara, som det talats om, att lägga den på skatten men då procentuellt precis som vanlig skatt.

VildaVittra
4/2/15, 4:46 PM
#6

#5 Fast det drabbar ju oss som inte ens har en tv eller radio.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tjohalia83
4/2/15, 4:50 PM
#7

#6 Spelar det egentligen någon roll om man har TV och aldrig tittar på kanalerna det gäller, eller om man inte tittar på TV överhuvudtaget? Det som jag tycker är viktigt är att vi har en källa till nyheter och granskning som är helt obunden av politiska agendor.

white lady
4/2/15, 9:16 PM
#8

6  Fast många tittar ju på svt play på datorn.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Maikailoa
4/3/15, 12:19 PM
#9

Det är bra om ni slutar titta på TV.

Ett redskap för att programmera folket. Om ni slutar ska ni se att ni, efter ett tag, ser världen på ett nytt sätt.

[Heike]
4/3/15, 1:52 PM
#10

Det är för "innehavet" av tv så även om man har men inte ser slipper man liksom inte undan och där finns ett bekymmer för det finns dom som inte ens har en television eller radio i sin ägo,inte ens en dator.

Svårt det där att få stil och rättvisa på, vem vet kanske tv pejling är framtidens yrke 😃

Inkanyezi
4/5/15, 2:15 PM
#11

Teveavgiften har en lång historia, som börjar när man införde radiolicensen för att ge intäkter till produktion av radio.

Eftersom det i början var ett tydligt samband mellan innehavet av en apparat för att lyssna på rundradio och lyssnandet, och man ville lägga kostnaden bara på dem som nyttjade mediet, fann man det naturligt och praktiskt att ta ut avgift för innehav av apparat.

Det följde sedan när teve kom på femtiotalet, och man har senare tagit bort radiolicensen och ersatt den med en avgift för radio och television i allmänhetens tjänst, fortfarande baserad på innehav av apparat, men nu endast på apparater för att ta emot utsändning eller vidaresändning av teveprogram.

I samband med att den avgiftsupptagande förvaltningen, Radiotjänst i Kiruna AB började kräva in avgift också för datorer för ett par år sedan, har frågan om hur kostnaderna ska täckas för radio och television i allmänhetens tjänst aktualiserats, då Högsta Förvaltningsdomstolen har fastställt att man inte ska betala teveavgift för dator som inte har hårdvara för att ta emot utsändning eller vidaresändning.

Radiotjänsts försvar för att kräva in avgiften var att den skulle vara "teknikneutral", men lagen är inte formulerad teknikneutralt, så leverans av programmaterialet via andra medel än utsändning och vidaresändning till tevemottagare, vare sig någon tittar eller inte, är inte "utsändning eller vidaresändning" i lagens mening.

Och eftersom man alltså kan se programmaterialet på annat sätt än med tevemottagare, kan det ses som en orättvisa, att vi som saknar teveapparat ändå kan se programmen; det som fick Radiotjänst att kräva avgift i strid mot lagen. 

Det här har aktualiserat en fråga som redan tidigare har varit ute på remiss, och där förslaget är att ta ut avgiften av alla vuxna personer och administreras av Skatteverket, vilket avsevärt minskar de administrativa kostnaderna och leder till en lägre avgift än den vi har nu, men fördelad på ett annat sätt.

Om det andra sättet är "orättvist" är en helt annan fråga, och snarare en fråga om vi alls ska ha medieproduktion som samhället bekostar. Jag har egentligen inte några invändningar emot en samhällsfinansierad medieproduktion, man har det i många andra länder. Det skulle handla om en kostnad avsevärt lägre än den avgift som hittills har tagits ut. Det finns också möjlighet inom förslaget att differentiera uttaget, så att den som saknar betalningsförmåga inte ska behöva betala avgiften; att alltså avgiften tas upp enbart där betalningsförmåga finns.

Det finns många saker i samhället vi betalar för, och jag kan tänka mig att det finns tillräckligt gemensamt intresse inom nationen för att ha radio och television i allmänhetens tjänst, och i så fall ska den kunna betalas, på liknande sätt som vi betalar skolor, äldrevård, sjukvård, brandförsvar och annan verksamhet som vi anser att den behövs.

Men inom den lag som gäller nu, finns inte möjlighet att ta ut avgift för datorer och annan utrustning som kan ta emot programmaterialet när det levereras på annat sätt än det som lagen fastställer för avgiftsplikt. Avgiften gäller i sin nuvarande utformning tevemottagare, utrustning avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av teveprogram. En dator kan inte ta emot utsändning, så som den är beskriven i lagen och dess förarbeten, utan en dator tar emot beställt material, dvs teveprogram som uttryckligen skickas till en bestämd mottagare på särskild begäran. Sådan mottagning är enligt lagen "beställ-TV" och inte föremål för avgiftsplikt. Debaklet med Radiotjänsts olagliga avgiftsupptagning började med att teveprogrammen gjordes tillgängliga på nätet och aktörerna bakom SVT försökte tvinga oss som inte vill ha tevemottagare att betala teveavgift.

Därigenom har mediebolagen och Radiotjänst undergrävt den modell vi nu har för att finansiera radio och television i allmänhetens tjänst, vilket aktualiserar det föslag som tidigare har lagts om att lägga ner Radiotjänst och ta ut det via skattsedeln. Förslaget som ligger gör det inte till en skatt, utan till en avgift, liknande begravningsavgiften.

I sin nuvarande form har TV-avgiften kommit till vägs ände.

Upp till toppen
Annons: