Annons:
Etikettallmänt
Läst 2311 ggr
[Bettanbop]
2015-03-24 14:34

Bevis el ej

Hej på er alla👋

Nu måste jag få rensa luften lite. Jag blir så less och trött på allas gnabb mot varandra, och det är inte bara här inne på Druid & Shaman utan på de flesta sajter.

Vetenskapligt bevisat eller ej. Du är avslöjad, nej det är du som är. Du är dum som tror si eller så. Du måste vara sjuk som kan tro något sådant. Ni vet ju ingen ting för så här är det.

Det gnabbas och kivas överallt om bevis och inte bevis. Är det för lite vänlighet i forumen eller rättare sagt över hela nätet? Är det så här vi vill ha det i samhället vi lever i ? Frågar man runt om vad folk önskar sig så säger alla fred och frihet. Är det det vi håller på att skapa med allt gnabb mellan varandra?

Vist törs man vara modigare och mer frispråkig på nätet då man kan vara anonym, men vad är det man bidrar med när man håller på och pekar på varandra om vad dem eller den säger. Inte är det ett gladare vänligare samhälle.

Ålderspannet mellan oss alla här på iFokus är mellan yngre tonåringar till äldre pensionärer. De som är vuxna med livserfarenhet ska väl föregå med gått exempel och inte lära de yngre dåligt nätuppförande.

Det är helt okej att bli arg, till och med förbannad. Men man kan inte vräka ur sig hur som helst ändå

Det går att säga att man har en annan åsikt på ett vänligt sätt. Man kanske inte ska skriva något till baka när man blivit arg, för det kan ju faktiskt vara så att man har missförstått.

Det kiv och gnabb som sker nätet över och mobbing eller kan uppfattas som mobbing. Vad blir nästa steg när mobbingen eskalerar? Man blir änu argare och börjar ta till hotelser, och vad är fortsättningen på hotelser? Våld! Går det att vara våldsam på nätet? nja kanske inte, men det beror nog på hur man ser det. Man kan sänka någon så illa mentalt att denne inte orkar med livet längre.

SÅ! Kan man inte säga/skriva något trevligt så säg ingenting alls istället

Vist har vi yttrandefrihet här i Sverige, men ……. det blir så mycket trevligare om vi yttrar oss på ett trevligare sätt.

Tack för ordet och hoppas ni har haft en toppen dag // Bettan

Annons:
[NeferNefer]
2015-03-24 14:42
#1

Jo, jag håller med. Det är tröttsamt, och det gör att jag inte har någon lust att delta i diskussioner.

Zeffe
2015-03-24 15:18
#2

Bettan, jag håller med till 110% och du beskriver precis samma tankar jag själv går omkring och dras med. Dessutom tycker jag att vi som kallar oss andliga borde veta betydligt bättre och stå över allt trams, gnabb och kiv som ändå inte leder någonstans utan bara skapar negativa energier och tråkigheter. Möjligen kan den blåsa upp ens ego lite och det känns än mer sorgligt och tragiskt. Vart har empati, respekt och ödmjukhet tagit vägen?? Det verkar som att den personliga mognaden inte går hand i hand med den andliga om man får döma efter vad som skrivs i många trådar runt om och jag tycker det är väldigt trist.

[Våren]
2015-03-24 15:57
#3

Vad bra skrivet Bettan! och en tankeställare att ta hänsyn till. 🙂

[Sol69]
2015-03-25 09:25
#4

Oändliga trådar där den ena smutskastar den andra för att denne inte har samma åsikt som den första,, Märker ord och letar fel att klanka ned på… Det är inte alls roligt att läsa..

Varför inte ta lärdom av andras synvinklar på saker och ting och tänka efter.. för det finns ju en lärdom i allt.. Kan ta Bettan tex vet ganska mycket om djur kommunikation och jag läser det med ett öppet sinne för jag har mycket att lära mig om den biten.. 😃Eller ta vår kära Zeffe som har mycket kunskap om den tidiga spiritualismen som är väldigt intressant och lärorikt att få läsa om…

Vi har så mycket att lära av varandra om vi tar oss tid.. att lära oss istället för att leta fel och brister i andras tankesätt… och vi kommer ju inte ens framåt när vi inte tar till oss andras synvinklar utan bara ser vår egen lilla vinkel..  Det är något att tänka på…. 😎

[Bettanbop]
2015-03-25 10:35
#5

Tack Sol 🙂jag gör så gott jag kan.

Ja tänk om vi kunde vara så öppna och lära av varandra, även om man är av en annan åsikt så finns det alltid något intressant att fundera över. Viken väg vi än går, som spiritualist, schaman, ljusarbetare och allt vad det kallas så strävar vi ju mot samma mål. Alla kan nog skriva under på att vi vill hjälpa, stötta och bli bemötta med öppet sinne. Vi är alla på något sätt andligt troende och vi bör kunna samarbeta.

Jag kanske inte är lika kraftfull som många andra, men ber ni om hjälp så självklart gör jag vad jag kan för att hjälpa.

[Heike]
2015-03-25 11:35
#6

Kloka ord Bettan och visst kan diskussionerna gå rätt varma på många håll det kommer vi inte ifrån och ibland kan jag tycka det är intressant att läsa alla olika uppfattningar om saker och ting även om det tenderar att bli riktigt varmt i en tråd.

Tror dom heta diskussionerna kan vara svåra att komma till rätta med just för vi ofta sitter så anonyma som vi gör,många som inte vågar IRL säga sitt tar sin chans via datorn men kanske är väldigt tyst i verkliga livet.

Både och finns ju så klart och sen har vi alltid det stora problemet att i enbart text kunna förmedla.Det jag kanske tar som hets kanske en annan inte ens reagerar på så vi är så innerligt olika i hur vi uppfattar och även hur skribenten har sin avsikt.Ibland är inte avsikten att kanske låta hård men det kan uppfattas så av antingen mottagaren eller nån annan som kommer förbi en tråd och läser.

Vi får komma ihåg också att det finns dom med skrivsvårigheter i olika grad,en del med dyslexi andra i språk och bara där kan det bli fel och det kan låta värre än vad avsikten var från den som postat ett inlägg.

Läste på en sajt där en medlem fick höra hen var vrång och lite kaxig eller nåt åt det hållet men hen svarade med att det kan bero på att jag inte gillar att använda smileys och bara där faller sinnestillståndet man är i när man skriver för man kan vara rakt på och utan en smiley ser man enbart text och inget annat och då kan det missuppfattas istället.När jag ser den medlemmen skriva nu och vet hen väljer bort smileys då ser jag inläggen på ett helt annat sätt än innan jag läste och fick veta att hen väljer bort smileys.

Smileys kommer vi ju inte så långt med heller för tonfall,kroppsspråk,blick mm faller ju bort.

Så mycket missar man om en person i sin iver skriver sitt så allt är på ont och gott om man säger så sen finns självklart den gruppen som är ute efter att jäklas och det där lär man aldrig komma tillrätta med så länge det är så anonymt.

Men jag håller med dig och förr var jag nog mer i gasen än jag är idag,nu kan jag säga mitt men sen kliva av en diskussion om jag känner det antingen missförstås helt eller att en tråd mer eller mindre börjar fatta eld.Jag tror många lätt dras med och så ser det ju även ut IRL att diskussioner kan gå hej vilt till och det blir både gnabb och sura miner.

Ta bara det här inlägget,nu valde jag bort smileys bara för att se och höra hur det kan uppfattas och här kan jag tänka mig att jag uppfattas som om jag vet och skriver det på näsan på er enbart för jag valde bort smileys.

Det blir lite tvärt och man ser ju bara texten helt utan att veta hur jen person sitter och känner,tänker när han/hon skriver.Så visst finns mycket att tänka på men det är tyvärr väldigt svårt att komma åt det här via nätet överlag och ändå får man nog säga att i fokus är ganska rumsrent i jämförelse med många andra forum platser🙂

Å där kom en smiley med  i alla fall 😉

Annons:
[Bettanbop]
2015-03-25 12:09
#7

Jo jag kan också tycka det är intressant att läsa andras uppfattningar. Det är denna smutskastning, att man försöker döma ut en person för att man tänker på ett annat sätt.

Anonymiteten kan jag förstå att många värdesätter av olika anledningar, men att gömma sig bakom den för att våga och kunna mobba någon är inte okej. Att vissa ämnen kan skapa hetta i diskussioner är också okej, men man måste kunna behärska sig.

Att lista ut vad jag heter egentligen är nog inte så svårt men det var redan upptaget. Men jag är och har alltid varit en Bettan överallt, tyvär så var det också upptaget så jag la till "bop".

Vet vilken sajt och tråd du syftar på 😉ja där såg man ju klart hur lätt det är att missförstå.

[Heike]
2015-03-25 12:26
#8

Nä gudars mobbing ska man aldrig tåla,där går min gräns oavsett en person är anonym eller inte och i såna trådar där får jag väldigt svårt att hålla tyst och gör mig obekväm många gånger.Här är det också ett problem att det den ena ser som mobb gör kanske inte en annan.Tar jag åt mig av nåt som skrivits så kanske andra tycker det där var väl ändå inget medan en annan person kan sitta och må riktigt illa av.Så det är jättesvårt genom att vi är så olika mottagliga för och hur vi uppfattar det som skrivs och riktas till oss.Ingen lätt balansgång alls det där inte 😃men nä mobbing där ska ingen av oss hålla tyst utan sätta ner foten,hit men inte längre 😎

I vissa nätforum kan man även se mobbning med trådar riktade direkt till person eller medlemmar,både dom anonyma och dom som är öppen med ett namn och det där är ju rena vansinnet för hur kul kan det vara att bli öppet diskuterad så 😕och sen har vi ytterligare ett problem, pm.

En del som för diskussioner som blir heta börjar också via pm att gaffla och i sånt läge blockar jag omedelbart för aldrig i min tid jag sitter och gafflar i pm när det är i forumet diskussionen pågår.Så nog finns många knep att kunna ta till i smutskastning 😕

Frågan är bara,kan man verkligen komma till rätta med oavsett hur mycket som skrivs om saken på olika håll,jag tror inte vi kan komma förbi däremot är det kanon viktigt att vi reagerar och för det på tal för alltid kan en sån här tråd du nu skapat så ett frö hos oss alla som kanske tänker,hmm borde nog ta det lite lugnare och tänka igenom innan man publicerar 🙂

Upp till toppen
Annons: