Annons:
Etikettkraftplatser
Läst 2925 ggr
[Bettanbop]
2015-01-30 13:05

Vättar anklagas för mystiska olyckor på E4

På E4 norr om Gävle har det skett många olyckor genom åren, 

speciellt vid Skarvberget. 

När vi undersökte saken närmare stötte vi på berättelser om vättar, tomtar, 

troll och väsen.

Skarvberget är namnet på en plats vid E4 norr om Gävle, ungefär i höjd med Björke. Det finns en rastplats där intill vägen.

Namnet dyker ofta upp i samband med trafikolyckor på E4. 

I arkiven hittar vi rapporter om 59 olika incidenter och olyckor vid eller nära Skarvberget, sedan år 2000. 

Mörkertalet är större eftersom vi inte har rapporterat om alla olyckor.

(Restan av artikeln finns länken 

http://www.allehanda.se/gastrikland/gavle/vattar-anklagas-for-mystiska-olyckor-pa-e4

edit: tog bort video som inte fungerar/M-c

  • Redigerat 2022-12-14 19:12 av Magi-cat
Annons:
[Shaman Wolf]
2015-01-30 16:49
#1

Blir inte förvånad alls för vättar,troll mm beskyddar Moder Jord och det är ju känt att dom ställer till oreda om vi ofredar deras hem men håller vi oss väl med dom blir dom enormt beskyddande gentemot oss istället.

Känner bra till dom krokarna i Gävletrakten en trakt jag är uppvuxen med mormor och morfar som bodde i Forsbacka närmare Sandviken.Vi hade även vår stuga där och en del bekanta varav en omkom för många år sedan just i dom krokarna.

Minns min mor kom farande från utedasset vi hade då hade hon sett nåt litet komma gående förbi men hann inte riktigt med mer än en gråklädd individ som nyfiket vandrade förbi men lika snabbt försvann igen.Mor var ganska blek kan jag lova och far ja han skrattade gott och högt men han har fått ta del av han också om inte dessa väsen men andar så nu är han inte lika styv i korken längre gällande det här 😃

Man kan önska att hänsyn togs även till skogens medborgare både djur,vättar,tomtar och troll med flera.Samspel mellan världarna för dom är underbara att ha och göra med om dom blir behandlade med respekt ❤️

[Sol69]
2015-01-30 22:54
#2

Många saker i vårt moderna samhälle måste ju störa balansen i naturen och på så sätt få naturväsenden att reagera mot det

Mandra
2015-01-31 17:23
#3

Det är svårt att göra något när det redan är byggt, men man kan göra saker/skydda innan det byggs. Det har jag gjort en gång kring en vattentäkt som vättarna var väldigt bekymrade för. Det var meningen att det skulle knapras och byggas lite på vattentäktens område, men det blev inte gjort så vitt jag vet. Vättarna är väldigt nöjda. :) Har hjälpt dem vid andra tillfällen också och i gengäld är de snälla och hjälper gärna tillbaks när dom kan. :)

[Mellma]
2015-01-31 19:35
#4

Ja man blir inte alls förskräckt. jag har själv sett "småfolk" och de som kallas för troll med egna ögon i skogen. 

Så visst finns de 😉

[Bettanbop]
2015-01-31 22:09
#5

Jag har ju väsen på min tomt och småfolk. Jag får tips och råd av dem ibland. Frågar alltid om det är okej innan vi gräver någon stans.

[Mellma]
2015-02-01 19:16
#6

Ofta om jag blir kissnödig när jag är ute i skogen och behöver lätta på trycket nånstans, så förvarnar jag alltid småfolket att de ska akta på sig. Ber nästan om ursäkt …Fick detta rådet av en kunnig småfolkskännare en gång i tiden och detta har jag anamat.

Hörde också om hur en bonde från förr hade problem med hästen i sitt nya stall som han hade byggt. Hästen var alltid orolig och det hände många konstiga saker däri. Då fick han rådet av en annan kunnig småfolkskännare, att han skulle flytta stallet ett visst antal meter åt nåt håll, så skulle det bli lugnt för hästen att bo där.

Anledningen till flytten och oroligheterna i stallet berodde på att när hästen kissade ( massor) så rann det rakt ner i till huset där småfolket bodde, så  att det blev det översvämning hos dem. 

De ni!! 😎

Annons:
[Sol69]
2015-02-01 19:30
#7

Ja man ska nog tänka på att de finns när man är ute i naturen. Brukar känna närvaro när jag är ute och går vid vattnet. Men jag ser ingen närvaro. Utan bara känslan av att vara bevakad, Men känslan känns inte alls obehaglig utan de är som om tittar och följer med mig.

Pyttelite
2022-12-14 17:59
#8

När politikern Henrik Olofsson (SVP) delade ett inlägg på Facebook, där han berättade att han fått ett mystiskt fel på bilen vid Skarvberget mellan Gävle och Hagsta, drog kommentarer igång som antydde att ockulta skeenden kunde ligga bakom det som inträffat. Det var tidningen Ljusnan först med att berätta. Sofia Hedén, etnolog på Länsmuséet Gävleborg, berättar vad som kan ligga bakom sådana förklaringsmodeller.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/kan-troll-ligga-bakom-olyckor-pa-e4-folktron-lever-vidare


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


När politikern Henrik Olofsson (SVP) delade ett inlägg på Facebook, där han berättade att han fått ett mystiskt fel på bilen vid Skarvberget mellan Gävle och Hagsta, drog kommentarer igång som antydde att ockulta skeenden kunde ligga bakom det som inträffat. Det var tidningen Ljusnan först med att berätta. Sofia Hedén, etnolog på Länsmuséet Gävleborg, berättar vad som kan ligga bakom sådana förklaringsmodeller.
[Vargnatt.]
2022-12-16 16:51
#9

#8 Spännande att du puttade upp den här tråden och när jag ser inslagen så kan jag inte annat än tänka att nu har man fått på plats räcken och det kan vara så enkelt som att vägen tidigare var en fara för trollens bostäder därför agerade dom och vi ska komma ihåg att naturens väsen dom agerar på ett helt annat sätt än oss. Det som är rationellt för oss betyder inte att det är rationellt för naturens väsen.

Här kan det vara så enkelt att troll och naturväsen kände sig hotade av den trafik som råder på platsen så dom gav sig på för att visa stopp hit men inte längre vi bor här i skogen och vi vill ha våra hem och familjer i fred.

Nu har man satt upp räcken som förbättrar vägsträckan och med naturfolk ska man ha med i tanken att dom är inte som oss dom tänker och agerar annorlunda men på något vis har ett enkelt räcke hjälpt till så folket i skogen kan känna ett mer lugn att bilar inte far in och förstör deras hem familjer och hus.

Vi ska komma ihåg att det här är folk som inte är som vi i tänket, är det något som stör dom så stör dom tillbaka det är deras sätt att agera och visa missnöje även om det innebär olyckor och död så är dom kvicka att visa för det finns en sak dom vill och det är att allt ska vara i balans men den har vi människor för många år sedan tagit ifrån dom så det här blir deras enda utväg att protestera mot ett onaturligt samhälle som vuxit fram då ställer dom till oreda.

Det här är gott folk dom kommer med kärlek och trygghet men dom lever på ett annat sätt än vad vi förstår och dom har också kunskapen och insikten att dör någon eller skadas i en olycka så finns evigheten där och tar hand om det sina även om det ur mänskliga tankar kan verka hårt så gör dom personerna en stor och varm tjänst till anden.

Pyttelite
2022-12-17 07:23
#10

#9: Vi får hoppas att det blir lugnare nu för alla.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Vargnatt.]
2022-12-18 15:09
#11

#10 Vi håller alla tummar och tår 😎

Upp till toppen
Annons: