Annons:
Etikettandligt
Läst 1160 ggr
[Sol69]
11/28/14, 2:30 PM

Ceremonier och ritualer

Har ni några ceremonier och ritualer som ni brukar göra nu till advent och julen? Själv har jag faktiskt inga speciella men man kanske ska fixa några. 🤔

Annons:
Mandra
11/29/14, 5:44 AM
#1

Ja, en ganska ny. Står på julmarknad varje år första advent. Gör julsaker innan som jag säljer (ibland börjar jag redan på sommaren och pyssla). Det här är jättekul. Igår var vi och satte upp stånden och idag och i morgon är det marknad. Vi säljer ju magnetprodukter också förstås. Och i år har gubben med en fotoutställning. 😃

Om detta nu räknas som ceremoni eller ritual?

[Bettanbop]
11/29/14, 2:36 PM
#2

Det låter faktiskt kul Mandra och vist kan man räkna in det till ceremoni, tycker jag iallafall 👍

Vi har ingen speciell ceremoni eller ritual mer än att det MÅSTE finnas glögg och pepparkakor 😃

[Vandringen Med Wolf]
11/29/14, 7:06 PM
#3

Jag delar inte det här alls,ceremonier är ur andlig kärlek inget annat 😎

Mandra
11/29/14, 7:11 PM
#4

Vad är det som säger att det inte är ur kärlek? :)

[Bettanbop]
11/29/14, 8:42 PM
#5

Allt vi gör kan på ett eller annat sätt ses som kärlek. Att vi säger God Jul till varandra är också en sorts ceremoni och sägs med kärlek. Att ge någon som fyller år en present är också en ceremoniel kärlekshandling, osv osv….

[Bettanbop]
11/29/14, 8:55 PM
#6

Är nog så att Sol och MVW tänker på andliga ceremonier och ritualer 🙂

Advent betyder ju Herrens ankomst och är en god anledning för ritualer och ceremonier.

Annons:
ixtab
12/2/14, 8:04 PM
#7

Jag firar Yule. Den 21 dec. Vintersolståndet.
Då äter vi Mustig köttgryta, dricker mjöd och ett kraftigt mörkt bröd till. Sedan äts det nötter och torkade frukter.
Vi brukar göra en trumresa och ta emot ljuset. Vi tar nu till oss nya möjligheter..

🌺

Live long and prosper

[Sol69]
12/3/14, 8:44 AM
#8

ixtab Om du har lust får du gärna berätta mer om Yule 🙂

ixtab
12/6/14, 5:39 PM
#9

Den Paganska sabbaten heter Yule, som sker på dagen för vintersolståndet, runt december 21 på norra halvklotet (under ekvatorn, infaller vintersolståndet runt om Juni 21). Den dagen lutar Jordens axel bort från solen på norra halvklotet, och solen når störst avstånd från ekvatorialplanet. 

På norra halvklotet, har vintersolståndet firats i årtusenden. De nordiska folken såg det som en tid för mycket festande, munterhet, och om de isländska myterna är sanna, en tid av uppoffringar också ursprung.

vetskapen om att snart skulle de varma vårdag tillbaka, och den vilande jorden skulle vakna till liv.spred stor glädje

Eftersom detta är en festival för solen och ljuset, så använda massor av ljus och sol symboler, ljusa färger, eller kanske en liten brasa. Ta ljuset tillbaka in i ditt hem och ditt liv.

Precis som alla Sabbater, är denna för glädje. Fira solens återkomst genom att förbereda typisk vinter rätter. Baka gärna parti av majsbröd, en gryta med etc. Hela familjen äter tillsammans innan ritualen. Städa upp, och när du är klar, täcka ditt bord eller altare med ljus. Använd så många du vill; de behöver inte matcha. I centrum, placera en sol ljus, på en utbyggnad, så det är över resten. Tänd inte något av ljusen ännu.

Stäng av alla andra ljus, och gå till ditt altare. Om din tradition kräver att du kasta en cirkel så ska du göra det nu.

Vänd dig mot ljusen, och säga:

Hjulet på året har vänt en gång,_
och nätterna har blivit längre och kallare. 
Ikväll, börjar mörkret retirera, 
och ljuset börjar sin återkomst.
När hjulet fortsätter att snurra, 
Så vänder solen åter_

Tänd solen ljus, och säga:

Även i de mörkaste timmarna,_
även i de längsta nätterna, har
livsgnistan dröjt kvar. 
vilande, väntan, redo att återvända 
när tiden var rätt. 
Mörkret kommer att lämna oss nu, 
när solen börjar sin hemresa._

Börjar med ljusen närmast solen ljus, och arbeta dig utåt, tända envar av övriga ljusen. Som du tänder var och en, säger:

Som hjulet snurrar, har Ljuset från solen återvänt till oss,_
liv och värme kommer med den. 
Skuggorna försvinner, och livet fortsätter. 
Vi är välsignade av ljuset från solen._

Ta en stund att tänka på vad återkomsten av solen betyder för dig.  Hur påverkar det dig och dina nära och kära? När du är klar, gå igenom huset och vrid alla lampor igen. Om du har barn, gör det till en lek - de kan skrika ut, "Välkommen tillbaka, solen!"

Såhär är det lätt att fira solens återkomst. Det tar inte lång tid och det stör inte i ert Jul stök.

Ljus och frid åt alla

🌺

Live long and prosper

[Sol69]
12/6/14, 9:11 PM
#10

Tack för informationen 👍

ixtab
12/6/14, 9:27 PM
#11

Vet inte om det var det du ville ha eller gamla legender mm. 

🌺

Live long and prosper

Upp till toppen
Annons: