Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3514 ggr
[Bettanbop]
2014-11-08 21:28

Julpynta i förväg

Vet inte hur ni gör eller hur ni ser på saken. MEN är det inte lite tidigt att börja ta fram Julen redan nu. Sett ljusstakar och stjärnor i några fönster redan. En kollega sa att hon skulle sätta upp sina Julgardiner denna helg. Jag tycker det är för tidigt. Jag väntar till första advent helgen.

  

Annons:
VildaVittra
2014-11-08 21:30
#1

Julpynta gör man den 22:a eller 23:e december, första advent tar man fram adventspyntet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pysslan
2014-11-08 22:02
#2

Nu är för tidigt att julpynta tycker jag.  Blir det för mycket för tidigt hinner man tröttna. 

Vi julpyntar till  första advent och tar in och klär granen till 22 december. Sen åker allt ut till mitten av januari.   🙂

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Tarotstollan
2014-11-08 22:38
#3

Ja, det är verkligen för tidigt. Tycker det är hemskt att affärerna redan börjat plocka fram julsakerna, att de tar fram adventsakerna är en sak men tomtarna nej! Förstår ju att de måste för att folk skall hinna köpa sina grejer innan jul.
Här kommer advents stjärnorna upp på lördagskvällen innan första advent och tänds första advent. Elljusstakarna sätter jag upp som julpynt och det blir inte förrän dagen innan julafton.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Vandringen Med Wolf]
2014-11-09 07:31
#4

Ja jösses på promenaden häromdagen såg jag en julstjärna i fönstret😮och i Oktober hade Konsum här tagit fram allt dom har tycktes det som med tomtar,ljusstakar och allt var liksom på plats.

Man hinner ju tröttna på't när det ska fram så tidigt.Nu julpyntar jag inte över huvud taget men att ta fram det så vansinnigt tidigt gör ju att folk hinner tröttna och finner inte samma julstämning när julen verkligen är här.

[Sol69]
2014-11-09 09:27
#5

I handeln blir det bara tidigare och tidigare känns det som.. Själv är jag traditionell och sätter upp stakar och sånt till advent.. Tomtar och granen till jul.. Inte sätter jag upp allt nu. Då hade det ju varit borta innan jul. 😃

Brukar ni gör något speciellt till julen? Det här blir ju min och karlns första jul tillsammans så vi får väl komma överens om vad vi ska ha på julbordet. Men om jag har tid brukar jag baka lite och även göra hemmagjort godis..

[NeferNefer]
2014-11-09 11:49
#6

Jag har inte julpyntat på många år, men nu undrar jag om det inte är dags att börja med det igen. Jag tycker det är för sent att börja julpynta ett par dagar innan julafton. Jag börjar gärna en eller ett par veckor innan, för det för med sig en speciell förväntansfull stämning och längtan efter julafton. De sista åren jag bodde hemma hos morsan hade hon fått för sig att julgranen ska kläs på julafton, vilket förstörde en del av julen för mig. Jag vill ju se den några dagar innan klädd och fin, och gläda mig åt paketen som ligger under. Att klä den på julafton, när jag bara vill ta det lugnt, känns så onödigt sent, då struntar jag hellre helt i julgran. I år kanske jag struntar i julgran med tanke på småungarna här hemma … granen kommer säkert att ligga på golvet rätt snart och allt glitter och alla kulor sprids över hela huset. Men lite tomtar och lite juldukar ska jag nog rota fram.

Annons:
[Vandringen Med Wolf]
2014-11-09 11:55
#7

Julgran kan inte jag heller ha,är det inte katter så är det ungar i granarna 😂

Men utomhus gran brukar jag ha men annars är jag inte för julpynt mer än nån ljusstake.Tomtar och glitter njäh det stör bara min inredning 😃

Ja menar hur skulle det se ut med julpynt och indianskt hantverk blandat,ganska tjabo med andra ord 😃

[NeferNefer]
2014-11-09 11:57
#8

Hahaha! Ja, lite cross-over sådär … jag har en "julkrubba" - en prydnad från Peru med scenen i stallet - ständigt framme året runt.

Kanske mina gårdstomtar blir glada över lite tomtepynt? 😃

[Sol69]
2014-11-09 12:00
#9

Kan inte låta bli att skratta. Julpynt och indianskt låter ju mysigt och unikt.. Kanske ska hänga drömfångare och fjädrar i granen.. Undra vad karln tänker då 😂

Jag har ju haft gran med mina katter. Tösen satt och puttade på kulorna och tittade på sig själv i dem.. och undrade vem som var i kulan 😃

Vi ska nog ha gran fast det är katter hemma. Men vi kanske får frångå att ha en riktig gran fast jag hatar det 😊Och köpa en i plast för katternas skull.. Men gran vill jag ha för julkänslan i och med att det är vår första jul tillsammans.. 😎

[NeferNefer]
2014-11-09 12:01
#10

Annars går det att julpynta en stor krukväxt. 👍

[Vandringen Med Wolf]
2014-11-09 12:17
#11

Ha ha ha drömfångare i granen 😂ja jäsingen päsingen det ska jag ha 😎

Sen ett pentagram i toppen och några änglakort,tarotkort,kristaller på grenarna.Salvia i ljushållare och sweetgras flätor som ringlar runt hela granen.Tjuuuusigt 😎 och lite upp och ner vända världen så där 😂

[Sol69]
2014-11-09 15:33
#12

Go du är vännen 😂Men vist kan vi ha  det i granen. Vem har sagt att det måste vara tomtar och kulor etc i granen.. 😃Men jag tror att karln vill ha en traditionell gran.. så får nog bli en med kulor och lampor…

[Bettanbop]
2014-11-09 16:17
#13

Jag börjar med adventsljusstakarna och Julgardiner till första advent. Sen ställs en eller annan tomte fram lite då och då. Men riktiga Julpyntet görs inte förns till någon dag eller två före Julafton.  Då får granen ta plats med sin sparsamma pynt.

I är stannar vi nog hemma och firar Jul ensamma med barnen. Hitintills har vi farit ner till Södertälje och firat med min övriga familj.

Annons:
fridelfina
2014-11-09 22:11
#14

Är som de flesta, adventssaker till första advent och julgrejjer strax före jul. Det är ändå märkligt, jag som är värsta julnörden, har år för år tonats ned och sist var det knappt några julsaker alls här hemma. Tom maken började tillslut bli lite stressad över avsaknaden på julsaker, han som hatar julen….. 🤔

 
 

Upp till toppen
Annons: