Annons:
Etikettandligt
Läst 2816 ggr
[Sol69]
10/18/14, 9:38 PM

Själens utveckling

Vi föds ju alla in i en kropp och vi har en själ och en ande som vi utvecklar från vårt första andetag. Men är själen och anden neutral när vi föds eller är den god eller ond från början.. 🤔

Hur kommer det sig att det det finns onda människor som Hitler.. Föddes de onda eller har de haft en så hård och negativ uppväxt så de har utvecklat så ondskefulla drag i sin personlighet.. 🤔

Det borde ju vara så att du som liten föds neutral och att du sen har kommit ned till detta liv för att lära dig och utveckla dig och stärka dina positiva egenskaper så din själ och ande växer. 

Men det är ändå svårt att förstå hur det kan vara lärorikt på ett positivt sätt för själen att vara så grym och ondskefull som en del människor utvecklas till 😕

Har ni några funderingar på detta runt själen och anden och dess utveckling.. 🤪

Annons:
[Bettanbop]
10/18/14, 10:27 PM
#1

Vilken spännande fundering 🙂 Bra Sol, då är jag inte ensam med att ha såna funderingar 😛

Om jag hör om något hemskt och grymt som någon gör, så blir jag så arg och ledsen och illa berörd. Men efter en stund blir jag nyfiken och vill kunna gå in i dennes skalle och försöka förstå hur denne tänker och hur det funkar i skallen. Hur denne ens kan komma på tanken och dessutom utföra den.

Men jag tror att vi föds goda men ändå ganska neutrala. Sen blir vi i ganska ung ålder påverkade av först våra föräldrar och sedan lärare och samhället. 

Som ung är man väldigt lättpåverkad, och i puberteten när vi har så jobbigt med alla hormoner så påverkas vi ännu mer. Hur många ungdomar vet egentligen vad som händer i kroppen i puberteten mer än att man får mens och hamnar i målbrottet. Inte många tror jag. Och lägger man då till all stress som är i dag så är det inte konstigt att ungdomarna mår som de mår. Och fastnar man sedan i det så kan det mycket väl gå snett och man blir en grym person.

Men som sagt. Jag tror ingen föds grym.

[Kathja]1
10/19/14, 1:23 PM
#2

Spännande tankar, men jag tycker att vi först bör fråga oss vad "ondska" är. 

Jag tror att själen ÄR kärlek, den ÄR Gud -  vare sig mer eller mindre. Den kan och vet allt och att den (vi) innan vi föds väljer vad vi vill uppleva i detta livet sedan skapar vi det allt eftersom.

Zeffe
10/19/14, 1:56 PM
#3

Jag får säga som Kathja gör att vi först kanske bör definiera vad ondska egentligen är.

Jag tror inte att det finns någon själ som i sig är ond, däremot blir vi i kombination med vår miljö och uppväxt påverkade precis som Bettan beskriver det. 

Här på jorden har vi ett ego som spelar oss ett spratt för att vi ska kunna växa som individer. Jag är också  övertygad om att det finns själar som stiger ned hit för att ge andra möjlighet att växa och ge tuffa insikter utan att själv dra någon fördel av det. Jag tror någonstans på ovillkorlig kärlek och ovillkorligt givande, även om det känns svårt att fullt ut praktisera det här på jorden. Men visst är det oerhört roligt och givande att glädja andra människor utan att behöva tänka på att få något i gengäld och nu tänker jag även bortom materialismen.

Så tror och tycker  jag i denna stund 😃

Valkyrija
10/19/14, 8:25 PM
#4

Jag tror att man föds mer eller mindre ond eller god på ett sätt men sedan så formar livet en också liksom :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Evigheten
10/19/14, 10:29 PM
#5

Jag tror det har att göra med tidigare liv också, men att man från början är helt ''god'' när man föds som själ och sen händer de så mycket när man lever här på jorden, att man möter svårigheter, jag tror att alla ''onda'' själar bara är mycket arga, för att dom är ledsna för de dom vart med om.  Och jag tror också att om man är elak, så är man inte helt sig själv, utan man är vilsen. Nån som sett den nya filmen ''Maleficent'' ? Tycker den ger ganska bra förklaring på varför många människor beter sig som dom gör. Men jag tänker att de nödvändigtvis inte behöver handla om ett liv, utan att detta är en lång process på flera tusen år.

[Mellma]
10/20/14, 12:56 PM
#6

Jag är också av den uppfattningen att ingen "normal" människa föds ond utan att vi formas med tiden som vi lever och lär. Samtidigt så har vi det berömda egot, som Zeffe också nämnde, som kan göra oss giriga och som kan förstöra mycket för oss om det vill sig så.

Vi har även den fria viljan att välja bort onda handlingar i vårat liv. Bara man har styrkan att göra så.

Ondska är ett vitt begrepp och precis som det sägs att "det är tillfället som gör tjuven", så tror jag lika på att om man kanske hamnar i för många hemska och jobbiga situationer  om vart annat i livet, så kan det lätt slå över til det mindre positiva tänket, och man kan bli både girig, falsk och få ondsinta tankar. OM man inte är uppmärksammad på att man kan faktiskt välja sina handlingar. Då till det bättre, menar jag.

Sen så finns det en annan aspekt av det hela också, och det är att det finns dem som föds med mentala störningar redan från födseln som kan bli riktigt ondsinta i sina liv. Men räknas de som onda från början??

Annons:
[Kathja]1
10/20/14, 1:23 PM
#7

Ondska är intressant… Har ni tänkt på att det i princip alltid är någon annan som avgör om någon är ond. Det är sällan någon själv säger att de är onda. Så utifrån personen själv ser agerandet ut på ett helt annat sätt. Ta tex den gamla klassikern Hitler. Hade vi frågat honom så ansåg han absolut att det han gjorde var av kärlek till sitt land och dess folk. Kan då kärlek vara ondska? Men det kanske är för OT…

[Bettanbop]
10/20/14, 5:26 PM
#8

Intressant tanke Katja. Men nej det har jag nog inte tänkt på, kan nog inte komma på att jag hört någon säga det om sig själv.

[Kathja]1
10/20/14, 5:35 PM
#9

Något att tänka på kanske? Jag/vi har diskuterat detta på andra sajter och ofta kommer man fram till samma sak -  ondska är väldigt subjektivt. 😎

Upp till toppen
Annons: