Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3355 ggr
[Wolf.]2
8/4/14, 5:03 PM

Skogsbranden i Sala

Tycker vi alla ska samla oss och sända alla krafter med energi till både boende och dom brandmän som tappert kämpar med den skogsbrand som nu härjar helt fritt i Sala.

Vindarna har tydligen vänt så nu hotas nya orter,vilket fruktansvärt scenario och nu behövs alla insatser som bara finns att tillgå så jag föreslår att vi alla oavsett vilken form av tro vi har ber om allt kraft till dom drabbade som befinner sig i dessa trakter ❤️

Bildkälla www.vlt.se 

Annons:
[Sol69]
8/4/14, 5:09 PM
#1

Självklart ska vi sända positiv energi och omtanke till dem som det berör vid Sala ❤️

Zeffe
8/4/14, 5:18 PM
#2

Absolut, jag håller helt med dig Wolf och hakar på omgående. Jag bor inte långt från området ca: 2 mil och det är så hemskt väder här för tillfället. 34 grader och riktigt stark vind 😕. Det måste vara ett rent helvete för alla som arbetar i denna hetta och dessutom hettan från branden. Jag förstår att många valt att bli evakuerade från byn Gammelby eftersom röken inte alls är trevlig och oron som finns. Otroligt fin och orörd natur som eldhärjas nu och jag brukar själv fotografera rätt flitigt i området. Det finns få vägar och terrängen är ganska svårforcerad. Får hoppas att de 2 vattenbombplanen från Italien som kommer idag kan stabilisera situationen. Dessutom har man evakuerat rätt mycket kreatur.

All hjälp behövs, så haka gärna på i stödet som Wolf startade 🤗

/Ulf

Pysslan
8/4/14, 5:26 PM
#3

Självklart är jag med och hjälper efter bästa förmåga

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Wolf.]2
8/4/14, 5:36 PM
#4

Underbart kära ni för all hjälp behövs för det där tycks ju inte ha nån ände alls 😕

Zeffe då är du bekant ordentligt med området och tragiskt att fin natur ska råka ut för sånt här men min tanke går också till dom djur som bor i skogen.Man kan undra hur många djurliv som skördats 😕

Hur är det hos dig Zeffe? här i Leksand ligger röken tät och jag har fått bomma igen allt så den kommer inte in i alla fall känns det som.Men man ser inte himlen eller skogen just nu bara rök.Luktar gör det också.

Zeffe
8/4/14, 5:48 PM
#5

Jag bor sydväst om området, så röken har inte tagit den här vägen, men jag har hört att röken syns ända från Åland. 

Ja, det är ett speciellt område med många naturreservat där väldigt många rara arter lever så visst är det hemskt. Vi är är i detta land rätt förskonade från så stora bränder, men det kommer att bli en grogrund för nya arter som kan ta marken i besittning. FInns bl.a vissa växter som nästan uteslutande blommar efter en brand. Två exempel är brandnäva och svedjenäva som nu kanske går att få se i området nästkommande år. 

Det måste vara hemskt att för de boende behöva ge upp sina fädernegårdar och jag hoppas att allt klarar sig och alla kan få återvända.

[Sol69]
8/4/14, 5:53 PM
#6

Ja det är hemskt när det händer. Men vi får hoppas att ingen människa kommer till skada och att de inte mister sina hem..

Annons:
[Wolf.]2
8/4/14, 6:03 PM
#7

Hörde också röken setts ända till Åland,helt otroligt hur den kan sprida sig 😮

Visst är det så nya arter kommer upp,en form av reinkarnation inom naturens lagar men samtidigt skördar den så många liv,liv som behövs för vår flora och för våra djur och hela vår vegetations överlevnad.

Kan inte föreställa mig hur dom som finns i området känner,jag menar här går jag och gnäller över illamående,huvudvärk och en hals som sticker medan människor befinner sig mitt i.Bara hoppas ingen kommer till skada varken brandmän eller dom boende.

Följer just ju VLT och planet från Italien kan dröja tills Tisdag,men sjutton borde inte Sverige vara utrustat med såna plan tycker man 😡

Som min far sa,det här skulle man ha sett till att förebygga från början så hmm man kan undra hur det är funtat ibland med orden det är ingen fara det är under kontroll,jo jo 😮

Zeffe
8/4/14, 6:31 PM
#8

Som vi alla vet så handlar allt om ekonomi och ett vattenbombarplan är specialbyggt för ändamålet och kostar säkert en hel del att hålla i drift och ha  personal som kan hantera det. Det är kanske bra om man kan dela på den kostnaden över flera länder eftersom vi är relativt förskonade från så stora bränder. Normala bränder kanske kan hållas i schack med de helikoptrar vi har.

Men att förebygga bränder är nog svårt eftersom det är enorma krafter och energier som släpps lös. Bränder har härjat på vårt jordklot under alla tider och det är nog oundvikligt att det sker hur hemskt det än är. Australien och Nordamerika är väl kontinenter som är relativt hårt drabbade av skogsbränder. 

Däremot borde vi människor vara lite mer försiktiga när vi vistas i naturen. Att inte slänga fimpar i skog o mark, undvika göra upp eld utom på anvisade platser och sen dessa förbannade engångsgrillar som folk bara springer ifrån och inte bryr sig att ta med hem. Fattar inte hur dessa överhuvud taget får säljas då de är boven till uppkomsten av många bränder 😡

Vi lever alldeles för långt från naturen idag och många vet inte hur man ska bete sig eller inte hyser någon respekt. Skärpning!

[NeferNefer]
8/4/14, 6:47 PM
#9

Jag hakar på omedelbart!

Och engångsgrillarna … 😡Onödigt, miljöförstörande, totalt egoistiskt att införskaffa.

Jag tänker dessutom dansa regndans, ba'fatt. 🤓

[Bettanbop]
8/4/14, 9:05 PM
#10

Jag hakar på jag med 👍 bra initiativ 🌺

Zeffe
8/5/14, 9:26 AM
#11

God Morgon.

Känner mig lite tom och olustig idag efter senaste dygnets händelser i grannskapet. 

Hemskt med killarna som körde fast med timmerbilen i området och jag hoppas innerligt att det inte blir fler offer i branden. 

Det positiva är att se hur befolkningen verkligen går ihop och hjälper varandra så gott det går och många företag har gått in med hjälp i olika former. Bl.a hotell som erbjuder behövande en plats att bo och äta. Hoppas verkligen att vädret vänder och det kommer lite regn, men det ser åter ut att bli 30 grader här idag även om vinden har stillat sig. Hörde att det kommer 2 flygplan till från Frankrike nu och hoppas att man med dessa 4 plan kan få härden att lugna sig eller i vilket fall inte sprida sig. Jag känner med all evakuerade som har oro för om deras hem står kvar eller inte. Informationen är inte den bästa, men samtidigt har jag viss förståelse om man inte riktigt är förberedd för en sån här extrem händelse. 

För egen del känner jag mig trygg eftersom jag bor åt "rätt" håll, även om det bara är 16 km till fronten.

Vi får dansa lite extra idag tycker jag så vädergudarna verkligen hör oss.

[Sol69]
8/5/14, 9:31 AM
#12

Jo det måste vara riktigt kaotiskt där uppe och jag tror det är svårt att vara beredd. Det är så synd om alla som bor i dess närhet och är drabbade

[Wolf.]2
8/5/14, 10:09 AM
#13

En man omkom i lågorna,anhöriga hade rapporterat honom som saknad och sen fann man en sönderbränd kropp som var svår att identifiera men plånbok med id fanns i närheten så dom utgick från att det var den mannen.

Det är ju själva fan när den börjar skörda liv,vi får innerligt hoppas på att det får ett slut nu 😕

Annons:
[NeferNefer]
8/5/14, 10:41 AM
#14

Så sorgligt … ska vi nu få samma problem som de har i Australien med dessa skogsbränder? Här ska dansas ännu mer!

Zeffe
8/5/14, 10:51 AM
#15

Ja, nu märks det att vinden har vänt för här är det totalt disigt och en skarp röklukt, så jag ska nog ta och packa en väska utifall jag känner att jag vill komma ifrån röken. Så märkligt och nästan kusligt för det är helt stilla i omgivningarna och inga människor ser man ute heller och det kan jag i och för sig förstå.

[NeferNefer]
8/5/14, 10:52 AM
#16

Jag föreställer mig att det är otäckt med det där tysta och stilla …

[Sol69]
8/5/14, 10:58 AM
#17

Är glad att jag är så långt ifrån det drabbade området och lider med dem som har det svårt nu.. Vi får dansa mycket regndans..

[NeferNefer]
8/5/14, 11:00 AM
#18

Jag måste ha valt fel steg, för regnet faller ju här nu. Och som det faller! Jag får blåsa på molnen så de far åt rätt håll 🤔

Zeffe
8/5/14, 11:03 AM
#19

Ja, det är märkligt hur lokalt regnet har kommit, för här har vi inte fått något regn alls på flera veckor.

[Sol69]
8/5/14, 11:06 AM
#20

Hos oss har det varit både åska och regn.. Men man tycker att det kan falla lite extra över de drabbade istället. Här börjar gräset blir grönt igen..

Annons:
[Wolf.]2
8/5/14, 11:54 AM
#21

Håller med dig Zeffe det blir en konstig känsla,igår när vi hade röken som ett täcke här såg man lite folk men inte alls som det brukar och då har vi ju ändå avstånd till själva branden.

Ja vad säger man,det här är verkligen obehagligt,fler och fler evakueringar och nu tog staten över arbetet vilket tidigare aldrig skett.Minst en månad skulle det ta att släcka samt minst två månaders eftersläcknings arbete 😕

Zeffe
8/5/14, 12:07 PM
#22

Ja, jag såg också nu på Krisinformationens hemsida att länsstyrelsen nu tagit över räddningstjänsten och det börjar väl bli så många berörda kommuner nu att det är nödvändigt för samordningens skull. 

I första läget är nog att försöka begränsa branden så den inte sprider sig. Hur lång tid släckningsarbetet sen tar visar sig, räddningstjänsten pratade om hela augusti och eftersläckning under flera månader. Men allt beror förstås på hur vädret blir. Ett orosmoln är för eftermiddagen och kvällen då mycket turbulent luft kommer att finnas i området då åskväder kommer att bildas i omgivningarna och i samband med det kan det bli byvindar på 15-20 m/s.

[Sol69]
8/5/14, 9:15 PM
#23

Nu har i alla fall en helikopter som ska hjälpa till kommit till Västerås står det i tidningen..

Zeffe
8/5/14, 9:22 PM
#24

Ja, det verkar vara flygplanen från Frankrike och den första har landat på Hässlö flygplats. De andra två är väl också i antågande. Såg att de avlyst en bit av Mälaren där de tänker hämta vatten och det blir ett fasligt rännande över huvudet här antar jag för jag bor precis invid Strömsholms kanal/Kolbäcksån som går upp i Åmänningen. Det blir en flygtur på 25 km enkel resa och det blir rätt långa flygvägar.

[Sol69]
8/5/14, 9:25 PM
#25

Men då kan du ju ta fina bilder på deras plan.. 👍Men hoppas de inte dundrar för mycket så de stör 🤔

[Wolf.]2
8/5/14, 10:01 PM
#26

Vattenbombarna har landat i Västerås,en god start och förhoppning om att dom kan få bukt med det där nu.

Zeffe
8/5/14, 10:03 PM
#27

Ja, vi får hålla både tummar och stortår att det går bra.

Annons:
Sara1214
8/6/14, 10:25 AM
#28

Usch.. röklukten har kommit till Västerås. Det är så jobbigt att bara sitta hemma och veta att man ej kan göra något. Men i Norberg är det ett åskväder nu. Vi får hoppas på det bästa. Hoppas gud är med oss nu ;P..  Jag har dock träning idag. Hur kommer det gå med denna rök? Man kan väll inte träna ute nu. Det kan verkligen inte vara bra. Tror ni röklukten kommer försvinna på dagen?  Inne är det varmt som en bastu och man skulle bara vilja öppna lite. Men det är lika kvaft ute. Kan inte dessa plan anlända nu?! Det kan fan inte ta 3 dygn för dessa plan att komma. Skicka hit planen nu för i Helvete. Förlåt språket men lite action tack. Jag tycker så synd om all instastyrka och personer där ute. De jobbar skiten ur sig. En stor medalj till er! 🌺❤️

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

[Sol69]
8/6/14, 11:16 AM
#29

Jo det är synd om alla de berörda och jag har min dotter uppe i Västerås och hon sa att det luktade illa. Men vi får hoppas att vädretsmakter är på vår sida, Om jag förstod det rätt kunde inte planen lyfta pga röken. Det är ju många som sänder positiv energi och omtanke  till de som finns där uppe. Så det visar på att det finns mycket gott i alla människor. ❤️

[Wolf.]2
8/6/14, 5:06 PM
#30

Men det är ju rent för jäkligt hur allt går emot dom,planen har landat men kan inte gå över branden för all rök.Helt otroligt hur det går emot i all den tid denna resurs nu finns.

Två av planen var visst kvar i Polen om jag minns rätt,har inte kollat under dagen hur läget är men nu får allt universum se till att regn faller så röken kan lägga sig och planen kan få göra sina jobb.

[Sol69]
8/6/14, 5:07 PM
#31

Nej de andra planen har kommit fram och de kan äntligen börja att kasta vatten verkar det som 😃 Så nu kanske de får lite bukt på dem. Läste att det är brandmän både från Linköping och Motala där uppe och hjälpte till..

Zeffe
8/6/14, 5:12 PM
#32

Idag är jag lite egoistiskt nöjd, för vinden har vänt och vi slipper det värsta av den ilskna brandröken 🤐 Hoppas de kastar upp hela Mälaren i afton på området så det blir ett snabbt slut.

[NeferNefer]
8/6/14, 5:15 PM
#33

Åt vilket håll blåser vinden? För tänk, jag sitter här i Stockholmsområdet med öppna fönster och nog tycker jag det luktar svagt av brandrök … fast det kan ju vara någon svagbegåvad individ som trotsar eldningsförbud och grillar, förstås.

[Sol69]
8/6/14, 5:16 PM
#34

Men var ska du bada då Zeffe 😂Just det tror inte de kan tömma hela mälaren den går ju ut i havet och då får de tömma hela östersjön också.. och sen går den ju ut i atlanten också 🤪Så Zeffe du får nog bada ändå 😃

Min dotter är ju uppe i Västerås och jobbar.. Hon sa det luktade illa igår.. Och inom parantes är jag stolt mamma för hon kom in på universitetet där uppe 😎

Annons:
[NeferNefer]
8/6/14, 5:23 PM
#35

Grattis till den stolta mamman och dotterns studier! Vad roligt! 🌺

Zeffe
8/6/14, 5:27 PM
#36

För tillfället är det svag västsydväst, så Stockholm kan nog känna av det i kväll.

Tänkte det kunde bli en fors här i Strömsholms kanal nu om de flyttade Mälaren till brandhärden. Kunde vara spännande med lite forsränning 😃och på så vis få återvinning på vattnet. Skämt åsido så har vi faktiskt en oreglerad fors i kanalen som heter Sörstafors och är en inte helt oäven fors under högvatten. Jag skulle inte vilja paddla där, men jag har fotat en hel del där. Massor med fina strömstarar vintertid 🙂.

[Wolf.]2
8/6/14, 5:39 PM
#37

Alla tiders om dom nu äntligen kan påbörja sitt släckningsarbetet.Bara att hålla tummarna att allt kommer under kontroll.

Ingen rök här på ett par dagar,ja det skulle vara det lilla svaga då för lite dis men man känner ingen lukt.Kanske näsan blivit van 😕

Däremot tog jag idag ett rent badlakan som hängt ute och så fort lite väta kom i det efter dusch luktade det brandrök som bara den.Med andra ord tvätta om lite tvätt som hängt ute senaste dagarna.

Sol vad roligt för både dig och din dotter att hon kom in på Universitetet.Grattis till Er Båda  ❤️

[Sol69]
8/6/14, 5:43 PM
#38

Tack alla goa 🤗

Kan tänka mig att de inte luktar gott om tvätten om den hängt ute 🤪

[Sol69]
8/6/14, 6:14 PM
#39

Nu har de kommit igång med att kasta vatten.. 👍

[Wolf.]2
8/6/14, 6:44 PM
#40

Yeeees 😎

[Bettanbop]
8/6/14, 7:02 PM
#41

Håller tummarna hårt för att de får mycket gjort nu när det är vindstilla 👍

Annons:
Cahira
8/6/14, 8:03 PM
#42

Håller tummarna här med. Såna bränder är läskiga!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sol69]
8/6/14, 8:09 PM
#43

Jo och de kan sprida sig fortare än vad man tror.. Såg på nyheterna nu.. Stackars växter och djur.. och de som bor där. Såg inte vidare trevligt ut i skogen.. Svart och sotigt..

ALPHIRA
8/7/14, 2:26 AM
#44

Skrev på en annan sajt (minns förstås inte vilken…) att när jag åkte från Norberg till Avesta i  måndagskväll efter 22 så fanns det otroligt mycket djur som sprang över vägen. Två älgar, några rådjur och ett par rävar som väntade på sin tur att springa över. Dessutom fanns det några några skadade småfåglar som satt på vägen. -Dom hade kanske bränt sina vingar på något sätt eller något annat. Tragiskt.

[Sol69]
8/7/14, 9:53 AM
#45

Vi får hoppas att de flesta djuren har hunnit flytta på dig innan det börjat brinna där de är. Djuren i naturen är ju smarta och känner av sånt.

Zeffe
8/7/14, 10:14 AM
#46

De stora djuren har möjlighet att komma undan om det inte finns viltstängsel, men alla mindre har nog tyvärr inte samma lycka. De försöker undkomma genom att försöka  gömma sig i marken eller på något annat till synes tryggt ställe. 😕

[Sol69]
8/7/14, 10:34 AM
#47

Läste just om det i tidningen att de brukar söka skydd i små hålor. Men att inte alla klarade sig. Men att vissa kunde ha tur.. om det var fuktigt där de gömde sig.

Zeffe
8/7/14, 12:14 PM
#48

Jag ska se om jag kan ladda upp en film till någon plats på internet och länka hit. Gjorde en film i det brandhärjade området för 10 år sedan som visar lite det storslagna i området med betoning på djurlivet. I det här fallet står tranornas liv i centrum, men det finns en hel del annat också. Filmen var lite tänkt som en motvikt till alla actionfyllda och spektakulära filmer som visas i TV 😃. Den har ett tempo som går i Mindfulness tecken och är 90 minuter lång. Men jag ska se om jag kan klippa ner den till en kortare version, annars somnar ni o det vore ju lite trist 😂.

Annons:
[Sol69]
8/7/14, 1:30 PM
#49

Det vill vi gärna de Zeffe dina naturfilmer 👍

[NeferNefer]
8/7/14, 1:31 PM
#50

Jaaa!! *poppar popcorn* 👍

[Sol69]
8/7/14, 1:59 PM
#51
[NeferNefer]
8/7/14, 2:02 PM
#52

Tack för länken! Jaha, då får jag ha klädnypa på näsan ett par dagar till, då.

Åhhh, kan inte de här regnmolnen ta sig över brandområdet och hjälpa till?

[Sol69]
8/7/14, 2:12 PM
#53

Det var så lite så.. skulle vilja se dig på stan med en klädnypa 😂

[NeferNefer]
8/7/14, 2:15 PM
#54

Hahaha! Ja, hm … det är nog en syn, det 🤪

[Sol69]
8/7/14, 2:59 PM
#55

Skulle nästa åka upp till Stockholm för att ta kort på dig då 😉

Annons:
[NeferNefer]
8/7/14, 3:49 PM
#56

HAHAHA! Ja, jo, det skulle nog ge våra kristna vänner vatten på kvarnen angående våra sinnesförmågor …

[Sol69]
8/7/14, 4:00 PM
#57

Men kan vi inte mötas alla och så tar vi ett kort när vi dansar runt lägerelden och ger dem 😂

[Bettanbop]
8/7/14, 6:10 PM
#58

Vilken utmärkt ide Sol. Säg till när och var så ska jag vara med. Inte fysiskt men mentalt 😃

[Sol69]
8/7/14, 6:57 PM
#59

Inte nog med att det brinner i Sala Utan nu är det en brand till…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19329820.ab

Nu får vi nog dansa regndansen riktigt ordentligt 🤔

[NeferNefer]
8/7/14, 8:26 PM
#60

Mera regndans, och så tar vi bilder när vi dansar och skickar till våra vänner skeptikerna och kristna!

ALPHIRA
8/7/14, 9:48 PM
#61

Ja, röken sprider sig ju enormt. Går ända långt in i Ryssland.

Tittade förresten finsk TV för att se hur dom visar denna brand i Sverige. Men det var inte så mycket faktiskt. 

Och inte undra på det… I Ryssland brinner det ännu värre och hela Moskva (15 milj invånare) är rökfylld. Folk på gatan har sådana där masker på näsan och munnen eller hur f..n säger man. 

Rökfyllda området är lika stort som hälften av Sverige.

[Sol69]
8/7/14, 10:26 PM
#62

Så mycket röken kan sprida sig med vinden..

Annons:
Tarotstollan
8/7/14, 11:28 PM
#63

Ja, det här är fruktansvärt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
8/8/14, 2:01 AM
#64

Detta är lite OT men be lite för Hawaii inatt. Inte en utan TVÅ stora hurricanes ska slå till. Jag hoppas verkligen att de inte är ödeläggande! De är klass 2 just nu men kan bli värre innan de når land.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[NeferNefer]
8/8/14, 8:03 AM
#65

Mildaste tid! Ja, jag ber en liten bön för Hawaii ❤️

Det är mycket nu … Västmanland, Ryssland, Hawaii …

[Sol69]
8/8/14, 11:01 AM
#66

Självklart ber vi för dem som bor där också.. Då ska vi både dansa regndansen och be om lugn till fader vind så det inte blir så mycket förödelse..

[Sol69]
8/8/14, 4:27 PM
#67

Inte nog ned bränder nu.,, Nu brinner det på Gotska Sandön också

Cahira
8/9/14, 4:43 AM
#68

Fyy.. :( Moder Jord är så stressad att hon får magsår. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sol69]
8/9/14, 8:45 AM
#69

Verkar som att värmen gör att det är torrt överallt och det blossar upp bränder här och där..

Annons:
[Wolf.]2
8/9/14, 10:08 AM
#70

Tragiskt hur Moder Jord behöver protestera,som du skriver Cahira har hon stora sår.Hoppas ändå att Hawaii inte blir utsatt 😕

Tragiskt med allt sånt här och inte måttligt med skogsbränder i torkan 😕

[Wolf.]2
8/9/14, 3:12 PM
#71

Här några bilder från branden och fy vad hemskt att se hur elden närmar sig bostadshusen.Vad hemskt för dom som bor i dessa områden.Det måste vara  helt overkligt 😕

Läste nu att branden kan blossa upp i vår igen just för det kan glöda nere i marken.Otroligt hur det kan bli och än är den inte under kontroll 😕

Zeffe
8/9/14, 3:21 PM
#72

Ja och hittills är 25 nedbrunna hus lokaliserade 😕

[Wolf.]2
8/9/14, 4:22 PM
#73

Vah så många,det var det jäkligaste ,stackars folk som förlorat sina hem😕

[Sol69]
8/9/14, 4:26 PM
#74

Det är nästan för hemskt för att ens tänka tanken.. 😭

Tarotstollan
8/9/14, 8:54 PM
#75

Får hoppas att de får mycket snö i vinter då som smälter sakta till våren och rinner ner i marken.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sol69]
8/9/14, 10:37 PM
#76

Inte nog med att det brinner bra mycket där uppe.. Nu har en pyroman hotat med att åka dit också.. När ska eländet sluta 😮

Annons:
[Sol69]
8/9/14, 10:43 PM
#77

Läste nyss att elden kunde hålla på hela vintern och blossa upp igen till våren

Cahira
8/10/14, 2:37 AM
#78

Jag har inte hört hur det gick för Hawaii så tror det gick bra.

Usch vilka bilder. Nu fattar jag verkligen vart uttrycket "Spread like wildfire" kommer ifrån.. Huvva. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[NeferNefer]
8/10/14, 3:14 AM
#79

Pyromanhot dessutom? Men kan folk skärpa sig? 😡

[Wolf.]2
8/10/14, 6:25 AM
#80

Det finns så mycket sjukt folk och vi får väl hoppas det enbart är hot och ingen verklig handling utan en sjuk person som roar sig med att skrämma upp,fy-😈 oavsett det rör sig om ett tomt hot eller om man verkligen går till handling😡

Hörde också det där att den skulle kunna blossa upp i vår igen,att snön skulle ha svårt att lägga sig för det kan brinna långt ner under marken.Hemskt hur det kan bli och måtte dom få ett stopp på den där 😕

Men nåt jag tycker är så fantastiskt fint mitt i all bedrövelse är alla dom människor som ställer upp för varandra både vid evakueringar,släckningar och annat. Det är så  många som ser till att mat,dryck och en massa annat finns att tillgå för alla som jobbar med branden.Både frivilliga och personal.

Det finns verkligen godhet i människor det ser man här för oj som alla ställer upp och bidrar med det dom kan.En stor eloge till alla dom för ni gör en fantastiskt fin insats🌺 ❤️🌺

[Wolf.]2
8/10/14, 6:32 AM
#81

Det verkar inte ligga nån sanning bakom ryktet om pyromaner eller tjuvar såg jag nyss i VLT.Det skulle nog vara svårt också med tanke på hur hårdbevakat området är så vi får hoppas det bara är elaka skrämmande rykten ingenting annat.

[NeferNefer]
8/10/14, 8:29 AM
#82

Vilken lättnad 🥵

Cahira
8/10/14, 8:55 AM
#83

Fattar inte varför en pyro skulle vilja tända eld på nåt som redan brinner eftersom deras fascination ligger i just eld och stora lågor, inte själva påtändandet. Är nog bara nån som försöker vara lustig och vill ha 15 minutes of fame. 

Många ser detta som en förödelse, vilket det är förstå mig rätt, men jag ser det som ett nytt kapitel. Det fanns så otroligt många döda träd att de behövde tas bort så nytt liv kunde frodas blev jag tillsagd i en dröm inatt. Rötter måste bort annars finns ingen plats för näring för det nya som ska komma, därför det brinner djupt i marken men det kommer slockna när elden inte längre får syre. Vad gäller spridning, ja det gör mig nervös.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Sol69]
8/10/14, 8:57 AM
#84

Jo när nöden knackar på dörren så testar man sin omgivning och man kan ju säga att universum gjorde en stor test av mänskligheten om de var ödmjuka och hjälpsamma. Och det verkar som att många har klarat testet 🙂

Hoppas att det snart har allt underkontroll och det blir helt släkt så det inte fortsätter i vår..

ALPHIRA
8/10/14, 9:12 AM
#85

Läste att hjälpstationen i Ramnäs har över 1 ton ost i kylarna 👍 Kan inte tänka mig att all ost blir uppäten på plats. Hoppas dom delar ut resten till behövande på något sätt.

ALPHIRA
8/10/14, 9:23 AM
#86

Var förresten och hälsade på gamlingar som är evakuerade från ett äldreboende på brandområdet. Nu är dom placerade på olika ställen i Sala. Flytten har tagit hårt på dom. Hälsade också på boende (psykiskt sjuka) som hade evakuerats till Sala. Nu hade dom i alla fall mat och tak över huvudet, med annat kan man inte skryta med när man såg sig runt. Men man gör säkert så gott man kan.

Har tidigare jobbat i hemtjänsten där på området också och tänker nu vart alla dom gamla har tagit vägen. Kan inte åka och kolla heller men dom har det säkert bra där dom är. Men vilken ångest måste dom känna…

[Sol69]
8/10/14, 9:38 AM
#87

Det finns ju en del gamla som lider enormt när deras inrutade liv förändras så det är nog många som har det jobbigt. Men hoppas att de har det bra under omständigheterna.

[Mellma]
8/10/14, 7:19 PM
#88

Ja det är ju helt otroligt egentligen att det måste till en stor katastrof för att människor ska bry sig om varandra helt kravlöst. Men det är ju tur att det är så.

Jag har också fått min beskärda del av både brandrök och snudd på skräckscenario. 😕

Jag hoppas verkligen att alla brandmän som kämpat med detta blir ordentligt hyllade när allt har lagt sig!🎈

[Mellma]
8/10/14, 7:21 PM
#89

Meeeen, råkade trycka på anmäl på mitt eget inlägg…tryckte för fort på fel knapp.🤐 Var inte meningen.

[Sol69]
8/10/14, 7:33 PM
#90

Finns det en ande inne hos oss idag??? Det är andra gången någon trycker på anmäl av misstag nu 😂

Annons:
[Wolf.]2
8/11/14, 6:49 AM
#91

Man blir verkligen imponerad över vilket samspel som uppstod och man önskar det kunde vara så jämt och inte bara vid katastrofer men man ser ju vilken mänsklighet det verkligen finns när sånt här händer.Uch ja Mellma du fick det ganska hett om öronen där en stund 😕

[Mellma]
8/11/14, 7:48 PM
#92

Till råga på allt så fick jag höra idag att ytterligare en lokal brand hade uppstått i samband med katastrofen, som var betydligt närmare mitt hem . Huvvaligen säger jag..🤪 Tur att de fick stopp på´t!

[Wolf.]2
8/12/14, 4:36 PM
#93

Uch att bo så nära som du gör och tack och lov det inte blev nån spridning på den där.Kram på dig du har verkligen levt i stress goa Mellma ❤️

[Mellma]
8/13/14, 1:30 PM
#94

Tack fina Wolf❤️ Fast det fanns ju de som haft det värre förstås. Men det är ju inte kul när man blir drabbad indirekt heller. Stress är aldrig roligt för nån.

Cahira
8/23/14, 5:02 AM
#95

Hur gick det med detta? Svårt att hänga med när man är i fel land.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[NeferNefer]
8/23/14, 12:03 PM
#96

Den verkar vara släckt nu, fast ag antar att det fortfarande kan pyra nere i rötterna. Däremot drabbas delar av Sverige av översvämningar i stället nu. Är det inte det ena så …

[Wolf.]2
8/23/14, 4:25 PM
#97

Det verkar som om brandplatsen kan bli naturreservat och man kan ju tycka då att allt regn kunnat få komma där istället där det så väl behövdes 😕

Det blir ändå intressant att höra om alla nya arter som kan växa där framöver men att det skulle behöva bli den här vägen känns inte alls bra med alla dom som drabbats och alla dom som jobbat så enormt hårt både civila och tjänstemän.

Annons:
[Sol69]
8/23/14, 6:01 PM
#98

Det har regnat så mycket i Götebergstrakten att du är det magsjukt där nere för många 😕

[Mellma]
8/24/14, 2:08 PM
#99

Ja från panikbränder till översvämningar. Inte bra inte… 🤔

[NeferNefer]
8/24/14, 6:28 PM
#100

Klimatförändringar …

Cahira
8/25/14, 3:54 AM
#101

galet!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sol69]
8/25/14, 9:01 AM
#102

Ja inte är det helt normalt moder jord reagerar

Upp till toppen
Annons: