Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 360 ggr
[Sol69]
6/26/14, 8:33 PM

Hastighetsgränser på vägarna

Detta är lite utanför vad vi vanligtvis skriver om här inne.. Men är något som jag har funderat på ett tag..

Jag pendlar ju till jobbet varje dag och jag åker på en väg som är en ganska bred väg och bitvis så har den även mycket asfalt vid sidan om vägbanan. 

Innan  de skyltade om vägen så var det en 90 väg. Men nu har de sänkt hastigheten till 80. Vilket betyder att de flesta kör lite fortare än den tillåten hastighet. Och om du kör lagligt så blir du omkörd stup i kvarten.

Tycker ni att hastighetsgränserna på vägarna är felaktiga på något sätt eller är det svenska folket som gör fel när de kör lite fortare än vad som är tillåtet🤔

Annons:
Zeffe
6/26/14, 9:41 PM
#1

Det brukar alltid finnas en anledning till varför man sänker hastigheten och jag kan själv tycka det är trist när alla ligger och kör 10km/h över hastighetsgränsen som regel.  Kör man 5 mil och åker 90 istället för 80  "sparar" man väl inte mer än 5-6 min och för egen del har jag inte mer bråttom än så, men å andra sidan börjar jag bli lite till åren 😉 Tyvärr har jag sett alldeles för många incidenter och det finns vilda djur också. Ett annat beteende som jag iofs tycker är värre är när folk ligger alldeles för nära. Finns ju inte en chans att de kan reagera om man behöver bromsa.

/Uffe

[Sol69]
6/26/14, 9:48 PM
#2

När jag var nere i Blekinge och åkte på en väg hade de hastighetsskyltar som hände över vägen som ändrades efter väglaget.. så det kunde vara olika hastigheter beroende på väder och väglag.. 

Men just den vägen ser jag inte varför det skulle vara sänkt hastighet på.. Men vist ser jag en del djur på vägen.. Men det finns vägar jag åkt på som är mera djur på och högre hastighet..

Så det beror ju lite på hur man tänker.. 😃Men varje gång jag åker förbi och ser ett djur som jag inte kör över så brukar jag tacka mina guider för hjälpen.. 😎

Zeffe
6/26/14, 10:34 PM
#3

Ja, jag har självklart syndat också mot hastigheten ibland 🤐 

Ja, det är inget kul att köra på någon inkl. djur och jag tackar också min skyddsängel för att jag sluppit det under alla år jag kört bil.

Upp till toppen
Annons: