Annons:
Etiketternaturenläkande-kraft
Läst 1815 ggr
Cahira
6/5/14, 5:52 AM

Örtläkekonsttråden

Vi har säkert alla hört någon gång av någon att vissa blommor/blad/annat hjälper mot både ena och andra. Så jag tänkte att vi kan samla det i denna tråd så vi kan dela med oss kunskap. :)

Infekterade sår:

Om man har infekterade sår kan man vira runt rabarberblad eller groblad över såret över natten och efter massa dunkande i det skadade området och en nattsömn senare så har bladet dragit ut varet ur såret. (Jag har testat, det fungerar)

Åksjuka:

Ingefära funkar mot åksjuka. Brygg te på det och drick ca 30 minuter innan färd. Fungerar även på djur. Låt teet avsvalna för hunden/katten först bara. 

Immunsystemet:

För att boosta immunsystemet när man är sjuk (eller för att undvika att bli sjuk) så fungerar honung och kanel ypperligt ihop. Kanel är även bra för hjärnan och har många bevisade goda fördelar för hälsan. 

Mensvärk:

Detta är nytt för mig och jag har inte testat det ännu, men jag fick tipset att om man kokar te på färsk grön bark från poppel eller asp så ska det bota mensvärk.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Sol69]
6/5/14, 3:09 PM
#1

Tack för tipset. Hoppas flera kommer med små husknep 😃

Själv brukar jag köra med idominsalva på självsprickor över natten.. men ett stort plåster för att det ska läka bättre..

Åksjuka har jag hört att man kan sätta ett plåster på naveln för.. Så trycker det på nerverna så man inte blir åksjuk..

Twinflamewolf
6/5/14, 4:17 PM
#2

Kanon id'e Cahira,här kan vi dela med oss av läkande 😎

[NeferNefer]
6/5/14, 4:24 PM
#3

På små sår och speciellt självsprickor i mungipan funkar honung superbra.

Vid sömnbesvär och/ eller oro: te på kamomill och/eller citronmeliss.

fulifuli
6/7/14, 12:15 AM
#4

den tråd skulle passa utmärkt på husmorstips i fokus. Jättebra tråd :D

Cahira
6/7/14, 12:26 AM
#5

Jodå det skulle det, men kände att eftersom både druider och shamaner håller på med örtläkekonst så var det mer passande med örter här. :) 

Älskar örter, så spännande!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Sol69]
6/7/14, 6:34 PM
#6

Vist är indianer duktiga på läkekonsten och med örter det levde ju i naturen och tog vara på dess rikedomar.. 🙂

Annons:
fulifuli
6/7/14, 8:32 PM
#7

#5 valid poäng 😃 Jag tycker också om örter väldigt mycket och speciellt alla deras användningsområden. Har en bok från 40-/50-talet i någon av mina flyttlådor som handlar specifikt om örter. Kanske skulle leta upp den och posta något ur den 😉

[Sol69]
6/8/14, 6:52 PM
#8

#7 Låter som en bra ide 👍 Finns säkert mycket bra råd i den boken

NeferNefer
1/15/23, 8:47 PM
#9

Gurkmeja är toppen mot inflammationer!

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Mandra
1/19/23, 8:21 AM
#10

Jag använder inte så mkt örter i den fysiska världen.
Reser och använder dess motsvarigheter i Den andra världen.

Bra mot knölar i brösten. Res och leta reda på en stuga där det bor en tomtemor. Säg vad du vill ha hjälp med. Hon kokar då en gröt av röd flugsvamp som man/klienten sen får äta.
(Går ju inte att använda fysisk flugsvamp som ni förstår).

Det här har jag gjort ett flertal ggr på klienter. Och det har funkat.

  • Redigerat 1/19/23, 8:21 AM av Mandra
NeferNefer
1/19/23, 9:30 AM
#11

Vilket fantastiskt tips! Tack 💖

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Upp till toppen
Annons: