Annons:
Etikettallmänt
Läst 2583 ggr
agneta-43
2014-05-10 22:29

Jakten på Runstenen

Resume:

Förra året när vi träffades här hemma blev vi lite nyfikna på vad som funnits i området, så jag startade en liten undersökning och letade runt på nätet. Det visade sig att det skulle finnas en gammal gravplats från långt tillbaka och även en runsten. Så vi bestämde oss för att leta efter runstenen under vårt förra möte.

Vi valde vägen som vi i vår lilla by kallar för Krokhagen, vi strosade i en behaglig takt och spanade allt från vägkant till längre in i skogs och ängspartier. Efter en stund valde vi att vandra in i några av dessa och klev över stock och sten utan att finna annat än stenbumlingar och stenhögar, men runstenen lyste med sin frånvaro. Däremot när vi traskat på en bra bit bort såg vi en stor stenhög i en hage och jag minns att vi diskuterade kring om det kunde vara en gravplats från medeltiden. Lite info finns här:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Kimstads_socken

Om dagen idag då 🙂

Jo Vår goa Sol kom och vi fikade och pratade en hel del som vi brukar 😃 och vädret var lite grått och ett stilla regn föll över vårt hus. Vi valde att vänta ut regnet och plötsligt hade vi en strålande ☀️ och en blå himmel över oss så vi gjorde oss redo för en promenad mot vår runsten. På med jacka och tennisskor och iväg, denna gång var vi ju mer pålästa så vi tog sikte mot Kimstads kyrka. Det var varmt och skönt ute då solen stålade på oss och vi kom fram till kykan, tittade oss omkring utanför och vandrade sedan in bakom grindarna. Efter en vandring kring byggställningar, byggrör och gravstenar gick vi genom kyrkogården och ut på andra sidan utan att finna runstenen. Vi gick då över stora vägen mot Brink eller snarare mot Lera, nu hade vi vandrat på asfalt och vi ville in i naturen och känna på grusvägarna 🙂 Underbara dofter mötte våra näsborrar efter regnet, tänk vad starka dofterna blir efter regnet då solen sedan steker på allt grönt och på pollenet som ligger fast på allt i naturen 🙂 

Vi passerade åkrar, ängar och en gård som på andra sidan grusvägen har ett enormt stort växthus. Här på vägen diskuterade vi hur vi skulle fortsätta vår vandring, om vi kom runt eller inte, vi valde att fortsätta och kom till slut fram på en smalare asfalterad väg. Även här kantades vägen av åkermarker och några få hus, på åkern på vänster sida kunde vi se 2 rådjur långt bort som betade och en och annan hare som skuttade fram. efter en tid på denna väg var vi ute på vägen mellan Kimstad och Löfstad slott och hade då ytterligare en grusväg framför oss och vi valde att fortsätta på den vägen då vi tänkte att den skulle leda oss mot slutmålet 😃

Nu hade vi plötsligt skog på ena sidan och åker på andra och ja! så tog vägen slut 😮 skulle vi behöva vända för att gå på tråkig asfalt nu 🤪 Nehej då vi valde att gå vidare på en bred gräsklädd gång mellan skog ocg åker, den var torr (i början) så vi knallade på och hade koll på vattentornet 😃 Under hela vår promenad hade vi siktet på om vi skulle finna en runsten här då, men icke. Ju längre vi vandrade runt åkern på den breda gräsklädda "väg" blev det blötare och blötare och det riktigt klaffsade under sulorna. Det vi såg var åker till höger och framför oss sedan ett djupt och brett dike till vänster och på andra sidan om det skog. Vi ville över diket, men risken var att vi skulle hamna i och inte på andra sidan FörskräcktFörskräcktFörskräckt😮 så vi gick vidare till vi såg baksidan av där jag bor… Vi hade ett dike, en gräsmark, en järnväg, åker, väg och skogsdunge mellan oss och vårt hus… så nära och så långt bort och vi såg ingen möjlighet att komma över.

Vi valde där och då att vända om mot vattentornet och där kom vi över diket som var både smalare och mindre djupt. Upp upp vi gick för denna kulle och kom till vänster om vattentornet och sedan vandrade vi förbi och ner mot vägen och snart var vi åter hemma i huset där det blev mera kaffe och en välförtjänt macka efter 2,5 timmars promenad i olika terräng och en mils vandring 🙂

Då vi vandrade ringde min son och önskade bli hämtad då en kompis led av akut ryggsmärta så jag ringde vidare till min dotter som hade druckit vin som fick gå till sin far som ringde mig som jag bad hämta pojkarna 😃

Nu vet vi var vår runsten finns efter vi ringde Steffe som sökte på nätet så… fortsättning följer då vi vet var den står, men den är onåbar för tillfället.

Bild på runstenen här, bilden visar att den står ute… vidare info kommer i nästa kapitel en annan gång 😉

Tack syster för en alldeles underbar dag med sol och skratt ❤️🤗


Östergötlands runinskrifter 161

 vid kyrkan

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
Twinflamewolf
2014-05-11 06:11
#1

Vilken kalasdag ni fick,kan riktigt känna naturens dofter när du skriver 🌺

Väntar med stor förväntan på fortsättning följer.Vackra är dom dessa underbara runstenar 😎

agneta-43
2014-05-11 08:31
#2

Tack goding 🙂 det var verkligen en kalasdag där vädret solg om och blev fint det komiska var ju när vi stod där vi stod mitt blan åkrarna så nära hemma, men ändå så långt ifrån 😃 vi tog kort så jag får nu lära mig att tömma den i datan nu. Det kan inte vara så annorlunda från mobil till mobil 🙂 Pssst Sol hjälpte mig med att höja ljudet på mobilen så nu hör jag när den ringer även om jag är i andra änden av huset 📱😃

Visst är de vackra runstenarna 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2014-05-11 09:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det var en riktigt mysig dag och vi fick skratta väldigt mycket. 😎

Men som vanligt så går dagen extremt fort så det är helt plötsligt dags att åka hem… lägger in några bilder på våran promenad över åkern..

[Sol69]
2014-05-11 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nästa kort tyckte karln att han såg en ande på.. 😃Vad denne nu skulle göra mitt ute på åkern med oss.. De kanske var den som byggde och brukade åkern från början som vakade över oss när vi gick där 😂

[Sol69]
2014-05-11 09:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sen fick jag faktisk med min kära syster på ett kort också.. 😃

Får väl lära henne att lägga in bilderna från mobilen nästa gång. jag har ju en gammal variant av hennes nya mobil 🙂

Så vi får väl se när vi har tid att gå på jakt efter runstenen nästa gång..

agneta-43
2014-05-11 09:58
#6

Bild nr 2 

Jag ser en mörkhårg person, tor håret är kort, tycker det är en tjej, personen ser ut att hoppa över diket mit oss. Jag har kollat om och om igen och jag ser detta tydligare och tydligare????

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
[Sol69]
2014-05-11 10:03
#7

Intressant att man kan få in sånt när man tar ett kort mitt ute på en åker när det bara finns en stor bäck fåra som man inte kan hoppa över om man inte vill riskera hamna i plurret och bli blöt och lerig 😃

agneta-43
2014-05-11 10:07
#8

Verkligen Sol 😃 Inte ville vi riskera att hoppa över et breda diket som var fullt med gråaktigt vatten 😮 hua att falla i det läskiga och vad kallt!!! 🥶

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2014-05-11 10:19
#9

Kan inte låta blir att tänka på att det måste sätt bra komiskt ut.. mitt ute på en åker går vi i högt gräs 😃 Det fanns ju ingen väg att promenera på alls 😂Vilken syn 🤪

agneta-43
2014-05-11 10:43
#10

😃 ingen väg fanns, men två galna damer som klaffsade omkring i högt gräs och spanade från höger till vänster och låååångt fram för att se om det fanns någon väg över diket 😂

Medarbetare på Druid & Shaman 

Twinflamewolf
2014-05-11 11:40
#11

Vilken lyckad dag tjejer och Agneta vad go och rar du ser ut 🌺

Lite smått avis är jag allt😉,hade gärna följt med er ut och jag hade gärna hamnat i bäckens plurr också kan jag lova.Ju mer klafs och slafs ju bättre trivs ju svinen heter det ju and I'm one of them you know 🐖 😃

Härliga bilder och vilket väder ni fick,kalas ju 😎

agneta-43
2014-05-11 11:55
#12

Ja det var en lyckad dag 🙂 vi saknade dig med ❤️ så nu ska du veta att även om du inte fysiskt var med så var du här trotts allt genom Sol och mig 🙂

Tack för goa rara, men nu blir jag allt lite generad 😊 tycker mest jag ser ut som ett galet 🤪 åkerspöke 👻 viltruffsig i håret och det flinet 😃 hua 😃

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2014-05-11 12:19
#13

Jo vi såg nog väldigt unika ut när vi traskade mitt på bondens åker och tur att inte bonden såg oss 🤐Men varför traska på bekväm asfalt när man kan gå i blött gräs och få kämpa lite.. Men vi hade ju roligt och fick skratta mycket.. 😂Karlarna tyckte vi nog va bra lustiga när vi var ute och gick där vi gick.. 🤔

Vi hittade en liten orm.. vad fasen den heter nu igen.. funderade på att stoppa ned den i cigarettasken och ge den till steffe som minne från våran promenad på landet. Han fick ju i alla fall lugn och ro hemma och ett gott skratt när jag visade vår färdväg i mobilen 😃

Jo TW du och alla andra som gillar utmaningen att gå på åkrar och andra lustiga vägar är välkomna att följa med oss ut på en tur 😃Lovar att det inte blir tråkigt i alla fall 😎

Annons:
Twinflamewolf
2014-05-11 12:20
#14

Jag tycker du är kanonfin Agneta,så bara sug åt dig nu 😎 men så där är man ju alltid med bilder på sig själv.Ta bara dagens övning,inte fasen vill jag synas i bild där inte så det räcker med "just det ja rätt svar".Ha ha ha höll på skriva svaret,hoppsan sa 😂jag finner alla fel på bilder av mig själv och så är vi nog alla lite till mans men jag ser en underbart go varm kvinna som utstrålar massor med värme på din bild ❤️

Nästa gång kanske jag även kan hänga med fysiskt,vore så himla roligt att se er ❤️

[Sol69]
2014-05-11 12:22
#15

Vi räknar med att vi ska träffas förr eller senare TW. Det hade varit jätte kul. Vem vet vi kanske kan ta en sväng till Dalarna och få lite riktigt kaffe av dig 😃

agneta-43
2014-05-11 12:33
#16

Kopparorm, kopparödla eller ormslå 

http://naturochmiljo.fi/Site/Data/812/Files/Html/Foljmedvaren/Kraldjurochgroddjur/Kopparorm.html

Klart vi måste ses skulle vara jättekul ju 🙂

Jo du har säkert rätt i att alla känner samma då de ser sin bild, jag tycker jag ser hemsk ut jämt hahahaha så är det bara, men alla andra blir bra på bild skumt men så ser jag på bilderna 😃

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2014-05-11 12:40
#17

Undra om det var ett tecken från ovan 🤔Men vad betyder det i så fall att vi såg den lille krabaten mitt ute i ödemarken.. 😃

agneta-43
2014-05-11 12:49
#18

🤔 Funderar o funderar 🤔 

Kopparödlan, ormslån eller kopparormen vilket vi nu vill kalla den är ju ingen orm utan en ödla utan ben, alltså förklädd ödla och tar du tag i svansen släpper den den kroppsdelen för att undkomma fienden 🤦‍♂️ hmmm ja, vi får nog klura lite till då den du Sol 😃

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Alder]
2014-05-11 16:13
#19

Blir så full i skratt,vad roligt ni har haft det under runstensjakten.
oavsett att ni inte fann runstenen så verkar vandringen ha berikat er något enormt.😃

Kul att få ta den av eran färd här på iFokus.🌺

Twinflamewolf
2014-05-11 17:39
#20

Tänkte på en kopparorm men även på huggorm om det var en huggormsunge dom kan vara giftiga dom för dom har visst inte lärt sig att vad ska man kalla det,"dosera" giftet rätt,lät lite hemskt det där "dosera"😃är dålig på ormar men just den biten minns jag i alla fall.

Ormen som kraftdjur står för bla helande.visdom och kreativ kraft.Orm tillhör eldens element ,den banar väg för förändring och möjligheter.

Tjusiga är dom våra kopparormar ❤️

Annons:
agneta-43
2014-05-11 17:41
#21

Jo du Alder 🙂 Vi hade många skratt under vår promenad över stock och sten över asfalt och grus, gräs och baslig gegga 😃 Rejält blöta fötter med, när vi väl kommit över och förbi till asfalten var jag bara tvungen att ta av min ena sko och trampa ner foten i asfalten för att se om det blev avryck av min blöta strumpa och JAPP! det blev det 😂

Vi fick något annat än se sunstenen och det var naturen vi både fick se, känna och dofta, sedan fick vi ju massor av luft, energi och motion.

Det värsta med att gå i skogsmark är små svarta äckliga kryp… När Sol åkte satte jag mig för att skriva ner vår dag och efter en stund bet något mig på min vänstra underarm. Jag gnuggade och fick tag i något, kände även att vad det nu var hade ett grepp om mig. Snurrade det där mellan tumme och pekfinger, när jag sedan öppnade fingrerna lite för att titta vad det var så tappade jag ner det på mig, fick tag i det och… Uäää det var en fästing!!! Den åkte i toan sedan spolade jag och efter det av med kläderna och in i duschen för att avlägsna några eventuella gäster på min kropp. Tack och lov hittade jag inga fler så jag får vara glad att endast en bet mig 🤐.

Som barn fick jag miljoner myggbett, blinningbett och ett getingstick, aldrig en fästing fast vi hela sommrarna var i sommarstugan och rullade i gräs. Nu som vuxen får jag inte alls många myggbett, MEN jag kan inte vara i skogen för fästingarna fullkommligt hoppar på mig 😮

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2014-05-11 17:48
#22

Jo det är en energikick att umgås med Agneta och vi hittar alltid på massor med upptåg som andra inte gör 😃 Kan det bero på att vi båda har barnasinnet kvar 😂

Hittar ni två damer stå och hoppa tillsammans i en vattenpöl någonstans i Svea rike är det troligen vi som har roligt tillsammans 🤪

Jag hittade inga fästingar på mig. De tyckte nog du var godare Syster. Men vi kommer nog hitta runstenen vad det lider och hitta på massor med roliga upptåg på vägen.. 🤔

Vem vet vad vi får för ide nästa gång vi ses ☝️ Men nästa gång blir det nog hemma hos mig mötet blir och vem vet vi kanske kan få med oss karlarna och skämma ut dem lite på köpet 😂

agneta-43
2014-05-11 18:25
#23

Ja, våra Stefan måste vara med så de lär sig hur vi är 🤪😃 Kollade runt i länken nu och jisses vad vi passerade saker på vår väg… det finns hur många gravfält som helst och annat som märkts ut fråm medeltid och så. Även kring där vi stod och undrade huruvida vi kom över diket eller inte 😃 vkanske var vi riktigt nära då vi tog kortet 🤔

Jo, nästa resa blir till dig för i ditt område kan vi nog med luska fram massa spännande utflyktsmål 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2014-05-11 18:30
#24

Det kanske är därför det ser ut som om det är en ande på ena kortet 🤔Om vi var nära gravfält och sånt 😃 Mitt ute i ingenting..

Har tänkt på att jag tog båda korten nästa samtidigt men det syns mest på det ena kortet.. 😃

Jo då vi kan kolla i datorn så hittar vi nog massor åkrar att dra ut våra Stefan på.. och undra vad de tycker om att vandra på leråkrar och klättra i berg och hoppa över bäckar i naturen… 🤪 Men de kan ju få några öl som belöning efteråt 😎

agneta-43
2014-05-11 18:49
#25

Jaaa, vi lurar ut dem i dessa terränger och belöningen blir öl och så får jag fixamed  wisky för det är en extrasporre för min Stefan hur är din Stefan 😃

Jo, varför inte så kan det vara vetdu anden vid gravfältet eller var det åkern 🤔😃 både och verkar det som 🙂

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Sol69]
2014-05-11 18:58
#26

Det blir jätte bra.. Vi kan nog hitta massor med lustiga platser som de kan få klättra på med oss.. 😎😂Lite leriga kan de väl bli om de får öl och whisky som belöning för traskat där inga andra traskar med oss..  😂

agneta-43
2014-05-11 19:31
#27

Japp det kämpar vi för 😃

Medarbetare på Druid & Shaman 

Annons:
Cerese
2014-05-12 05:45
#28

Det är så underbart att utforska naturen, när man går i en skog och anar att här har varit en liten åker, en stuga för det finns en krusbärsbuske, finns många tecken där jag bor. Trevlig Dag/Cerese

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

Spirit Of Light
2014-05-12 16:29
#29

Hahaha va goo ni är tjejer😃❤️…det var mkt härligt att läsa om era strapatser i helgen på detta sätt👍 och om ev kommande mut-strategier för att få med era "S-män"😉 ute vildmarken för att deltaga i jakten på den försvunna runstenen del 3….mmmmm🎧😃

Från hemliga källor har jag dock fått veta att den brukar ha varit synlig någonstans på Dunteberget i Motala på tisdagar vid typ 19.00 tiden varannan vecka😉vilket säkert skulle kunna locka undertecknad plus den andre "S-mannen" lite xtra mycket att iaf just då hängivet deltaga i sökandet,  när minst en öl dessutom tydligen verkar ingå i det hela….speciellt när envisa rykten säger att den förlorade stenen ska finnas någonstans just precis kring läktarna på speedway laget Piraternas hemmabana….😃😉👍🏆  

Faschinerade som sagt med den där ev. anden på bilden annars, själv tycker jag som sagt det ser ut som man kan skönja en person där i solstrålarna och om det dessutom är ett gravfält där i närheten så ökar ju chanserna för att det verkligen skulle kunna vara det. 

Häromkring Vreta Kloster finns det liknande gravfält som man som medial kan känna in många olika kvarvarande energier och händelser från 15 - 1600 -talen bla. På ett visst ställe precis längst Göta Kanal mot Ljungsbro som är omgärdat med stenmurar och stängsel där dom nu har betande kossor på somrarna, så är det som att kliva in i en 1500-tals by, där man kan höra och se hästar stå och gnägga, barn och mödrar vara ensamma i och runt husen… medans deras män är ute och krigar. Sedan plötsligt så ser man hur en flock av vilda krigande män komma ridandes längre bort över åkrarna, samtidigt som man ser och känner hur barnen och mammorna i byn får panik och försöker fly undan när dom uppmärksammar dessa män..😮 Sedan medan man går längre bort genom bygatan så ser man hur dom krigande männen kommer allt närmare och närmare….men det var inte förens dom började rida rakt igenom mig som det började bli bra läskigt och jag snabbt va tvungen att avlägsna mig därifrån!😮Men tack o lov så försvann alla kvarvarande 1500-tals energier precis direkt man bara kom ut från själva ängshagen/gravfältet, där korna sen stod och dumblängde på en…. som om dom undrade vad det var för lustig typ som rörde sig så snabbt genom deras hage och störde i deras idisslandes ro…😃

När man sedan genom modern… (som av en händelse för några veckor sedan gick på en rundvandring i omgivningarna med traktens historiker och 25 st andra historie intresserade personer) …dessutom får höra att mkt av det jag upplevde just på den platsen verkligen också ägt rum på RIKTIGT, så blir man faktiskt rätt faschinerad själv hur man andligt kan känna av olika energier och saker som hänt långt tillbaka i det förflutna…😇

Puss o kram o massa kärlek❤️❤️❤️

[Sol69]
2014-05-12 18:53
#30

Min Älskade Stefan det är ingen muta alls 😃Utan en belöning för att ni orkar traska runt i lera och skog och mark.. 😎Men vem vet ni kanske är för bekväma för att följa med oss på runjakten 😃

Muta dig lär jag väl få göra när jag ska ha upp dig i bergodalbanan 🤐Men undrar med vad 😂

Mysig historia om gravfält som du delar med dig av.. och att mor kan bekräfta att det faktiskt har inträffat.. 😎 Dit kan vi gå en dag och se vad vi kan känna in 😃

Fast det finns ju många mysiga energirika platser i Östergötland vi kan traska på.. över berg och genom lera 😎 Men lite öl som belöning… 

Men får väl se om ni karlar är för bekväma eller om ni orkar traska med oss på vår upptäcktsfärd genom Östergötland.. 😃

Twinflamewolf
2014-05-12 19:44
#31

Hej Stefan,kul att se dig igen 👋 😎

Sol ni får belöna med en sån här 😂

[Sol69]
2014-05-12 19:55
#32

Tw det har du ju rätt i den får vi skaffa var sin till dem.. tror du det räcker med en var 😃Men de får lista ut hur de ska dricka den 😂Undra om de blir stege och sugrör eller om den ena håller och den andra dricker 😂

Syster yster vart ska vi köpa den ölen åt våra Stefan?? 🤔Tror du vi kan fråga på glashuset 🤪

agneta-43
2014-05-12 22:31
#33

Härligt att se dig igen Stefan 👋

😂 Vet inte alls 😂 men jag tror nog det skulle räcka med en var av så stora flaskor sedan hutta på wiskyyy 😃 Inte mutar vi inte utan det är verkligen belöning, när man gör något bra väntar en belöning eller fler bakom hörnet 😉

Verkligen spännande upplevelse du delade med dig av Stefan och häftigt att få det bekräftat efteråt 👍

Ja, det syns tydligt en människa i solens strålar tycker jag 🙂

Tänk vad intressant det blir att undersöka era marker när vi kommer 🙂 hur många timmar lägger vi första gången 🤔 vi räknar vällan med resturangen med så tjaaaa några timmar 😎🙂

❤️🤗❤️

Medarbetare på Druid & Shaman 

Spirit Of Light
2014-05-18 19:19
#34

Tack så mycket TW och Agneta, lika kul att läsa vad ni skriver med🙂☀️❤️👋

Den där ölen du visade TW såg inte dum ut alls, och om en sådan me sugrör skulle ingå i "mutan"..😉a.k.a "belöningen😃så kan du ju iaf finnas en viss chans trots allt att båda "S-männen" vill traska runt i vildmarken och hjälpa till "jakten på runstenen"…👍

Men att leta efter någon sådan i någon bergodalbana som min älskade SOL puffar för😃🤪.det går icke utan jag ser mkt mer fram emot att stå på marken sen och ta härliga kort på när min käresta åker omkring där med håret fladdrande i stor glädje😍och som belöning sen kan kan jag lova bjuda på någon än mycket bättre än den där mega-ölen..😉❤️

Jo finns säkert massa bra marker att undersöka runt Motala, just där runt Varamobadet tror jag älskade SOL mkt starkt rekommenderade om jag minns rätt..😉men några timmar på en resturang låter helt toppen med Agneta..👍

LOVE and LIGHT❤️❤️❤️

Annons:
Tarotstollan
2014-05-18 20:39
#35

Tack för roliga och spännande historier!
Vilken stor öl, tror ni Systembolaget skulle ta hem den storleken? 😉
Skulle vara kul och se folk komma ut därifrån bärandes på dessa flaskor!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sol69]
2014-05-18 21:24
#36

Tarottstollan vi kan gå in på bolaget och fråga tillsammans om vi får köpa en sån öl 😃Jo vilken syn att de dem bära ut den och dricka dem 😂och förresten tack för att du tycker att vår historia är rolig att läsa om 🙂

[Bettanbop]
2014-05-19 10:41
#37

😃 va goa ni är 🤗

Upp till toppen
Annons: