Annons:
Etikettandligt
Läst 7204 ggr
[Sol69]
2014-05-03 19:59

Räven

Första gången jag såg räv var i början på året då det fortfarande var ganska mörkt när man åkte till jobbet.. Då såg jag två rävar leka på vägen och rulla runt i lek och skoj.. Men nu på den senaste veckan har jag först sett en räv som står och krafsar i vägkanten lugnt och harmoniskt. och sen senast idag såg jag en räv som sprang lugnt över vägen utan att se minsta oroad ut över att jag kom med bilen.

Vet att många skyr räven och säger att den har skabb och är äcklig.. Men gud så vacker den var när jag såg den ❤️Man hade lust att gå ut och klappa den och ta med den hem.. 😍

Undra vad Karln skulle säga om jag kom hem med en räv 😂

Men det jag funderar på är om räven är ett av mina kraftdjur eller om den helt enkelt kommer med något budskap till mig 🤔

Chill Fox

Källa: se.freepik.com/

Annons:
[Bettanbop]
2014-05-04 13:53
#1

Räv
List, sexualitet, skapande
Precis som prärievargen är räven förknippad med magi och övernaturliga krafter. Räven anses vara en länk mellan människornas värld och andarnas.

Räv

Många djur ansågs listiga, men förutom järven kunde inget mäta sig med räven. Den slank ut ur snaror och fällor, hur sinnrikt de än var utförda.

Om en räv korsar ens väg eller kommer fram till gården betyder det otur, trodde man i större delar av landet. 

Rävens kropp användes att på ett magiskt sätt bota sjukdomar. Den som blandade bitar av rävens hjärna eller hjärta i maten erhöll ett utmärkt skydd mot epilepsi. En torkad och pulvriserad rävlunga hjälpte mot "trångt bröst" och envis hosta. 

Rävister var bra mot reumatism och annan värk men också mot kikhosta och magont. Inflammerade ögon kunde enligt gammal tro botas antingen med rävister eller rävgalla. Om man hade blivit biten av en hund eller häst var det bra att röka sig med rävhår.

Som alla lite mystiska djur skyddade räven mot trolldom. Därför lade man gärna en rävskalle i fähuset. Man kunde också dra nytta av rävens trolldomskraft på andra sätt. Exempelvis fick man stor övertalnings- förmåga om man gick och bar på en levande rävunge utan att någon lade märke till det - rätt så svårt att utföra i praktiken kan man kanske tycka.

Oandlig länk om Räven; http://www.viltfakta.se/pdf/vulpestext.pdf

[Sol69]
2014-05-04 16:56
#2

Tack för all information Bettan! 🤗Det var kul att läsa.. Det är oerhört vackra djur och jag kände inget negativt när jag såg dem utan kände bara glädje.. 🙂

KallaMigMimmi
2014-05-06 00:24
#3

Har som du speciel kontakt till rävar. när jag var mindre var jag rädd för dom men nu tycker jag dom är underbara och lite mystiskt spännande. jag såg senast en räv igår på en bergsluttning vid vägen den kollade lungt men ihärdigt på mig ^^

det är något med rävar..dom är nyfikna men håller sig på avstånd. eller håller sig på avstånd men är nyfikna. dom har en lång nos som gör att dom både kan komma nära och hålla avstånd.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Upp till toppen
Annons: