Annons:
Etiketterdjurensläkande-kraft
Läst 2869 ggr
[Bettanbop]
2014-03-26 17:42

Djurens helande kraft

Djurens helande kraft och paranormala förmågor

Forskning har visat att hundar och andra djur faktiskt kan hjälpa människors helandeprocess vid en rad olika sjukdomstillstånd.

De psykologiska fördelarna med att ha husdjur har länge varit allmänt kända men nu vet man att de kan spela en viktig roll som del av en mängd olika behandlingar.  

Djurassisterad terapi, Animal-assisted therapy, AAT, används idag i USA vid cancerbehandling, psykiska problem såsom post-traumatisk stress och kroniska smärttillstånd, slaganfall, hjärtsjukdomar och Alzheimers. 

Man använder också ett bredare urval av djur: kaniner, lamadjur, fåglar mfl för att befrämja fysiskt, känslomässigt och socialt välbefinnande.
Vid AAT är djuren inte bara där för att leka med patienterna utan de hjälper till att uppnå specifika behandlingsmål: t ex kan cancerpatienter med djurens hjälp uppleva minskad smärta och trötthet medan ridning kan stärka musklerna i överkroppen och lösa upp spända leder vid MS och Parkinson.

Forskningsunderlaget för djurens terapeutiska effekter växer stadigt. Man har kunnat visa att människor som har ett husdjur (oftast hund) är mindre stressade, gör 30% färre läkarbesök, har lägre kolesterol, lägre blodtryck och risk för hjärtattack än de utan djur. 

Att vara tillsammans med djur har också visats öka nivåerna av ”må bra”-hormonet oxytocin som antas ha en stor effekt på kroppens läkningsförmåga och cellväxt.

Biologen Rupert Sheldrake skrev redan på slutet av 90-talet i den klassiska boken Dogs that Know When Their Owners Are Coming Home om det han kallar det morfiska fältet och morfisk resonans som orsak till de många gånger uppseendeväckande beteenden vi lägger märke till hos djuren. 

Man vet nu också att vissa hundar har en inbyggd förmåga att känna av och varna för förestående jordskalv och att de kan upptäcka cancer: 

Undersökningar har visat att med hjälp av sitt ytterst känsliga luktsinne, hundar kan upptäcka människors bröst- eller lungcancer.

Uppenbarligen ligger det något i det gamla talesättet ”hunden är människans bästa vän”!

Källor:
New York Times

Annons:
åkerhumla
2014-03-26 20:38
#1

❤️ Djur är bara bäst ❤️

Jag har en hund, en katt och ett gäng hönor.

Sitta och prata med hönorna medan man bjuder på en "god" torr brödbit är avkopplande. När jag ska sova tar jag kisse under armen och gosar ner mig med honom. Gubben tycker jag är för varm men kissen älskar det. Har jag inte kisse så har jag svårt att koppla av och somna. Vovven värmer fötterna i sängen… 

Hade jag haft tid hade jag haft häst. Har ridit sedan jag var 8 år och när jag slutade pga tidsbrist så rasade min rygg och nu har jag ofta ont och är spänd. Ridningen är en grymt underskattad idrott… Jag har dock turen att kisse gillar att ligga som en boa på mig då jag har som ondast, han spinner massor då han hänger där och smärtan lättar faktiskt. Mer kattmys och mindre tabletter alltså 😉


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Upp till toppen
Annons: