Annons:
Etikettallmänt
Läst 2358 ggr
[Sol69]
2014-02-09 21:11

Tant

Var med om en ganska komisk sak här om dagen. Jag var hos en vårdtagare och dennes anhöriga kom på besök med barnbarnen. Då säger denne person till det lilla barnet. Berätta för tanten 😃

Ojdå tänkte jag 🤐 Har jag blivit så gammal att jag har blivit en gammal tant 😂

Jag har aldrig sagt till mina barn att hälsa på tanten 🙂Brukar andra personer säga tant om andra kvinnliga personer. 🤔

Vad tänker ni om ordet tant 🤔

Annons:
agneta-43
2014-02-09 22:07
#1

En gammal dam på 70 😃

Min mamma lärde oss säga tant då vi var barn, sista gången jag sa tant var då jag var 10 år tror jag 🤔 Jag tog alltid så god tid på mig att gå till skolan eller jag och min yngsta syster så vi blev skickades till slut extra tidigt för att hinna. Det tyckte vi var dumt så vi valde att gå 8 steg fram och ett bakåt och till slut så såg vi att vi inte kommit så himla långt och ingen klocka hade vi… Men det kom en tjej mot oss så jag tog mod till mig och sa "Hej vet tant vad klockan är?" Den blicken jag fick av henne sa att jag aldrig mer skulle kalla någon för tant 😃 Handen på hjärtat så var hon säkerligen mellan 25-30 år 😂

Så efter den dagen blev det inget tantande från mig inte 😃

Medarbetare på Druid & Shaman 

Engelman
2014-02-09 22:49
#2

Morsan blev lite sur när några barn kom upp på sommarlovet från stockholm och kallade henne tant, hon var väl runt 35 då… :-D , det var väl 30 år sen nu… ;)

Tolv12
2014-02-10 00:44
#3

Tant var väl inte så tantigt förr som det är idag?

ALPHIRA
2014-02-10 02:33
#4

Jag minns när jag var ung 15-18 och tjänare slantar via att sitta barnvakt hos olika familjer. Barnen kallade mig alltid för en tjej.

Efter bara några år hände att ALLA barn började plötsligt säga "tant" när dom pratade om mig eller med mig.

Jag tyckte det vad jätte konstigt. Fattade inte vad det kunde bero på.

Vänder det hela till något positivt och tänker att jag kanske hade blivit "en dam" i barnens ögon…

Nu i hemtjänsten (är själv 63 år) så kallar ALLA äldre eller tom jämnåriga män mig för en "tjej"!

Tanterna (vårdtagare) tycker att jag är "en vuxen kvinna", inte en "tant". -Tanterna jobbar nämligen inte.

[NeferNefer]
2014-02-10 08:37
#5

Jag blev kallad tant första gången när jag var 12. Sen har det inte hänt mer än nån enstaka gång. Jag vet inte riktigt vad jag har för inställning till ordet. Försöker tänka efter men jag kommer inte fram till något.

SgtRipley
2014-02-10 12:42
#6

I "tant" ligger väl ändå en del respekt tycker jag. Att säga "tjej" om en medelålders eller äldre dam låter lite nedvärderande i mina öron. Själv säger jag bara "tjej" om barn. "småtjejerna" är mina systerdöttrar. Jag lägger till "små-" för att skilja dem från min svägerskas barn som kallas "tjejerna"… Men snart får jag skärpa mig och börja använda deras tilltalsnamn :-D.

Annons:
[Sol69]
2014-02-10 12:49
#7

Har aldrig tänkt på ordet tant med respekt 🤔 Utan för mig har det bara varit en gammal person.. 70 plus..

Men det kan ju vara så att en del använder ordet för att de ser det som något fint och respektfull. Men det har jag som sagt inte ens tänkt på 😃

Tant Grön
2014-02-10 14:05
#8

70 plus 😮 Jag får nog byta signatur 😃🧟‍♂️

Twinflamewolf
2014-02-10 15:05
#9

Instämmer helt med # 6 för det fick jag lära mig att säga tant var att visa respekt för dom äldre något som tyvärr idag glömts bort allt mer.

Nog har man blivit kallad tant allt men jag tycker det är rätt gulligt värre var det väl att bli kallad för han när jag körde tunnelbana och jag hade några barn i första vagnen som bara inte kunde bestämma sig om jag var en han eller hon.

Men till slut så när dom steg av tåget utbrister en tjej på en sissiodär 10 år till sina kompisar-Jag sa ju det var en hon för en han har inte örhängen ☺️ inte lätt att vara en gammal avdankad tågförare som blev kallad både tant och han,voine voine vart ska det här sluta tro🤓

agneta-43
2014-02-10 20:20
#10

Visst var det så att titulera dem som var äldre med "tant" och "farbror" var samma med att visa respekt 👍 

Min mamma var noga med att visa oss bordsskick och allt väldigt ingående, en dag frågade vi barn "varför ska vi ställa oss vid dig, niga och säga tack för maten och nia och säga tant?" Då svarade mamma "Man vet aldrig när eller om det blir en inbjudan på en finare tillställning och då är det bra att ha ett väl invant folkvett!" 😃

Annat är det i dag då det är vanligt att höra "ÖH! Är klockan rå?" 😃 eller "Hörrö, va ä klockan dö?" 😂

Medarbetare på Druid & Shaman 

ALPHIRA
2014-02-11 15:49
#11

Kärring…har man också fått höra ur icke-uppfostrade ungdomars mun.

[NeferNefer]
2014-02-11 15:58
#12

Käring - en person en håller kär! Alphira, kära syster min!

[Sol69]
2014-02-11 16:21
#13

Käring är ju ett fint ord. Men kärring är det mindre fint ord som en del ungdomar kan kasta ur sig när man minst anar det. Men man kan ju undra vilken ton som det är hemma hos dem. 🤔

Nu vet jag ju inte vad mina ungar säger ute. Men hemma har vi ett vårdat språk i alla fall 🙂

Annons:
[NeferNefer]
2014-02-11 16:21
#14

Jag tolkar om "kärring" till "käring", sen får de mena vad de vill. 😃

Twinflamewolf
2014-02-11 16:42
#15

Kärring det är ju bara felstavat i alla tidningar och böcker,det visste ni väl och klart det blev fel när det var mannen som skrev in det 😃

Fler ord som är rätt fagra,not 😂

Öhbah

Dubah

Vadåbah

Jabah

Nubah

Snyggt vokabulär som bara denbah 😃

Har'ebah tjejer 😎

Tarotstollan
2014-02-11 23:24
#16

#10. När någon brukar säga "Dö" till mig, brukar jag säga " Dö själv och låt andra leva"!
Först ser de ut som ett levande frågetecken och oftast kommer ett "Va?" och då brukar jag upprepa frasen ovan. Då brukar de komma på vad de säger och svarar " jag menar Du"!
Det har hittills fungerat alldeles utmärkt!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

VästkustFia
2014-02-11 23:49
#17

Det där med "Dö" är väl lite dialektalt också. När jag tänker efter händer det nog att det slinker ur mig ett "Dö" ibland - och då närmar jag mig ändå tantåldern…

Som den tant (kärring?) jag håller på att bli stör jag mig i så fall mer på att många numera uttalar ä som aa Glad. "Jag har varit och traanat och nu ska jag aata". Que?

Tarotstollan
2014-02-12 00:22
#18

#17. Ja, det är säkert något med dialekten. Det finns säkert något ord i alla dialekter som kan vara störande för vissa människor.

#16. Det där med "Dö" för mig använder jag som skämt så det är inte för att vara besserwisser!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sol69]
2014-02-12 09:28
#19

Ja dialekter jag ju ställa till det ibland. 😃

Men om vi talar om norska.. För mig betyder en tös en liten söt tjej. Men på norska är det en billig kvinna.. 🤪

Tarotstollan
2014-02-12 19:58
#20

#19. Ja, det var verkligen skillnad i betydelse.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
VästkustFia
2014-02-12 23:13
#21

Det var nytt för mig. Kan ju vara bra att veta så man inte gör bort sig på andra sidan gränsen…

[NeferNefer]
2014-02-13 02:54
#22

#21: Kom i så fall ihåg att inte heller säga att du "pular" med nånting …

ALPHIRA
2014-02-13 10:21
#23

Ja, ni käringar, ni är roliga ni…🙂

Twinflamewolf
2014-02-13 10:50
#24

Ordet behändig har visst också olika betydelse det fick min mor erfara när vi flyttade till Dalarna och hon var på en auktion där en liten flicka dök upp och mor sa tydligt vilken behändig liten flicka.

Tanterna spärrade upp ögonen på henne och mor hon fattade ingenting inte förrns damen hon hade med sig berättade att det har olika betydelse i Hälsingland och Dalarna.Här uppe betyder det tydligen konstig,så visst kan det bli väldigt fel 😃

Så med andra ord enligt Dalakärringarna hade mor sagt vilken konstig liten flicka☺️ 😂

Men det där var över 35 år sedan så jag tror det både är förlåtet och glömt😉

VästkustFia
2014-02-13 13:29
#25

#22 Tack för tipset Skrattar

Upp till toppen
Annons: